L

luxita

Vilket foder finns det mest protein i havre, betfor eller hö??? :)
 
Sv: protein

Havre har i allmänhet mer protein än betfor, men hö kan variera enormt, från nästan inget till att ha mest av de uppräknade.
 
Sv: protein

havre innehåller ca 85 g protein och det kan även stråfoder göra, även om det just i år är rätt ovanligt.. doch så har havren ett högt enegivärder oxå 9,5 mj och det är ganska sällan ett hö kommer upp i dom mängderna energimässigt.. jag har inte stött på ett enda hö eller grovfoder som har mer än 8,1 MJ

det som känns viktigt när man ska lägga till proteiner är kvoten på de båda fodermedlena.. har höet 40 g smb rp(proteiner) och en kvot på 10 smb rp/MJ och havren 9 smb rp/MJ så kommer du att sänka kvoten i foderstaten om du lägger till havre istället för hö.. då får du alltså inte bara en ökning av proteinet utan en ännu större ökning av energin..

helt glasklart eller? :smirk:
 
Sv: protein

Mitt hö har 8,9 MJ (61 SMRP) per kg foder... :smirk: Mycket klöver... Bra för fölen, med lite extra lusern, men till de lättfödda morsorna måste jag förmodligen blanda med lågprotein/lågenergihö (halm kissar man i, inte äter) för att de ska kunna äta tillräckligt med grovfoder. Om det inte blir en kall vinter, såklart. :rofl:
 
Sv: protein

åhh nytt rekord för mig då :idea:

det är juh enda nackdelen med ett hö med höga näringsvärden, man kan juh inte ge så mycket.. :( speciellt nu när det börjar bli vinter då vil man juh hellre ha ett hö som har 5 mj 35 smb rp typ.. så man kan ge stora mängder av hö..
 
Sv: protein

urgulligt föl förresten :love: ditt eget? (en av dina hästar kankse?)
 
Sv: protein

PS! Jag är född och uppvuxen i Gävle. Leif Hall och jag red på ponnyklubben samtidigt när vi var så där 12-13 år... :-)
 
Sv: protein

carinaso skrev:
Mitt hö har 8,9 MJ (61 SMRP) per kg foder... :smirk: Mycket klöver... Bra för fölen, med lite extra lusern, men till de lättfödda morsorna måste jag förmodligen blanda med lågprotein/lågenergihö (halm kissar man i, inte äter) för att de ska kunna äta tillräckligt med grovfoder. Om det inte blir en kall vinter, såklart. :rofl:

det är väl perfekt för stuterihästar?!
:)
 
Sv: protein

åhh vilka underbara föl.. är egentligen inte så mycket för araber men fölen går så att man smälter som en chokladbit i mickron (smälter inuti först)

åhh ja min mamma red på ponnyklubben vid den tiden oxå.. :) alla verkar visst ha börjat där :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
209
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
500
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 404
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp