Protein i hösilage

Jois

Trådstartare
Har smältbart rp på 51, är det väldigt mkt? Försöker göra en foderstat men hur jag än bär mig åt blir proteinet för högt! Han är 4år och fullblod så jag vill ju gärna ligga i överkant men man behöver ju kanske inte gå igenom taket fullständigt...:crazy:

Hjälp!!!!

Sv: Protein i hösilage

Det är ett så kallat "normalhö" om man bara ser till smb rp, men du kanske har väldigt lågt på energin och därför får en hög kvot. Normalt säger man att ett proteinöverskott som kommer från grovfodret inte gör något!
För att hålla nere kvoten kan du ju använda en del betfor och matolja i foderstaten och eventuellt byta ut lite av höet mot fin havrehalm.

Jag har 48 i mitt och har det "problemet" att jag inte behöver ge så mkr mer kraft än havre. Jag gillar ju annars att hålla på med lite det ena och det andra. Tycker det är roligt att göra matburkar, nu bara trista havreburkar :D Plånboken gillar det dock.
Får du problem med resten av foderstaten när du räknat ut grovfodergivan? Om din häst är fyra så gör det ju inte så mkt att proteingivan är hög.

Tycker inte det låter speciellt högt, vad ligger energin på?

Bästa höet jag haft låg på 113 gr smrp/kg foder..

Ja, nu får han 8kg hösilage om dagen samt 4 kg hö men värdet på det är skit (bonden vill fodra med det 2ggr om dagen).. Just nu får han även 2kg krafft groov90 och 1l mussli :crazy: vilket jag måste göra nåt åt givetvis! Problemet är att proteinet och energin blir alldeles för hög men jag är på gränsen till för smal nu... Vad gör jag, ännu mer hösilage istället känns skittrist... Han får inte äta mer protein eller energi men han måste fortfarande äta mer för att inte tunna ur helt...:mad:
Energi ligger på 5.2mj....

Ja, nu får han 8kg hösilage om dagen samt 4 kg hö men värdet på det är skit (bonden vill fodra med det 2ggr om dagen).. Just nu får han även 2kg krafft groov90 och 1l mussli :crazy: vilket jag måste göra nåt åt givetvis! Problemet är att proteinet och energin blir alldeles för hög men jag är på gränsen till för smal nu... Vad gör jag, ännu mer hösilage istället känns skittrist... Han får inte äta mer protein eller energi men han måste fortfarande äta mer för att inte tunna ur helt...:mad:
Energi ligger på 5.2mj....

Inte JAG då utan hästen givetvis....:)

Å havre vill jag helst inte ge för att han blir lätt nipprig...:crazy:

Får inte äta mer för vem? Varför? Om hästen tunnar ur måste den få mer mat---

Försöker få till en foderstat genom en sida på nätet- men "varnar" för att energivärdet och proteinet är för högt... Fattar ingenting, mer mat för att hålla hull = mer energi och fömodligen protein oxå...?

Om hästen tappar hull och muskler får den ju för lite mat. Då måste den ha mer. Första gången man räknar foderstat till sin häst får man gå på tabellvärden. Sedan justerar man utifrån det, hästen kan ju behöva mer eller mindre mat (blir för tunn eller för tjock). Till slut har man hittat hur mycket mat hästen behöver för att hålla sig fin, då tittar man på vilka värden man har på den foderstaten.

Till nästa år kan man sedan direkt lägga sig på rätt kvot och rätt värden.

Vårt fullblod drar nästan 50 % mer än tabellvärden. Till exempel.

Du har inte svarat på hur högt energin ligger i grovfodret? Vad blir kvoten?

Om hästen tappar hull och muskler får den ju för lite mat. Då måste den ha mer. Första gången man räknar foderstat till sin häst får man gå på tabellvärden. Sedan justerar man utifrån det, hästen kan ju behöva mer eller mindre mat (blir för tunn eller för tjock). Till slut har man hittat hur mycket mat hästen behöver för att hålla sig fin, då tittar man på vilka värden man har på den foderstaten.

Okej, typ använd värderna som riktmärken och se vad som händer..? Vill bara inte göra nåt som han kanske mår rent dåligt av...
Energin ligger på 5,2.... Såg att energi per ts är 9.8, är det de som programmet kan reagera på?
Tack för att du hjälper, har blivit lite lost i foder-träsket känns det som...:o

Senast ändrad:

Det blir en kvot på 10 grovt räknat. Hur många kilo får hästen i sig? Jag hade kört på fri tillgång och kompletterat med lusern om det behövs.

En förklaring till det ökade behovet kan ju vara blodvolymen hos fullblod, att ett fullblod drar nästan 50% mer än tabellvärdena är ju inte så konstigt. Ett fullblod kan ju faktiskt ha ca 50% mer blod per kg kroppvikt än ett kallblod. I och med det borde ett fullblod göra av med mer näring logiskt sett, (i varje fall i min lilla hjärna). Ursäkta trådkapningen!

Senast ändrad:

Det blir en kvot på 10 grovt räknat. Hur många kilo får hästen i sig? Jag hade kört på fri tillgång och kompletterat med lusern om det behövs.

Han får 8kg av det och 4 kg av höet med så dåligt värde (kan dock inte värdet i huvudet)..

Lucern äter han inte, har provat men han vägrar..

Men om jag har förstått det hela rätt då så kan jag fortsätta ge honom de han får idag? Tills det att han blir för tjock eller för smal?

Senast ändrad:

Vilken lusern har du provat?

Kan du byta de 4 kg mot det bra grovfodret? Och hur ser då foderstaten ut?

Kan kolla med bonden, men förmodligen säger han nej... =/ Han vill egentligen inte att vi ska ge hö alls men han har det för att det är enklast för honom... Energin och proteinet är fortfarande för högt...

Lusern hackad strå och den hackade som är med olja och melass...

Prova lusern i pelletsform, Kraffts innehåller melass och äts av de flesta.

Lusern är fortfarande grovfoder och snällt mot magen.

Prova lusern i pelletsform, Kraffts innehåller melass och äts av de flesta.

Lusern är fortfarande grovfoder och snällt mot magen.

Okej ska testa det! Har ingen erfarenhet av det i pelletsform bara, hur mkt ger man då? Å bort med all krafft ovh mussli?

Ursäkta alla 2000 frågor...:o

Jag är inte förtjust i kraftfoder, särskilt inte müsli som jag hittills inte förstått meningen med.

Försöker hålla foderstaten på så naturliga fodermedel som möjligt, d v s för hästen naturliga fodermedel. Hästen är van att leva på grovfoder, konstruerad för att äta grovfoder. Jag föredrar därför att hålla mig till just grovfoder så långt det är möjligt.

Lägg in lusern i din foderberäkning och se hur väl det passar och hur mycket som kan fungera.

Nu förstår jag inte riktigt varför du föreslår att TS ska ge lusern på detta hösilage med en kvot på 10? *skrapar mig i huvet* Är det för att du tänker att 8kg av det inte räcker ihop med det dåliga höet?

:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka