Sv: protein

yes, nuhar jag köpt lucern :) Tänkte ge ca 2 kilo! Plus 0.5 på morgon och kväll av krafften + 2 dl betfor på morgonen :)
Betfor på morgonen?:confused: Blötlägger du den då på kvällen? För blötlägger den hoppas jag att du gör!! :smirk:

nejdå, jag har nästan nyss köpt hon och "fick med" denna foderstat, men hon är lite omusklad över rygg och kors och lite häng buk så jag tänkte höra om lucern var ett bra protein tillskott bara och se om det blir någe bättre =) (hon är EJ mager, bara lite omusklad - har bra hull och fin päls)

Jag tycker du ska byta till Krafft protein 125 och sedan om det inte räcker kan du lägga till Krafft protein;)

Blöt också upp det innan det serveras, det gör att hästen får lättare att ta åt sig proteinet:) Bara ett litet tips.

Lycka till med hästen!!

ja det är väll klart att jag gör?
PS- inga problem att den ligger i en natt innan..... :smirk:

Hej! Ja, men några tyckte att lucern var bättre än kraffts proteintillskott. Bättre med foder som dem får tugga lite på, tycker det lät bra.. men tack endå och om det jag tar nu inte skulle funka så kan jag ju faktiskt pröva ditt med! :)

tänk på att ge lite i början och öka succesivt så magen hinner vänja sig vid den nya maten :p

Hej! Ja, men några tyckte att lucern var bättre än kraffts proteintillskott. Bättre med foder som dem får tugga lite på, tycker det lät bra.. men tack endå och om det jag tar nu inte skulle funka så kan jag ju faktiskt pröva ditt med! :)

Jo lusern är ett bra förstahands val, som sagt, men OM inte lusern räcker så finns det starkare proteinfoder som t ex Krafft Protein eller soja, linfrökaka osv.
Det var det Ella _99 menade, tror jag. Att om inte lusern verkar hjälpa så innehåller faktiskt både Groov 125 och flera andra av t ex Kraffts sortiment MER protein än lusern... Se skillnader här:
Lusern - 105g smältbart råprotein/kg
Groov 125 - 125g smb rp/kg
Pluss Grön - 200 g smb rp/kg
Krafft Protein - 330g smb rp/kg

Blöt också upp det innan det serveras, det gör att hästen får lättare att ta åt sig proteinet:) Bara ett litet tips.

Det här har jag aldrig hört talas om? Någon kunnig som kan bekräfta/dementera?

mvh Jessica

Korn har nästan exakt samma värden som havre, vad skulle skilja korn från havre vad gäller muskelbyggnad?

Att korn ibland fungerar på hästar som inte kan äta havre utan att bli snurriga, är en annan sak som diskuteras på annat ställe.

Nästan exakt samma men ändå inte lika. :cool:
Jag märker skillnad på styrka(iform av steg och att de inte snubblar, då snubbelhet är att de är svaga) hos de hästar jag fodrar med korn och när jag inte gör det och även min tränare har märkt skillnaden. De har också en helt annan styrka vid hoppningen. :cool:

Kan vi göra, men du skrev själv att de är nästan lika :devil::cool:
När det gäller korn och dess funktion, så litar jag på min tränare samt den erfarenhet som jag har fått under den här perioden och även tidigare. :cool::bump::bow:

Var och en blir salig på sin fason, men att rekommendera något utifrån endast sin egen erfarenhet att "hästen inte snubblar när den får korn, men när den får havre" känns ju lite väl mycket hokuspokus.

Fakta är att näringsmässigt ligger de nästan identiskt.

Hästarna får både havre och korn, de som jag rider, men kornet hjälper till!! :cool:

Nästan identiskt är ungefär som nära och nära skjuter ingen hare. :D:devil:
Jag har också läst en del foderlära och vet att de när proteinmässigt och energimässigt nästan lika, men mindre energi i korn.

Senast ändrad av en moderator:

Korn och havre har likartade näringsvärden om man bara ser till protein o MJ. Skillnaden består ffa i att havrens stärkelse lättare tas upp i tunntarmen och ger en större direkt höjning av blodsockret.

Den del av energin som inte spjälkats och tagits upp som stärkelse i tunntarmen kommer ner i grovtarmen, bearbetas av mikrober och tas upp som korta fettsyror. En större andel av kornets energi tas alltså upp på det senare, mer långsamma viset jämfört med havre.

Havre har en bättre aminosyresammansättning än korn. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 216
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross