Protein brist?vad ge?

charmant

Trådstartare
Nu har det varit en del trådar upp om proteinbrist.tex att hästarna kan få vita stickel hår av det osv.Undrar vad man kan ge hästen för att den ska få protein.Bara lite nyfiken så vilka fodermedel det finns i.Det är ju en hel vetenskap att få ihop en bra foderstat.Ännu är det inte dags att räkna ut en då pållarna fortfaarnde går ute men jag blir lite nyfiken bara.Tacksam för svar
 
Sv: Protein brist?vad ge?

Men snälla, bara för att någon påstått att vita stickelhår = näringsbrist så betyder det inte automatiskt att det är så! Har bestämt för mig att det kom en hel del protester mot det påståendet...

Protein finns överallt, i olika grad, utom i olja som är en ren energiprodukt. Soja och vetekli har tex hög proteinhalt (likaså foderjäst) medan majs har lägre. Det finns tabeller att gå efter vg protein- och energiinnehåll i fodermedel.
 
Sv: Protein brist?vad ge?

Hejsan.

Lucern har hög protein nivå..men den är inte heller nyttigt att ge för mycket protein.
Jag har ett färdigt foder till min häst. Det finns i både pellets och musli. Själv använder jag Hippo..men det finns massor bra. Där finns det tabeller på hur mycket du ska ge. Ett annat tips är att det finns data program som du kan använda special gjorda för att göra foderstater..jätte praktiskt!!
Ett annat tips e att göra en hö analys! har du ett dåligt hö kan jag verkligen rekomendera lucern!!!

lycka till/helena
 
Sv: Protein brist?vad ge?

Svenska folket verkar överlag vara väldigt rädda att fodra på med protein. Mina tävlingshästar som inte går på bete har istället fri tillgång på hö (analyserat) och utöver det kraftfoder, varav 1 kg av är Krafft Protein, de mår prima och har aldrig varit finare än nu, de har en kvot på 8,7! Vilket är väldigt högt, men de är mkt finare i hull och massa nu än när de låg på en kvot runt 7,8.

Tog hem min nya åring i Fredags och även han ska jag sätta på samma foderstat som mina tävlingshästar, ett engelskt fullblod med mkt massa och växer rejält.

Även protein omvandlas till energi.
 
Sv: Protein brist?vad ge?

Vetenskap är det absolut inte..bara om man vill krångla till det. Protein finns i allt mer eller mindre...Vad man väljer för att höja proteinet är en smaksak samt vad som passar. Vita stickelhår eller inte ang proteinbrist låter jag vara osagt...för jag har då ej sett nån forskning ang detta. Och så länge det är hörsägen så tror jag nada på detta...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 447
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: animalasia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp