Propphelvete!

Sv: Propphelvete!

Kolla att det är rätt sorts propp i, det brukar finnas en anvisning om hur många ampere resp propp ska vara på vid proppskåpet.
ÄR det rätt i skulle jag INTE försöka pula in en större (finns exempel på folk som tom täljer på propparna för att få in en för stor propp...) utan ringa en elektriker som får kolla vad felet är och åtgärda det.

Jo, det är rätt sorts propp.
 
Sv: Propphelvete!

När du skruvar ut proppen,ser du om det är en grön eller röd bottenskruv i elcentralen.
Är den röd kan du byta till en 10 A säkring,men är den grön passar inte 10 A säkringar.
Då får du be någon behörig byta bottenplugg,samt kolla att det är minst 1,5 kvadrats ledningar mellan centralen och uttaget för tvättmaskinen.

Nu har jag iofs inte kollar vilken färg det är på bottenskruven, men jag vet på rak arm att 10 ampere inte fungerar, så jag har en ask sådana i städskåpet (eftersom det var sådana proppar i huset jag bodde i förut), och jag av misstag försökt stoppa i en sådan. Den var alldeles för stor :p
 
Sv: Propphelvete!

Jag vet inte om jag missuppfattar ngt för en av mina första tankar är att det är ngt fel på tvättmaskinen. Har det fungerat med tvättmaskinen i samma uttag förut? Om det har gjort måste den väl ha gått sönder - eller tänker jag fel?

Annars verkar det konstigt. Jag antar nästan att det borde framgå av bruksanvisningen om det inte skulle fungera - men tänker kanske fel igen?

Har bara haft tvättmaskinen i två månader, så det vet jag inte. Splitterny, så det borde inte vara ngt fel på den iaf.
 
Sv: Propphelvete!

Fast nu har jag faktiskt kört två maskiner på raken utan att ngt har hänt. :bump:
Bor i en HR, så jag har ingen koll på om jag får dra om kablar hur som helst (eller snarare leja en elektriker o göra det).

Jamen då är det ju bara att felanmäla så fixar hyresvärden problemet! :laugh:
 
Sv: Propphelvete!

OK jag har inte koll på detta alls. Ts nämner 6 A men det är ju inte så stor skillnad, förstår hur du menar.
Men om badrummet är nyrenoverat är det ju konstigt om man sätter in uttag för tvättmaskin som inte klarar av det. Jag menar att det verkar som om ngt är fel.
Till ts
Att byta till en säkring som tål en högre strömstyrka lär väl ändå inte gå. det är ju det som är en del av meningen med hur proppar är konstruerade dvs att man inte ska kunna öka strömstyrkan eftersom systemet inte är avsett för det.
Då får man i så fall göra ngn egen lösning vilket jag aldrig skulle få för mig att göra. det är ju ganska riskabelt.

Nu var jag tvungen o dra fram besiktningsprotokollet o kolla, o så nyrenoverat var inte badrummet (2000), fast jämfört med resten av lägenheten är det nyrenoverat :angel:

Det skulle jag heller aldrig våga, jag tycker det är läskigt att byta glödlampa :o
 
Sv: Propphelvete!

*KL*
En variant skulle kunna vara, om tvättmaskinen ifråga är avsedd för den möjligheten, att koppla om den för matning med två faser (400 V) istället för en fas och nolledare (240 V). Det ger högre användbar effekt, och kräver bara minimala ingrepp i elcentralen.

( PelleP> det är 20 år sedan vi hade 220 volt fasspänning... ;) )

Hur gör man det? Fas? Va? :confused:

(Oj, vad jag är teknisk av mig)
 
Sv: Propphelvete!

Var tvungen o kolla :p
O såhär såg dom ut då;

459px-Waschvollautomat_Constructa_1950er.jpg


Kanske inte riktigt vad jag vill ha :angel:
 
Sv: Propphelvete!

15A 250V står det, har jag haft fel proppar då iaf?
Nejdå, det betyder att den högsta ström som installationen är avsedd för - och den kraftigaste säkringsstorleken som får sitta som huvudsäkring i centralen - är 15 A. Din elcentral (och din lägenhet) är ganska liten, men samma huvudprinciper gäller som i större installationer. Ju längre ut i installationens förgreningar, desto klenare säkring. Inkommande matning kan vara avsäkrad med 15 A, som i sin tur leder vidare till undergrupper som kan vara avsäkrade med 10 eller 6 A säkringar. I praktiken finns inga 15 A säkringar så dina huvudsäkringar kan mycket väl vara på 10 A, då är det helt i sin ordning att undergrupperna har 6 A säkringar.

I en så liten central som din är det förmodligen inte möjligt att koppla om till tvåfasmatning av tvättmaskinen även om själva maskinen skulle tillåta det, eftersom en sådan matning bör ha två egna säkringar (en för varje fas).

Det svenska elnätet distribuerar tre faser (http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefas), men alla lägenheter i flerfamiljshus, speciellt äldre, har inte tre faser indragna till sin undercentral.
Man väljer säkringsstorlek dels utifrån kabelarea, dels utifrån förväntad förbrukning. Har man t.ex. en undergrupp som bara matar ett par taklampor är det bättre att använda 6 A än 10 A säkring, eftersom 6 A-säkringen skyddar snabbare och vid mindre fel. En undergrupp som matar t.ex. en diskmaskin eller tvättmaskin behöver idag normalt en 10 A säkring, eftersom förbrukningen i en sådan maskin är så stor.

Jag vet inte i vilken utsträckning en hyresvärd är tvungen att uppgradera fasigheters elinstallationer så länge som de inte är osäkra eller farliga, men försöka duger. Jag tror att man skulle kunna hävda att möjligheten att ansluta en 2 kW tvättmaskin i badrummet hör till normal standard idag... fast säker är jag inte.
 
Sv: Propphelvete!


Det är vanligt i varmvattenberedare och element.
Man matar då med 2 faser och ingen nolla.
De som jag har sett har varit jordade.

När faserna går isär i sin sinusvåg så blir potentialskillnaden större än 230V och man kan ta ut en högre effekt.
 
Sv: Propphelvete!

ÖH vart då ? norge ? ;)
FAS nolla jord

Nejdå nyligen i ett av mina badrum nära Arlanda och tidigare i ett hus som jag hyrde i Sigtuna.

Fas - Fas - Jord.

Våra hyresvärdar höll f.ö. på att elektrifiera oss genom att inte tro på att sådant fanns.
Genom att sätta ett vanligt eluttag på en fas-fas-gjord och sedan stoppa in ett billigt fas-noll-jord element i uttaget.
 
Sv: Propphelvete!

Har du kollat att du får ha tvättmaskin i lägenheten?

Man får dra kablar och fixa med strömmen i en hyresrätt.
Men det måste ju görs av en elektriker.
Och det blir jättedyrt och man får aldrig tillbaka pengarna.
 
Sv: Propphelvete!

Har du kollat att du får ha tvättmaskin i lägenheten?

Man får dra kablar och fixa med strömmen i en hyresrätt.
Men det måste ju görs av en elektriker.
Och det blir jättedyrt och man får aldrig tillbaka pengarna.

Ehm...jag har ingen tvättmaskin :D :p men det finns ett "tvättmaskinsuttag" i badrummet så jag antar att man får koppla in en om man vill.
 
Sv: Propphelvete!

När jag har ett problem brukar jag fråga mig såhär: När fungerade det senast och vad har ändrats sedan dess?
Det brukar besvara många frågor. I ditt fall läser jag att du köpt tvättmaskinen nyligen och då är frågan, vad tyckte hyresvärden om hur det elektriska skulle räcka till om du satte in en tvättmaskin i lägenheten? Det låter som om belastningen blir för stor på dina säkringar och därför går propparna i en lägenhet som inte är gjord för dagens elförbrukning. En elektriker lär ju kunna lösa ditt problem, sen är bara frågan vem som ska betala det. Rimligen hyrevärden, men det kanske inte han/hon blir så glad för utan säger att du får anpassa dig till vad lägenheten har kapacitet att klara i strömväg.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus byggt -57 där alla uttag är ojordade. Jag har googlat men begriper inte - vad BETYDER det? Jag har förstått...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 623
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp