Protein i hösilage

Sv: Protein i hösilage

Till TS:
Lås inte upp dig på vad PROGRAMMET säger! Herregud de går ju efter en medelhäst och på fullblod stämmer de SÄLLAN. Ofta behöver de det DUBBLA!!
DU vet ju bäst vad den behöver - går den normalt på t ex 15kg grovfoder och 3kg kraftfoder och programmet plötsligt säger att den skulle klara sig på 10kg grovfoder och 1kg kraftfoder så räknar programmet på alldeles för lågt behov till just din häst. Sen räknar programmen på att en häst har ett proteinbehov på ca 6gram per MJ ( t ex om hästen har ett MJ-behov på 100/dag så blir proteinbehovet 600gram/dag) men många fullblod behöver MER protein än genomsnittshästen - uppemot 8-9gram per MJ ibland!

Hösilaget, med de där värdena du angett, har lågt MJ för en sån häst som du har men normalhögt smb rp.

Om du tycker det är svårt att räkna själv, när programmet ju inte riktigt stämmer på din typ av häst, så kan jag hjälpa dig räkan på det om du PM:ar mig.

Senast ändrad:

Därför att jag upplever att fullblod inte funkar särskilt bra på lägre kvoter än så. Sedan vill jag ha lugnare energi än vad olja och spannmål tillför. Och något som är snällt mot en fullblodsmage som inte sällan är stressad.

Men det är givetvis en smaksak om man vill sänka kvoten, själv tycker jag det känns onödigt så länge det är snällt protein

Erfarenhetsmässigt (nu har jag inte fodrat SÅ många fullblod att det blir ett statistiskt hållbart resultat) så ja, det behövs mer än det generella tillägget oftast.

Därför att jag upplever att fullblod inte funkar särskilt bra på lägre kvoter än så. Sedan vill jag ha lugnare energi än vad olja och spannmål tillför. Och något som är snällt mot en fullblodsmage som inte sällan är stressad.

Men det är givetvis en smaksak om man vill sänka kvoten, själv tycker jag det känns onödigt så länge det är snällt protein

Okej men du menar alltså att ÄVEN om har ett hösilage med en kvot på 10 så skulle lusern passa bra (i det här fallet)? Menade du kanske att hon skulle ge lusern ISTÄLLET för det dåliga höet? För DET låter ju som nåt som skulle vara ett bra alternativ i mina ögon också.

I min värld hade bägge alternativen funkat bra, men lusernen kommer ju bara in om det behövs, om hästen faller ur.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka