Propphelvete!

Sv: Propphelvete!

.... sen är bara frågan vem som ska betala det. Rimligen hyrevärden, ....

Varför det?
Om hyresvärdar skulle behöva betala för allt som hyresgästerna vill hitta på så skulle antingen hyrorna bli skyhöga eller hyresvärdarna lägga ner sin verksamhet.
 
Sv: Propphelvete!

*KL*

Kanske inte alls relevant. Men vi hade förut problemet att om man körde tvättmaskinen + något annat 'större' (läs dammsugare eller diskmaskin) så gick det en fas. Vi har sammelsuriumel, där viss el är antik, viss hyfsat modern och viss modern. Blandat jordade och ojordade uttag, och vissa rum har ETT enda ojordat uttag som enda strömkälla. Har ett proppskåp på övervåningen, ett skåp med automatsäkringar på nedervåningen, samt ett elskåp nere på elstolpen. Det var nere på elstolpen det gick en propp hela tiden.

Vårt problem kom också när vi skaffade en ny maskin. Lät helt sonika bli att köra annat 'stort' ihop med tvättmaskinen. Dock så efter X år (ganska många) så började elen ibland 'flimra', och elektriker kom ut. Och konstaterade att en bottenplatta nere i elskåpet var dålig, och bytte den. Sen dess kan man köra både tvättmaskin, diskmaskin och dammsugare - på samma fas, utan problem (båda kopplas i vanligt eluttag - jordat - i köket, det över diskbänken). Och då har vi ändå säkrat ner från 25 A huvudsäkring till 20 A då det var onödigt högt innan enligt nämnda elektriker.

Så även om det är lätt att tycka 'ny maskin när problemet började, maskinens fel' eller att 'det blev överbelastat' så kan det ju också vara så att den nya, starkare maskinen 'highlightar' problem som redan fanns, men inte gav 'symptom' med den gamla maskinen.

(Vi kommer dock byta rubbet till automatsäkringar sen, när det ska dras ny el i stallet. Vilket år som helst nu..)
 
Sv: Propphelvete!

Man får dra kablar och fixa med strömmen i en hyresrätt.
Men det måste ju görs av en elektriker.
Och det blir jättedyrt och man får aldrig tillbaka pengarna.

Vi tvingades sätta in en extra säkring på 16A när vi bytte spis. Den drogs separat från proppskåpet till köket och kostade allt som allt 6000 kr inklusive eluttag. En del pengar, men inte jättedyrt.
 
Sv: Propphelvete!

men det finns ett "tvättmaskinsuttag" i badrummet så jag antar att man får koppla in en om man vill.

Bara för att det är ett jordat uttag i badrummet innebär det inte per automatik att man kan koppla in tvättmaskin.

I våtutrymmen som ju badrum är ska det vara jordat om det finns eluttag.

Eluttag i badrum kan användas till hårfönar och andra elektriska maskiner än just tvättmaskiner.

Bor man i hyreslägenhet bör man kolla med hyresvärden att det är ok att installera tvätt- och diskmaskin innan.
 
Sv: Propphelvete!

Kanske menade hon en sådan där installationsdosa med trefas för tvättmaskin som jag också har i lägenhetsbadrummet (och även har sett i många andra gamla badrum med utrymme för tvättmaskin)?
 
Sv: Propphelvete!

Nä, men om jag inte har missat något så har inte Linda8142 heller specat vilken storlek hennes säkringar för tvättmaskien är.
 
Sv: Propphelvete!

Det var det trådstartaren (PopcornPlayer) som hade, inte Linda8142 vars tvättmaskinsuttag jag diskuterade.
 
Sv: Propphelvete!

Bara för att det är ett jordat uttag i badrummet innebär det inte per automatik att man kan koppla in tvättmaskin.

I våtutrymmen som ju badrum är ska det vara jordat om det finns eluttag.

Eluttag i badrum kan användas till hårfönar och andra elektriska maskiner än just tvättmaskiner.

Bor man i hyreslägenhet bör man kolla med hyresvärden att det är ok att installera tvätt- och diskmaskin innan.

Detta är ett tvättmaskinsuttag för fast montering - inte för stickpropp!
Sådeså! ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus byggt -57 där alla uttag är ojordade. Jag har googlat men begriper inte - vad BETYDER det? Jag har förstått...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 623
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp