Proteinbrist-krafft groov 125?

R

RealRelation

Ja hon har som sagt proteinbrist min pålla.
Skippa analysen.

Det ända jag vill veta är vad för slags foder som har funkat rätt så bra för hästar med proteinbrist?
Min hovslagare rådade mig om Krafft grov 125, det var ett foder som hade funkat jättebra för hans hästar.
Vad tycker du? Hur mkt kostar en sådan påse?

Vore tacksam för svar.

Sv: Proteinbrist-krafft groov 125?

Varför skippa analysen? Eftersom du inte vet vad som felas mer än protein så skulle jag ha valt ett annat foder som exempelvis lucernhack/pellets.

Jag har aldrig direkt lyckats fora upp någon på Krafften, men väl hålla hullet med den. Däremot med lucern har det gått bra. Bäst har det varit sedan jag fick tag i Kvarnbys pellets. En ponny som inte lyckats äta upp sig på ett år p g protein brist. Som dessutom är utredd av veterinär och då även fodrad förra vintern med Krafft. Han har på bara någon månad ätit upp sig på Kvarnbys foder. Han får i stort sett fri tillgång vilket han även hade av Krafft förra vintern utan att ta sig. Nu har han bara lite till innan han nästan ska kallas för fet.

Hur mycket brist handlar det om då ??? Soja har högt proteinvärde, det kan ju räcka dvs OM du har en aning hur mycket det ska tillföras...annars är det ju himla svårt att ge något råd.

lucern hack är bra m protein i!!

Vilket foder som funkar beror på hur mycket protein som fattas. (Och där kommer "tyvärr" analysen in...:idea: )

Fattas måttligt hos en vuxen häst är lucern ett bra alternativ, eller Groov 125 eller liknande färdigfoder. Jag väljer alltid lucern i första hand.

Fattas det mycket protein måste man gå på soja eller Krafft Protein, som är mycket mer koncentrerade.

är hästen mycket svårfödd så prova krafft rehab.. är det lågt protein i höet så ersätt i första hand med lusern och soja..

Onödigt dyrt. Har du möjlighet så köp antingen kvarnbys lusern eller hippo alfa.

Många har tipsat om lusern, hur mkt kan en sådan säck kosta?

Jag ger soja för att ge protein :D

kl*

Jag tror inte proteinbristet är överdrivet enormt, som min hovslagare sa så ser det ut att vara mer åt hållet bra form än åt hållet dåligt.
Men jag ser ju att hon har proteinbrist genom de synliga revbenen.

Hon är inte mager så, hon har mage:D Har lätt att gå upp i vikt.

Nu har jag i o för sig bytt ställe/stall med nytt hö och fått ett lite mer proteinrikare foder av en dam (vet inte riktigt vad det var för foder) men jag vill ändå byta till ett proteinrikare och se där efter..

en veterinär sa att en arab brukar behöva lite mer protein än de andra. Just en sån pålle har ja:p

(en analys vore omöjligt eftersom vi lantisar tar olika hö överallt)

Men se mig posetivt iaf som vill hjälpa min häst till det bästa..

Säck på lantmännen kostar 170 eller nåt liknande...

Soja, Lusern hack eller pellets & Vetekli är kanon foder om man vill åt en mkt större mängd protein. Om du börjar m Soja som är det absolut billigaste protein tillskottet börja med endast 1/2 dl i 2 veckor och höj försiktigt. Min får 2 dl om dagen! Men hon är fullblod och kräver enormt MKT protein för att hålla ett fint hull. Soja finns att köpa i de flesta foderaffärer men köp inte förmkt så det blir dåligt, jag har min 5 kg säck länge.

Ok soja o lusern verkar vara de två bästa tipsen, någon sa att jag skulle skaffa vitafor som verkade vara rätt så bra tillskottsfoder.
Om jag nu skulle börja ge soja eller lusern, ska jag då fortsätta med kraft grund som jag annars ger henne?

Har hört att de går upp lätt av lusern, jag hoppas hon inte blir överviktig för den hästen har varit fet i hela sitt liv :smirk:
Får de inte buk av soja? Av korn har jag iaf hört att de får bara bukfyllning av.

Ingen som verkade tycka kraft groov 125 var något att hurra för:p

Ja jag tycker hästen ser annorlunda ut för varje dag/vecka ;)
Ibland väldigt uppsvälld (då hon stod i förra stallet vilket jag då kan förstå att hon var uppsvälld)
Eller så är hon inte lika uppsvälld men de synliga revbenen finns där.

Dessa bilder är tagna i veckan, man kan inte se så bra men hon är ju inte i benrangel om man säger så.

Ja hon vill vänster såklart:smirk:
jannaoknutte.jpg

Typiskt att blomman skulle vara ivägen då.
gkm.jpg

Bättre kort har jag inte.

Hur ser hästens överlinje ut? Hur mycket mat får hästen idag?

Så kom bilderna i samma sekund... Ok. Ser ju inga revben på dessa bilder i vilket fall.
Har de börjat skymta nu på senaste tiden? Har överlinjen ändrat form?

Jag tror det billigaste alternativet för dig är att testa med att ge soja (vänj in försiktigt).
Maxgivan för soja är 100g/100kg häst och dag.

Senast ändrad:

Krafft 125 tycker jag inte är något höjdarfoder, nej. Dyrt.

Vill jag ha protein väljer jag i första hand Kvarbys Lucernpellets, bra protein för billig peng (150/8,5). I andra hand dyrare Hippo Alfa som fortfarande ligger bättre till än Kraffts Lucern och Groov 125 (135/10).

Soja är jag försiktig med, saknas så mycket protein byter jag faktiskt hellre grovfoder, men de som är duktigare än undertecknad på toleranser och biverkningar använder soja med gott resultat. Har dock haft hästar som inte fungerat på soja, så jag väljer som sagt gärna något annat...

Hur ser hästens överlinje ut? Hur mycket mat får hästen idag?

Så kom bilderna i samma sekund... Ok. Ser ju inga revben på dessa bilder i vilket fall.
Har de börjat skymta nu på senaste tiden? Har överlinjen ändrat form?

Jag tror det billigaste alternativet för dig är att testa med att ge soja (vänj in försiktigt).
Maxgivan för soja är 100g/100kg häst och dag.

Hon går på fri tillgång ute, hon har ju som sagt bytt stallplats i förra fredagen o därmed vart det nu nytt hö- hösilage.
Inne får hon ett halv kg kraftfoder och ca 2 kg hö- jag tror stallägarna går ner en gång på kvällarna o ger en till tuss hö, jag fick ju ett proteinrikare kraftfoder av en dam -men jag vet inte vad detta är för kraftfoder eftersom jag fick det i en hink.
Annars har hon fått kraft grund.

Nej bilder kan luras så väl, revbenen ser man aldrig på mina bilder men tydligt i verkligheten. Nej hon har haft såhär i kanske 2 mån nu om inte lite mer.. i förra stallet förstod de inte att höet var skit o de förstod heller inte att hon hade proteinbrist så det var bra att vi flyttade. Nu vet jag inte om detta hö är bättre men jag tänkte ändå inte chansa allt för mkt utan vill börja fodra med ett litet mer proteinrikare foder.

Detta med överlinje är jag verkligen sämst på, men som folk sagt så ser hon inte ut att ha överdrivet proteinbrist (erfarna hästfolk) :p

Mammsen ska nämligen köpa nytt foder idag om hon hinner men jag kan inte välja mellan lusern eller soja:eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som äter 4kg Krafft Groov 125 om dagen samt fri tillgång på hö och hon har varit väldigt muskelfattig men har nu fått...
Svar
7
· Visningar
1 604
Senast: Kallebus
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 934
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18