Proteindrycker och proteinpulver

strawberrysylt

Trådstartare
Nu har jag sett detta fenomen på så många ställen att jag måste reagera och fråga.

Ni som dricker proteindrycker eller blandar drycker själva med proteinpulver, varför använder ni det?
Vad är det som får er att välja dryck/pulver framför mat, menar jag alltså.

För mycket protein är skadligt för hälsan har jag lärt mig, vilket gör mig konfunderad när det gäller fenomenet med proteindrycker och -pulver.

Jag vet att man behöver extra protein om man tränar hårt.

Skulle vara jättekul om både ni som använder produkterna och ni som inte gör det också som vill diskutera vill svara! :)


//r
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Pulver/dryck har den fördelen att man kan ha med sig det hela dagen i väskan utan vidare förberedelser och utan att det blir dåligt. Det enda livsmedel jag kan tänka mig som fungerar på samma sätt är ägg, men det måste förberedas genom att kokas, måste packas omsorgsfullt och är svårt att äta på stående fot.

Jag vet inte hur andra äter, men jag har svårt att komma upp till mina 1,5-2 g/kg kroppsvikt med ett normalt intag av vardagsmat. Äter delvis vegetariskt, och strax under 2000 kcal/dag.
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Tack så mycket för ditt svar!

Ja, när det gäller att det är lätt att ta med sig, så kan jag hålla med. Ibland tar jag själv med mig protein-bars när jag ska någonstans och inte vet när jag kommer hem, dvs om jag ska äta ute eller inte. Vet jag att jag ska äta borta, kan jag ta med tillagad mat, men som sagt inte om jag inte vet om jag ändå kommer komma hem innan matdags.
Jag hoppas jag inte lät otrevlig i min trådstart, det var i så fall inte min mening, men som sagt, ämnet gör mig fundersam.

Hur vet du att du inte kommer upp i dina proteiner? Räknar du på det på något sätt? Har du funderat över att lägga om kosten och istället äta mer av någon mat istället för pulver/dryck? Är du mycket ute på språng och äter medhavd mat eller så för som sagt då hålle rjag med om att det är smidigt? Som sagt jag hoppas jag inte låter otrevlig, jag är bara intresserad och hoppas du vill svara! =)


//r
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Jag tycker själv att fokuseringen på tillskott i "mina träningskretsar" är onödigt stor. Det går utmärkt (och är oftare lättare att hålla sig mätt) att få i sig allt via maten om man planerar och inte har några specifika matproblem.

Det som ställer till det för mig är att jag oftast är på rörlig fot och inte har möjlighet att ha med mat som behöver värmas, behöver förvaras i kyl mm. När jag pluggade brukade jag ha ett kokt ägg och lite kvarg med bär istället. Exakt samma proteiner som i pulvret, men i mer mättande form.

Som jag ser det är pulvret lätt att ha i väskan när jag vet att jag först ska fara runt hela dagen, sen träna och måste få i mig något direkt för att middagen kommer dröja tills jag hunnit ta mig hem och laga den.

Jag räknade på maten rätt seriöst ett tag när jag precis börjat träna hårt. Dels för att se så att jag faktiskt fick i mig det jag behövde (det är ju som sagt svårare när man är liten=inte har så stort totalbehov och dessutom håller nere på kött), dels för att se hur mitt energibehov i balans faktiskt ser ut. Många klagar på att ekvationerna för energiberäkning "inte funkar" men för mig stämmer de tämligen bra :). (Jag läste näringslära och idrottsnutrition just då så nåt var jag ändå tvungen att räkna på.)

Tillägg: Ärligt talat, jag hade nog kunnat fixa mer med maten om jag hade orkat. Eftersom jag har fått ordning på allergier, äter precis lagom mycket när jag äter efter hunger, och allt funkar bekvämt så lägger jag ingen energi på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Tack så jättemycket igen för ditt svar!

Lite skönt faktiskt med någon som också tycker som jag, att onödigt många verkar ta tillskott istället för att bara äta vanlig mat.
Men som sagt, jag håller med i det du säger, att pulver/dryck och i mitt fall bars, håller i väskan och är lätt att ta med, så då förstår jag dig om du ofta är på språng =).

Jag räknar också på min mat och just protein är det som i mitt fall kan ligga högt, de andra får jag jobba på för att komma upp i, så olika det kan vara.

=)

//r
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Jag har precis börjat dricka protein igen, tar det till frukost (enda jag får i mig på morgonen just nu) samt efter träning om jag inte orkar laga till nån mat direkt efter. Vet väl faktiskt egentligen inte om jag behöver det, då jag inte räknat ut hur mkt protein jag får i mig per dag.
Vet inte om det är en tillfällighet, men sen jag började dricka så har jag ökat rätt mycket i dom flesta övningar i gymmet.

Liksom Sassy äter jag till stor del vegetariskt och knappt nåt kött/kyckling alls.
Styrketränar 4-5 dagar i veckan samt har ett fysiskt jobb.
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Mina skäl liknar Sassys. Det är praktiskt att ta med sig när man är på språng hela dagen, jag tränar tungt och vill ge min kropp bra förutsättningar att bli starkare, och jag tycker att det är ganska svårt att få i mig tillräckligt med protein utan tillskott.

Jag är vegetarian och ligger därtill på ganska kraftigt kaloriunderskott nu, så det krävs en hel del räknande och pusslande med matvaror för att jag ska komma upp i den mängd protein jag behöver för att behålla mina muskler genom viktnedgången, och samtidigt hålla mig till min kaloribudget. Protein från vegetabiliska källor typ baljväxter är därtill ofta inte fullvärdig utan behöver kombineras med spannmål för att man ska få med alla aminosyror, och eftersom spannmål också är rikt på kolhydrater så blir det väldigt lätt för kaloririkt om jag ska få i mig det jag behöver. Om jag bara hade levt på animaliska proteinkällor som kvarg och ägg hade det nog funkat, men eftersom jag gärna vill äta mer varierat än så, men inte har nån lust att ägna en massa tid till att planera matsedeln, så tar jag proteintillskott istället. Enkelt och bekvämt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Ska tillägga att jag inte dricker eller äter mjölkprodukter heller, utan håller mig till havresorterna (förutom min last; vaniljkesella)
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Tränar ganska hård styrketräning och tar nästan alltid en protteshake efter jag tränat. Hinner inte få i mig mat så snabbt direkt efter och äter hellre innan. Kan inte träna på tom mage med mitt blodtryck och blodsockerfall, ehe :D
Använder även protein i pannkakor och gröt. Kanske nämna att jag är kass på att laga mat och på så sätt får jag lättare i mig rätt mängd. Tar det aldrig istället för mat utan som ett tillskott.
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

*svarar alla i samma*

Jättestort tack för era svar. På er låter det som om det är någonting ni äter istället för mat då vid de tillfällen ni inte kan äta lagad mat. Det tycker jag låter lugnande. Jag tycker att det jag hör/läser/märker annars är att det verkar som om folk äter vanlig mat och sen plussar på med proteindrycker för att de inte tror att de får i sig tillräckligt med protein, men gör man som ni så har jag större förståelse för det.

pepp och Prinzess: Äter ni ägg? Isåfall kan kanske du pepp blanda en smoothie och pyttsa i något rått ägg i den för proteinets skull och dricka på morgonen istället? Sojamjölk bör väl också innehålla mycket protein? Och prinzess, extra mycket ägg i pannkakorna och något ägg i gröten (jag har provat, jag tycker det blir gott) istället?

Jag menar, alla gör som de vill självklart, men jag menar eftersom pulvret och dryckerna antagligen innehåller grejer som inte är så bra också (t ex socker, sötningsmedel, tillsatser), så känns det som om mat bör vara förstavalet, iaf för mig personligen.


//r
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Jo ägg äter jag då och då, dessvärre väljer jag sömn framför att börja mixa ihop en smoothie ;) det är ren lathet från min sida. Sojamjölk kan jag inte dricka, då magen blir konstig av soja :(
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Jag är en extrem godisråtta och med smaklökar som ett barn, alltså vill inte ha "nyttig mat" ungefär. Älskar kyckling och lax men variera och testa nya smaker är inte min grej. Tack vare proteinet kan jag lura mig själv lite då pannkakorna och gröten smakar som godis fast egentligen är nyttigt. Är både gluten och laktos med till råga på allt. Men jag använder det mest som ett komplement då jag inte alltid kommer upp i det jag bör äta per dag :D
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

*svarar alla i samma*

Jättestort tack för era svar. På er låter det som om det är någonting ni äter istället för mat då vid de tillfällen ni inte kan äta lagad mat. Det tycker jag låter lugnande. Jag tycker att det jag hör/läser/märker annars är att det verkar som om folk äter vanlig mat och sen plussar på med proteindrycker för att de inte tror att de får i sig tillräckligt med protein, men gör man som ni så har jag större förståelse för det.

Jag tror att många överskattar sin träning ganska kraftigt (precis som trenderna med svindyra kompressionskläder, exakt uträknade träningsprogram och avancerade upplägg. De flesta av oss är ändå på motionärsnivå, och skulle mest ha nytta av teknikträning och mer tid i spåret/med skivstången. Normal träning (och jag kör som exempel tung styrketräning (klassiskt styrkelyft) i kombination med löpning) behöver ytterst lite av extra energi utöver det den ökade aptiten kommer resultera i på tallriken. De elitidrottare jag känner krånglar tex inte med tillskott i någon vidare utsträckning, utan lägger till lite vassleprotein efter tunga styrkepass och det är allt.
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Det sliter rätt rejält på levern och gör i princip ingen nytta.

Jag tränar ungefär varje dag, äter mycket sällan kött/fisk/bönor, och har aldrig haft antydan till proteinbrist.

Dessutom är det dyrt och extremt äckligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Hur mycket har du lyckats bygga på den dieten då? Jag är förmodligen äldre än dig, men upplever att återhämtningen (med sömn, kost och aktiv vila) måste vara väldigt bra för att lägga på mig muskler i någon vidare utsträckning. Slarv på någon punkt, och resultaten uteblir.
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Okej!

Äggpannkakor vore kanske något för dig, ifall du inte testat det? Bara ägg och banan och så steker man, blir både sött och proteinrikt:)

Vad intressant (missförstå mig rätt, menar inte att det är roligt för dig) att du är både gluten och laktos, jag läser till kock inom storhushåll och läser just nu specialkost så vi läser om bl a gluten och laktos. Om du vill får du gärna berätta lite om hur du äter :) Tänker mest på gluten, hur gammal var du när du fick diagnosen och vad har varit svårast med att lägga om kosten o så? :) Ifall du vill svara.

Sassy: Där håller jag med! Det tror jag med... det känns lite som.. "Då har man vart på gymmet och nu ska jag ta min proteindrink! Behöver den nu känner jag, hö hö" och så har man i själva verket tränat lite halv-slappt i 30-45 min... :p Men jag vet inte, kan vara som jag fått för mig bara...

AVB: Tack för ditt svar! Precis, jag menar så svårt kan det väl inte vara att de flesta inte får i sig tillräckligt med protein genom att äta vanlig mat? Jag menar, visst okej jag köper att det kan vara svårt för vissa, absolut, men för så många som det verkar? Jag menar, se bara i mejerihyllan, nu för tiden är ju allting extra proteinrikt... mjölk, yoghurt osv.... Jag blir mörkrädd.


//r
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

Det som gör stor skillnad till vardags är väl (förutom det självklara med animalier) hur mycket mejerier och vilka spannmål man stoppar i sig?

Jag som på min höjd använder 0,5 dl mjölk i te någon gång om dagen och dessutom är glutenkänslig jämfört med min träningskamrat som drar i sig en liter mjölk och en stor tallrik pasta varje dag?
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

(har bara skummat igenom tråden, så ber om ursäkt på förhand ifall jag skriver något olämpligt/överflödigt)

Min uppfattning är att det har blivit en trend med proteindrycker och att det börjat anses vara en nödvändighet för någon som gymmar. I startpaketet på mitt gym ingår till exempel en shaker och några rabattkuponger på proteinpulver - något jag inte alls är förtjust i då jag tror att det lätt lurar i folk att de absolut måste börja hinka proteinshakes för att komma någonvart på gymmet, oavsett hur mycket eller lite de tränar!

Jag tror också att folk ofta förknippar en proteinshake med en vältränad, muskulös kropp. Man ser en vältränad person smutta på en proteinshake på gymmet och blir inbillad att man kan få samma snygga, vältränade kropp om man bara börjar dricka proteinshakes när man tränar. Så lätt är det ju inte riktigt, men jag tror att det ha blivit en så pass utbredd trend och självklar del av hela gym-hysterin att folk numera börjar dricka protein utan att egentligen ha koll på om eller hur det kommer att hjälpa dem.

Jag kan själv känna lite så i alla fall, och har själv funderat på att börja dricka shakes för att få lättare att bygga muskler. Men det har jag bara börjat fundera på för att jag sett en massa andra vältränade människor som alla dricker protein, och inte för att jag själv känt eller räknat ut att jag behöver ett proteintillskott i vardagen. Jag har ändå bestämt mig för att låta bli då jag tycker att det verkar förjäkla äckligt och då jag som sagt inte har något faktiskt bevis för att jag behöver det, men jag skulle ljuga om jag låtsades att tanken inte finns där i bakgrunden hela tiden.
 
Sv: Proteindrycker och proteinpulver

kl

därför att samhället har fått någon typ av proteinhybris! Överkonsumtion av protein har blivit en innegrej, om du är kille och gymmar ska du ha diverse stora burkar med olika proteinpulver annars kommer du inte bygga några muskler alls förstår du...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 191
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp