proteinknölar

lovehorses

Trådstartare
jag har äntligen fått reda på att min häst har proteinknölar, efter mycket funderande och frågat runt, nästan gett upp hoppet.

Beskrivning av dem:
storlek som myggbett och känns som mugg, man kan skrapa bort talg eller vad det är.Hästen har inte ont av dem eller verkade irriterande.

Vad kan man göra eller tänka på med det?
Har ni några tips?

Jag tänker nu på att man ska veta hur mycket protein hon får i sig.Sommartid blir det svårt!
Har ni något mer?

Sv: proteinknölar

den reagerar väl på nånting, proteinknölar behöver väl inte alltid vara att de fått för mkt protein. Är väl mer som en allergisk reaktion på nånting typ gräs eller nått sånt.

Det här har stötts och blötts i många trådar, dock är det så att hästar får inte vad man uttrycker proteinknölar. I så fall tål de inte kroppens egna byggstenar, är således allergiska mot sig själva. Men så är det ju inte, det är något som utlöser att dessa knölar uppstår men lär knappast vara proteinet.

nej, jag spånade med en kompis hon hade samma sak på sin häst och sa att det var proteinknölar. Trodde då att det var proteinet som de var kännsliga mot...
Hur sjutton ska man veta vad de är allergisk mot???!
Det har blivit lite mer nu när de har bytt bete ganska ofta pga olika skäl.

min kompis har en häst som är känslig mot allt...mer eller mindre!
hon fick diagnosen proteinallergi och lite känslighet mot damm.
vi gjorde så att vi plockade bort allt med protein o gav henne proteinfattigt hö.
vi kontaktade även en tysk allergiexpert mot detta då vi hade tagit blodprov och skickat några knölar på dialys.
när vi skulle ta blodprov och skicka till tysklad så var dom bara borta.
detta med allergiknölar är en gåta.

min häst är känslig mot insekter men samtidigt känslig mot myggmedel då han e fullblod.
han får knölar hela tiden, ingen som han mår dålig av men han är inte så vacker i huden när det är som värst.

Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar = knölar som många felaktigt kallar proteinknölar. Orsakas av allergisk reaktion från något i fodret, knappast proteinet. Villket protein skulle det då handla om ? Protein består ju av 20 olika aminosyror..så vilken av dessa 20 är det ?

Problem uppstår enbart med dessa knutor där sadel och sadelgjord ligger. Hästen kan även få det på halsen, men där brukar vanligen ingen reagera på att det finns. MEN där sadeln ligger eller sadelgjorden, uppstår ju en mekanisk nötning som faktiskt gör att knutorna ökar = enkel mattematik.

Förövrigt är hästägare överlag ganska snabba på att hela tiden skylla på proteinet..utan att ens ha belägg för det. Har vi proteinskräck bland hästägare eller vad ? VAD kommer denna rädsla i från ?

Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar = knölar som många felaktigt kallar proteinknölar. Orsakas av allergisk reaktion från något i fodret, knappast proteinet. Villket protein skulle det då handla om ? Protein består ju av 20 olika aminosyror..så vilken av dessa 20 är det ?

Men är det samma sak som ts häst har? jag orkar inte riktigt leta upp det nu. Men jag har för mig att det du skriver om är det som min häst har . Men det är bara bulor det händer aldrig ngt med dem. Det går inte att skrapa bort ngt eller göra ngt med dem alls.De försvinner efter ganska lång tid. Jag tror att de även kan orsakas av insektsallergi men är helt med på att det inte kan var en allmän proteinallergi.

Nej, nu läste jag ts inlägg lite bättre. Myggbett med talg som går att skrapa bort? Försvinner de helt eller går det bara att skrapa lite på ytan. Annars låter det snarare som en hudinfektion, follikulit eller streptotrikos kanske.

Vad gäller de sk "proteinknölarna" fick jag på en kurs av erkänt duktig foder-veterinär höra att det kunde kallas foderknölar och med största säkerhet var en reaktion på något i fodret, oklart vad. Hästar som står på korn får det t ex oftare än andra.

Min häst får inte spannmål överhuvudtaget då jag är övertygad om att hon skulle typ falla död ner på fläcken av stärkelsen i det. (skojar bara men hon får inte kraftfoder pga fångrisk).
Men hon får dessa knölar på sommaren. Det är väl ngt i gräset?

Hon tål inte insekter - har aldrig varit med om en häst som är så otroligt tramsig så fort det kommer en fluga i närheten. Men jag vet inte om det betyder ngt.

hon har en massa knölar på kroppen men de går inte att skrapa bort allt bara lite på toppen.
Hon fick det i vintras också, hon får det där sadeln ska ligga, där börjar det.

Intressant att få en massa synpunkter, får en massa funderingar.

Senare i juli ska jag ha veterinären ut pga tänderna så då om knölarna är kvar ska jag ha veterinären att undersöka det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 529
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka