Protein, luzern, omusklad?

the_connemara

Trådstartare
Lite rörigt i mitt huvud nu. Många fodrar med luzern, varför? Har alla så dåligt grovfoder? Eller är det lättare för hästen att tillgodose proteinet i luzernet än i grovfodret? Eller är det för att hästen äter för dåligt av grovfodret och således inte får i sig det den ska ha?

Jag är kass på foder, det erkänner jag Min mor kan desto mer så jag har aldrig orkat engagera mig eftersom mina hästar har det bra. Nu har jag klurat på det här ett tag o när jag väl kommer till skott så svarar hon inte i telefon. Dessutom så tycker jag det finns många kloka människor här så om ni vill lägga lite tid på en okunning själ så hade det varit trevligt

För det var även så att unghästen hemma (f 19 april 2002) fick för proteinrikt hö (har för mig ngn siffra som sas var 81 och nu nya höet bortåt 60?) och mådde inte så värst bra av det. Såg han en blå bil så bajsade han som en ko ungefär. Men nu med det nya höet så pratas det ändå om hans omusklade lite halvtunna skick (blir bättre o bättre men långsamt och han har aldrig varit mager eller så). Vi fick han efter betet i början på sept i år. Men iaf, då pratas det om att ge pållen luzern. Hade han inte likväl kunnat äta av det där proteinrika höet då? Det är DEN skillnaden jag inte hänger med i? För höet var bra för övrigt, hade en normal balanserad foderstat på det med så han åt liksom inte nada energi då och lagom nu eller något sådant.

Fia - förvirrad och trött

Sv: Protein, luzern, omusklad?

jag är inte heller så duktig på foder. Men jag kan ju berätta varför jag ger lusern iallafall ;)
jag har ingen möjlighet att analysera höet som jag köper eftersom det ligger blandat på skullen från 4 olika gärden.
då ger jag lusern för att veta till en viss del att mina hästar får i sig bra grovfoder..

i ditt fall kan det ju inte vara proteinet man är ute efter, utan nått helt annat.

Jag ger inte lusern just nu, men använder mig av det om jag behöver höja proteinet i foderstaten. Främst just för att det är ett grovfoder och därmed mest naturligt för hästen.

I år har vi ett ganska proteinfattigt hösilage med mkt kalcium och dåligt med fosfor. Tyckte därför inte att lusern passade så bra i år. Skulle behöva ge mkt och därmed få ett kraftigt överskott av kalcium och behöva tillsätta en hel del fosfor för att få en någorlunda balans.

Om ni har en analys på ert grovfoder, proteinvärdet är lågt och hästen omusklad, då kan lusern vara ett bra alternativ.

Vi har alltid analys o mamma räknar alltid foderstat. Nu var det ju så att det första höet hade för högt protein så vi hittade annat som var bättre, inte för lågt. Men ändå snackade uppfödaren (hon är mkt duktigt på foder) om att kanske ge honom luzern. Då undrar jag varför tror ni?

Jag har tyvärr inte haft tillgång till analys, men utan lusern "försvinner" min häst! Hon faller ur massor på vinterhalvåret, det spelar ingen roll hur mycket hö/hösilage hon får. Så jag ger helt enkelt för att jag måste för hullet.

Ok, som säkerhet om man inte har analys :)

Ni som HAR analyserat grovfoder då, varför ger ni luzern? Är det BARA om det är för dåligt protein i grovfodret? Varför skulle man då ge min unghäst det tror ni?

Jag har analyserat mitt hö, energibehovet är högre en proteinet, så får och komma upp i det tillräckliga proteinbehovet skulle jag behöva ge ett par kg till och jag kan inte ge min häst hur mycket hö som helst eftersom hon då får för mycket energi i stället. Därför ger jag lusern hackad strå (400 g om dagen). Grejen är den också att hon står ju på halm, som innehåller rätt mycket energi (fri tillgång) så hon får ju i sig extra mycket energi i och med halmen. Måste därför ge lusern eller något annat med mer protein i för och kompensera all energi hon får i sig.

Men min får fri tillgång på halm, 9-10 kg hö och 400 g lusern hack.

Det trodde jag med var enda anledningen till att ge lusern.

Hur stavas det eg? Med z som jag skrev först var ju fel. Men agria säger lucern och krafft lusern vid en snabb sökning på google.

Äsch! Det var inget att fundera över. Pratade med mor min nu o uppfödaren hade fått det lite om bakfoten. Vi har inte samma hö och vårat ligger högt i protein (70 visst) medan uppfödaren hade ngt med mkt lägre så hon gav SINA lusern :D Så flummigt det kan bli när man är förvirrad ;)

Ger lusern för hästen var tunn och omusklad samt för att vi inte har analys än på hösilaget så för att säkra proteinet lite. Sen även för att min häst är lite för pillig med hösilaget så jag ger lusernet för att han ska få mer tuggtid.
Ger då lusernhack, visserligen inte mkt för han (runt 600g kanske) vill inte äta mer. Men det lilla gör stor skillnad. Det tog några månader innan han fick upp hullet, nu ser han rätt rund och fin ut. Dock muskelfattig men nu har han hull och är rätt njutbar att titta på.
Sen misstänker jag det är lättare att ta åt sig proteinerna i lusern än i hösilage. Båda är ju grovfoder, men lusern är liksom mer koncentrerat.

Hur mycket ger du?

jag är inte heller så duktig på foder. Men jag kan ju berätta varför jag ger lusern iallafall ;)
jag har ingen möjlighet att analysera höet som jag köper eftersom det ligger blandat på skullen från 4 olika gärden.
då ger jag lusern för att veta till en viss del att mina hästar får i sig bra grovfoder..

i ditt fall kan det ju inte vara proteinet man är ute efter, utan nått helt annat.

Om man HAR analys på sitt grovfoder och vet att man har lågt protein/låg kvot så kan man byta ut ett visst antal kilon av höet mot lusern (Ibland krävs även andra, starkare proteintillskott som soja).

Om man INTE har analys så kan man ge lusern för att säkra proteinintaget. Utan analys skulle jag ge hästen minst 1kg lusern (förmodligen 2kg) för att den åtsmintone ska få i sig nåt protein IFALL höet har mycket låga värden. Det gör inget med proteinöverskott som kommer från lusern/hö (grovfoder)!

Lusern är ett utmärkt foder för att få upp proteinet en del i foderstaten, beroendes på hur mycket som fattas. Men är det stor brist på protein så brukar jag välja soja eller krafft protein istället, eller tillsammans med lusern och det övriga fodret.
Lusern är dessutom ett grovfoder vilket är extra positivt.

*KL*

En fråga bara som delvis har med detta att göra, annars ursäktar jag trådnappningen lite:angel: .

Vårt hö+hösilage ligger på en låg kvot typ 5.2, kommer inte ihåg nu. Har lagt på linfröpellets (200 gr) för protein, päls osv. So far so good. Men han får "proteinknölar" när jag höjer (till 300 gr) linfröpelletsen till en kvot på 6 får ligga lite under - inte bra.

Hur är det med lucern har någon erfarenhet om det är mindre risk för dessa otyg (knölarna alltså). :confused: Är lite desperat därav frågan.

Jag har faktiskt aldrig gett de hästar jag haft lusern, helt enkelt för att jag tyvärr inte kunnat göra analys (blir alldeles för dyrt när man byter hö ofta och ingen annan i stallet vill göra.. höbyte ofta är iofs inte heller bra men hellre det än att inte ha någon stallplats :crazy: ) och eftersom jag hellre sett till att kusen fått rejält med hö och utefter det mest "stödfodrat" med mineraler och lite korn, ev. lagt till något om jag märker att hästen faller ur.

Dock så om hästen t ex har stressmage eller får för lite protein i höet kan jag hålla med om att det låter vettigt att ge lusern istället för att öka på kraftfodret. Har dock aldrig haft någon "mager" häst trots att de fått väldigt lite kraftfoder.

Enligt många källor ( bla sista ridsport) så klarar sig de flesta hästar sig bra på enbart grovfoder. Sålänge man ger en ganska stor mängd så finns det ingen större anledning att "säkra upp" med lusern.

Enligt många källor ( bla sista ridsport) så klarar sig de flesta hästar sig bra på enbart grovfoder. Sålänge man ger en ganska stor mängd så finns det ingen större anledning att "säkra upp" med lusern.

lusern ÄR grovfoder.

I mitt fall ger jag luzern för att mitt hö inte håller bra värden på protein.
Jag har ett dräktigt sto, samt en fjording som skulle bli för fet om jag gav så mycket hö som hon behöver för att täcka upp proteinbehovet.

*KL*

En fråga bara som delvis har med detta att göra, annars ursäktar jag trådnappningen lite:angel: .

Vårt hö+hösilage ligger på en låg kvot typ 5.2, kommer inte ihåg nu. Har lagt på linfröpellets (200 gr) för protein, päls osv. So far so good. Men han får "proteinknölar" när jag höjer (till 300 gr) linfröpelletsen till en kvot på 6 får ligga lite under - inte bra.

Hur är det med lucern har någon erfarenhet om det är mindre risk för dessa otyg (knölarna alltså). :confused: Är lite desperat därav frågan.

Enligt nya rön så klarar hästar lägre kvoter än 6, dom kan få ett grovfoder med en kvot på 5, kanske även så låg som 4. Jag ger mina två fetisar ( nordis och russ) ett hö med en kvot på 4,8, vilket många skulle tycka var katastrofalt lågt. MEN, min nordis har aldrig varit så fin i hullet och musklerna som hon är nu. Dom får bara hö och mineraler. Nordisen får mellan 12-14 kg och russet får 5-6 kg, och fri tillgång på halm. Förra vintern gick hon (nordisen) på en kvot över 6, och var inte alls lika fin, mkt fläskigare och ful i pälsen, trots foderstat enligt alla konstens regler. Jag tror att du kan låta hästen ligga på en lägre kvot, men om du känner dig osäker så ge något kg lusern. Eftersom lusern är ett grovfoder så ska det nog mkt till innan han får knölar av det. Det kan ju även vara så att det är linfröpelletsen han inte tål, du kan ju prova ett annat foder och se om det hjälper.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Foder & Strö Lite rörigt i mitt huvud nu. Många fodrar med luzern, varför? Har alla så dåligt grovfoder? Eller är det lättare för hästen att...
Svar
5
· Visningar
821
J
Foder & Strö hoppas denna hamnar rätt nu.. min nya pålle är ganska omusklad och nu börjar även revbenen synas. han är bukig , men alltså inte smal i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 483
Senast: Josse58
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar