Prostataförstoring...

Dana

Trådstartare
Märkte igår att vår hund, 7 år, läckte från snoppen, lite blodblandat. Var slö. Febrig.

Var inne idag hos veterinär, där de konstaterade förstorad prostata.

Prostatan var väldigt förstorad och undrade då varför vi inte märkt något tidigare. Vet. sa att symtomen brukar inte visa sig så direkt.

Nu får han antibiotika, och ska även kastreras i nästa vecka. Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Prostataförstoring...

Min gamla schäferhane fick det , Men i och med att han hade noll testiklar så kunde vi inte kastrera utan gav P spruta istället det funkade kanon :-)
Tesora

Vi fick kastrera vår förra hund av samma anledning och vid samma ålder. Kastreringen gjorde att vi fick tillbaka vår "gamla" hund igen, livlig och lekfull. Jag har inget negativt att säga om kastrering av hanhund, bara fördelar. Han hämtade sig snabbt efteråt och hade inga problem med infektioner i såret eller andra komplikationer.

Vi fick kastrera vår förra hund av samma anledning och vid samma ålder. Kastreringen gjorde att vi fick tillbaka vår "gamla" hund igen, livlig och lekfull.

Den delen håller jag med dig omm

Jag har inget negativt att säga om kastrering av hanhund, bara fördelar. Han hämtade sig snabbt efteråt och hade inga problem med infektioner i såret eller andra komplikationer.

Men inte den delen, finns massvis av nackdelar med kastrering av unga hanhundar
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Mammas hund, en bichon frisé fick det som 7:åring.
Det tedde sig som att han skulle ha världens urinvägsinfektion då han inte ville kissa riktigt utan såg ut att ha ont el problem. Han kanade på golvet rätt mycket också samt att det kom ut lite gult från snoppen.

Det kom över en natt men vet sa att det pågått länge men sa som din att det inte märks av direkt utan kommer oftast bara sådär.

Det var jättejobbigt för han hade jätteont senare på dagen det hände, pep mkt och vi förstod inte riktigt hur något kunde komma så fort eftersom att han var sitt vanliga jag på morgon/fm. Åkte in på em/kväll då fick han smärtstillande tror även antibiotika och kastrerades inom en vecka.

Efteråt blev hunden valp på livstid.. :D

Båda hanhundarna (halvbröder) vi hade när jag växte upp fick förstorad prostata, båda kastrerades och båda blev helt av med problemen. Den ena fick dock lite komplikationer efter kastreringen men inget bestående.

Min gamla schäfer fick det också vid 8 års ålder o kastrerades...han är 13 år nu :love:

Tack för svar.

Hur lång tid efter kastrering minskar prostatan?

Märker på hunden att efter 3 dagar antibiotika, lite piggare.

Är lite nervös inför kastreringen, sövas. De tog blodprov för att kolla att allt var bra..inget hört så det var väl ok...

Min gamle (snart 12 år nu) har ett par gånger droppat blodblandat. Han var nog 8 år första gången och cirka 10 år andra gången. Han fick tabletter Ypozane som återställde prostatan istället för att kastrera honom. Jag är tveksam till kastrering dels på grund av att jag har en yngre hane och dels på grund av att han har 4 kullar efter sig och den yngsta kullen är bara drygt 1 år nu. Vill gärna kunna ta chansen ifall någon mer vill ha honom som pappa till sina valpar eftersom han är väldigt bra mentalt.

Min gammelman på 12 år blev behandlad för akut prostatainfektion för ngr månader sedan. Herre min je vad dålig han blev. :crazy:
Bara på ett par timar gick han från att vara som vanligt till hög feber, urinläckage och kräkningar.
Tydligen kunde det bli så för äldre herrar. Malte fick utskrivet antibiotika för infektionen och Ypozane för den förstorade prostatan.
För min vovve tog det nästan en och en halv vecka innan han återhämtade sig helt. Jag trodde han inte skulle klara sig. Jag satt o tvingade i han vätskersättning och välling eftersom han vägrade både att dricka och äta de första dagarna. Malte som alltid varit svår att hålla fin i hullet bara tynade bort. Å som han såg ut, det var så jag skämdes när vi gick ut. Han såg ut som värsta vanvårdsfallet. Tog lång tid innan han var normal i hullet igen.

Han blev i alla fall helt återställd och är nu lika pigg som min andra 3åriga hund. :)

Det mesta av mitt svar försvann när jag uppdaterade.

Jag hade skrivit även detta:
Han är alltid glad och trevlig mot alla människor både stora, små, de som går med rollator och åker rullstol. Jag har många gånger fått höra att han inte ens vaktar bilen när han sitter själv i buren och någon stoppar in fingrarna till honom.

Som 12-årig tycker jag han gjort sitt som avelsdjur, han har dessutom 4 kullar i en ras med liten avelspopulation.

Har idag blivit kastrerad. Lämnades kl. 8.00 och hämtades 16.00.

Har nu krage som han ska ha tills stygnen är tagna, 10 dagar.

Får inte ta långa promenader, promenera försiktigt, inga ansträngande hopp och ingen lek med andra hundar.

Hoppas nu bara allt blir bra och att det inte blir några komplikationer. Lilla vovven...

Om han inte försöker komma åt stygnen/såret så kan han vara trattlös på prommisar, när han skall äta o när ni umgås i soffan t ex.

Drygt 500 valpar i rasen per år vet jag inte precis om det kan kallas liten avelspopulation.

Men det var inte det denna tråden skulle handla om. Den skulle handla om prostataproblem.

Och jag svarade utifrån det perspektivet eftersom en orsak till att inte kastrera angavs till att TS kanske ville ha en kull till efter hanen.

För att undvika matadoravel bör ett avelsdjur lämna max ? procent avkommor. Tyvärr har jag inte procentsatsen i huvudet men den ligger på några få procent. Aktuell ras är en liten population och hanen har hyfsat många avkommor. Så att motivera att en kastration inte skulle ske för att man ev ska ta en kull till håller inte i ett avelspespektiv därför kommenterade jag som jag gjorde.

Märker på hunden, han vill gärna vara med oss. Sitter brevid oss, tittar bedjande. Vill gärna ha uppmärksamhet.

Får smärtstillande.

Tar av tratten så mycket som det går, måltid och promenader, fast tyvärr inte i soffan. Han är inte så liten, och soffan har han aldrig fått varit i..50 kg hund, men ändå "lilla vovven"....

Pigan: Den högsta siffran är tydligen för en hane 14% av årets valpar och det anses inte som matadoravel av rasklubben. 14% av 500 valpar = cirka 70 valpar under 1 kalenderår. Min hund har totalt 22 valpar under 9 år. Absolut ingen matadoravel alltså. Dessutom så har tikarna varit från olika generationer och inte släkt med varandra.

Dana: Inte så konstigt om han är mer "mammig" än vanligt. Dels har han förmodligen lite ont och dessutom så känner han kanske redan lite av att hormonerna har börjat minska. En kastrerad hane kan ändra sig i sättet både mot människor och andra hundar. Det kan både bli bättre och sämre. De kan även "gubba till sig", bli lite lata och lägga på sig extra vikt, eller tvärtom bli piggare och smalare. Detta är väldigt individuellt. Jag skriver att "de kan", därför att vissa hanar märks det ingen skillnad på efter kastrering.

Min gamling är stensäker på vilka hanar som är kastrerade och inte. Han märker det på långt håll och mot en kastrerad hane beter han sig ungefär som mot en tik. En okastrerad hane kan han antingen ignorera eller så går han fram och hälsar lite stelt om de är okända. Den yngste på 3 år bryr sig oftast inte om ifall det är tik eller hane, kastrerad eller ej.

Liknande trådar

Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Åsa A
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 802
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18