protein-enklast, billigast och bäst

Pontevecchio

Trådstartare
Flyttade till nytt stall i dagarna och behöver troligen proteintoppa hästens foderstat.

Tittar över olika alternativ och funderar på vilket som är bäst.

vad ger ni för proteintillskott, vilket anser ni är bäst och mest prisvärt?

Sv: protein-enklast, billigast och bäst

Kvarnby Lucernpellets (nu när hästen äntligen äter annat än Hippo Alfa).

Billigt, snällt mot magen.

Jag ger soja, billigt, hästen tål och gillar det.

Med en rolig kvot på 2,4 i höet så går det åt en hel del extra protein till min häst. Fodrar helst med lucern hackad strå (han får idag 2,5kg) men med årets usla hö så krävs det mer tillskott.

Mitt val föll på soja och linfrökaka, vilka båda är billiga. Sojan har kg pris på 4,60 och linfrökakan (köpt från örebro) 3,50.

Många är rädda för soja, men så länge hästarna fungerar på det så tycker jag att det är ett utomordentligt proteintillskott. Samma med linfrökakan som dessutom har fler goda egenskaper; hovarna brukar bli av bättre kvalitet och pälsen blir glansigare.

Annars gillar jag kraffts produkter och fodrar gärna med groov 125 eller krafft grön plus, men det fungerar inte för mig i år med det skithöet som vi har.

Soja är ju helt klart mest smrp för varje krona, men man kan ju inte ge hur mycket som helst av det...

Jag gillar lucern, och ger det nästan varje år. Behövs det mera protein lägger jag till soja eller något ur Kraffts sortiment.

Jag ger samma som Lovisaleonora, behövs mer fuller jag på med linfrökaka eller linfröolja. Aktar mig för soja av två anledningar. Dels för att alla hästar inte tål det och dels för att det inte är miljövänligt. Mycket av sojan odlas där det tidigare skövlats regnskog plus att en del är genmanipulerad.

Nä men den smakar lite som linfrökaka som inte alla gillar och då kan jag "lura" i dem det också. Så det är inte för proteinet utan smaken, skulle väl ha skrivit det.

Nä men den smakar lite som linfrökaka som inte alla gillar och då kan jag "lura" i dem det också. Så det är inte för proteinet utan smaken, skulle väl ha skrivit det.

Jaha, du menar alltså att du ger linfrökakan ihop med en skvätt linfröolja till hästar som är kräsna?

Nästan om dom inte äter linfrökaka så får dom en skvätt olja på maten någon vecka. Sedan så brukar linfrökakan också slinka ner när dom vant sig vid oljan.

Jag har köpt höpellets från lantmännen. Funkar jättebra - kan inte värdena i huvudet men det hade ett högre proteinvärde än lusernpelletsen och var samtidigt billigare. Jag använder också lite soja att toppa med, har också dåligt hö.

Jag tror vi betalade strax över två kr för Kvarnbys Lucern sist vi hämtade, jag tycker inte det är så dyrt...

Som mest har jag betalat 3 kr/kg hos foderhandlaren (nu hämtar vi direkt från Kvarnby Foder)

Var inte lätt att hitta återförsäljare av kvarnby..

verkar konstigt nog ont om foderförsäljare allmänt i södertäljetrakten. snaaark!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 683
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar