Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, nu får han 8kg hösilage om dagen samt 4 kg hö men värdet på det är skit (bonden vill fodra med det 2ggr om dagen).. Just nu får han även 2kg krafft groov90 och 1l musslivilket jag måste göra nåt åt givetvis! Problemet är att proteinet och energin blir alldeles för hög men jag är på gränsen till för smal nu... Vad gör jag, ännu mer hösilage istället känns skittrist... Han får inte äta mer protein eller energi men han måste fortfarande äta mer för att inte tunna ur helt...
Energi ligger på 5.2mj....
Får inte äta mer för vem? Varför? Om hästen tunnar ur måste den få mer mat---
Om hästen tappar hull och muskler får den ju för lite mat. Då måste den ha mer. Första gången man räknar foderstat till sin häst får man gå på tabellvärden. Sedan justerar man utifrån det, hästen kan ju behöva mer eller mindre mat (blir för tunn eller för tjock). Till slut har man hittat hur mycket mat hästen behöver för att hålla sig fin, då tittar man på vilka värden man har på den foderstaten.
Till nästa år kan man sedan direkt lägga sig på rätt kvot och rätt värden.
Vårt fullblod drar nästan 50 % mer än tabellvärden. Till exempel.
Du har inte svarat på hur högt energin ligger i grovfodret? Vad blir kvoten?
Om hästen tappar hull och muskler får den ju för lite mat. Då måste den ha mer. Första gången man räknar foderstat till sin häst får man gå på tabellvärden. Sedan justerar man utifrån det, hästen kan ju behöva mer eller mindre mat (blir för tunn eller för tjock). Till slut har man hittat hur mycket mat hästen behöver för att hålla sig fin, då tittar man på vilka värden man har på den foderstaten.
Till nästa år kan man sedan direkt lägga sig på rätt kvot och rätt värden.
Vårt fullblod drar nästan 50 % mer än tabellvärden. Till exempel.
Du har inte svarat på hur högt energin ligger i grovfodret? Vad blir kvoten?
Det blir en kvot på 10 grovt räknat. Hur många kilo får hästen i sig? Jag hade kört på fri tillgång och kompletterat med lusern om det behövs.
Vilken lusern har du provat?
Kan du byta de 4 kg mot det bra grovfodret? Och hur ser då foderstaten ut?
Prova lusern i pelletsform, Kraffts innehåller melass och äts av de flesta.
Lusern är fortfarande grovfoder och snällt mot magen.