Y

Yvvi

Hej!
Min nuvarande häst skaffar sig inte så mkt muskler som han ska, rids varje dah mkt arbete o mkt med bakkärran! Tränar för Hippolog student så hon vet att bakkärran används som den ska..
Hästen är pigg, alert glansig och i mkt gott hull! Han får 8 kg hö, ca 3 kg Kraft Sport + minst 1 liter betfor/dag...
Ioför sig s är han ganslka stor 178 cm ca o normalt byggt, lite grövre modell kanske, halvblodshäst..

Höet är inte analyserat då det är taget från olika åkrar o inte packats men är av MKT god kvalitet! Han har dessutom ganska lätt att gå uppi vikt..
Har inte varit ordentligt tränad tifigare så han han inter skaffa sig en riktigt bra grund i musklerna(helt muskelfattig) då han kom...Det har resulterat i att han "tappar" väldigt lätt...
Någon ide vad man kan ge honom för tillskott som hjälper han bygga muskler utan att han går upp?? Då han har väldigt lätt för detta!

84569_1191784180.jpg

Detta va då ha kom
32225_1191783920.jpg

Ca tre-4 månader senare
Hr ingen bild längre fram tyvärr:(

Sv: Protein!

Tycker det låter som att din häst får lite hö. stora hästar kräver mycket mat. Min kille på 173 cm visserligne ett halvblod med mestadels fullblod i käker runt 14 kg hö/dag , 1½kg lucern, 2 kg hippo och 3 dl olja.

Läser visst som en kratta såg nu att din häst har lätt att gå upp i vikt. Om det är protein hästen behöver så kan du ju ge han lucern och blir han tjock så skulle jag sänka kraftfodret lite i stället. Fast jag tycker fortfarande att 8 kg hö låter lite..

Senast ändrad av en moderator:

Din häst får 6.7 kg ts vilket inte är fullt tillräckligt för en sån stor kille för att han ska få sitt tuggbehov uppfyllt. Att han inte sätter muskler beror antaglien på för lite proteiner. Jag skulle öka höt några kilo samt tillsätta några kilo lusern (2-3 kilo att börja med) för att säkerställa att hästen får sitt proteinbehov uppfyllt (I värsta fall får han inte det ens med lusern, går ej att veta utan analys).Och så kan du dra ner på kraften ett par kilo, energi får hästen även i sig via lusernet.)

oki, problemet är ju bara att han går upp i vikt så lätt:crazy: Han blir en elefant om jg ger honom mer...att han får så mkt kraft är ju för att behålla hans energi, får inte det lilla extra utan det...

Tänkt att prova lusern, hur mkt tycker ni jag kan ge då??

Lusern (kraffts)innehåller 8,5 mj/kg foder och 105g smrp/kg foder jämfört med Krafft Sport som innehåller 12 mj/kg foder och 80 smrp/kg foder.
Prova att byt ut 2 kg Sport mot 2 kilo lusern till att börja med. Då får han i sig mindre mj(energi. Det är det det blir tjocka av) och MER protein vilket han verkar behöva. Tror inte han blir "tröttare" av det) Lusern är dessutom grovfoder vilket inte är så tokigt då din står på väldigt lågt grovfoderintag (ge gärna hack).
Och så skulle jag vilja lägga på ett par kilo hö till med tanke på tuggbehovet.
Alternativt ge 3 kilo lusern. Prova så och så vad som händer på några veckor.

Han får alldeles för lite grovfoder. En häst blir inte tjock om den inte får för mkt energi (mj). Både krafft sport o betfor innehåller mkt energi o lite protein. Byt ut sporten mot Lusern så får du mer proteiner. Öka gärna grovfodret några kg oxå.

Lusern (kraffts)innehåller 8,5 mj/kg foder och 105g smrp/kg foder jämfört med Krafft Sport som innehåller 12 mj/kg foder och 80 smrp/kg foder.
Prova att byt ut 2 kg Sport mot 2 kilo lusern till att börja med. Då får han i sig mindre mj(energi. Det är det det blir tjocka av) och MER protein vilket han verkar behöva. Tror inte han blir "tröttare" av det) Lusern är dessutom grovfoder vilket inte är så tokigt då din står på väldigt lågt grovfoderintag (ge gärna hack).
Och så skulle jag vilja lägga på ett par kilo hö till med tanke på tuggbehovet.
Alternativt ge 3 kilo lusern. Prova så och så vad som händer på några veckor.

Jag ger mina hästar kraffts lusernhack med de värden du anger. Men jag vet att det finns lusern med betydligt bättre värden.

Problemet är baa att jag har get mer grovfoder, o sedan plockat bort ifrån kraftfosdret men det har inte fungerat:confused: Men ska prova att ge lusern se om det fungerar;)

Du har redan fått det svaret, men du skulle kunna byta ut hälften av krafften mot lucern, samt ev lägga till ett kilo extra. Det kombinerat med lämplig träning borde göra att det rör sig i rätt riktning.

Problemet är baa att jag har get mer grovfoder, o sedan plockat bort ifrån kraftfosdret men det har inte fungerat:confused:

Förmodligen för att erat grovfoder inte har tillräckligt högt värde av protein. Jag tycker precis som de andra att du ska pröva att byta ut Krafft Sporten mot nåt mer proteintätt (och med mindre energi). Lusern är första hands valet, du behöver ju mer grovfoder i foderstaten. Om lusern inte verkar göra susen så får du pröva nåt mer proteintätt som t ex Krafft Groov 125.
Bor du i södra Sverige så kan du få tag i Kvarnbyfoders lusern som är ett mycket proteintätt lusern och det är egentligen det allra bästa alternativet! (det innehåller 150g protein per kg jämfört med Kraffts Lusern som innehålelr bara 105g, Groov 125 innehåller som det låter av namnet 125g)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 532
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 981
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej har en varmblodig travare. Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där. oanalyserat hö...
Svar
6
· Visningar
1 450
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka