Propphelvete!

PopcornPlayer

Trådstartare
Varje gång jag kör tvättmaskinen går proppen, jag blir tokig.

Den proppen går, förutom till badrummet, också till hallen och två sovrum. Har försökt stänga av alla lampor i dessa rum, och se till att inget annat är på där. Men likförbannat går proppen ändå.

Vi har gammalt elsystem, med ojordade uttag. Dock är uttaget till tvättmaskinen faktiskt jordat, då badrumemt är relativt nyrenoverat.
Proppskåpet är gammalt, och propparna är på sex ampere. En vän till mig sa att det utan problem går att stoppa i sexton ampere's proppar, men han brukar ha fel när han är sådär tvärsäker :angel:

Någon som vet om det går eller vad man kan göra istället?
 
Sv: Propphelvete!

Jag tror tyvärr din tvärsäkra vän kan ha rätt.

Men kolla först huvudsäkringen och hur många ampere den får vara på. Säkra sedan upp den som brukar gå till minst 10, helst 16.
 
Sv: Propphelvete!

Min sambo elektrikern hälsar att din vän har fel.
Det behövs nya kablar för att säkra upp till 16A. Befintliga kablar är förmodligen för klena för den strömstyrkan.
Vill du inte dra nya kablar så kan du säkra upp till 10A, men då måste det bytas PK (passkontakt? :confused: ) i proppskåpet, vilket en behörig elektriker kan göra.
En sexamperepropp orkar inte med en tvättmaskin, även om du stänger av allt annat (men det har du ju redan märkt :D ).
 
Sv: Propphelvete!

Kolla att det är rätt sorts propp i, det brukar finnas en anvisning om hur många ampere resp propp ska vara på vid proppskåpet.
ÄR det rätt i skulle jag INTE försöka pula in en större (finns exempel på folk som tom täljer på propparna för att få in en för stor propp...) utan ringa en elektriker som får kolla vad felet är och åtgärda det.
 
Sv: Propphelvete!

Varje gång jag kör tvättmaskinen går proppen, jag blir tokig.

Den proppen går, förutom till badrummet, också till hallen och två sovrum. Har försökt stänga av alla lampor i dessa rum, och se till att inget annat är på där. Men likförbannat går proppen ändå.

Vi har gammalt elsystem, med ojordade uttag. Dock är uttaget till tvättmaskinen faktiskt jordat, då badrumemt är relativt nyrenoverat.
Proppskåpet är gammalt, och propparna är på sex ampere. En vän till mig sa att det utan problem går att stoppa i sexton ampere's proppar, men han brukar ha fel när han är sådär tvärsäker :angel:

Någon som vet om det går eller vad man kan göra istället?
När du skruvar ut proppen,ser du om det är en grön eller röd bottenskruv i elcentralen.
Är den röd kan du byta till en 10 A säkring,men är den grön passar inte 10 A säkringar.
Då får du be någon behörig byta bottenplugg,samt kolla att det är minst 1,5 kvadrats ledningar mellan centralen och uttaget för tvättmaskinen.
 
Sv: Propphelvete!

Jag vet inte om jag missuppfattar ngt för en av mina första tankar är att det är ngt fel på tvättmaskinen. Har det fungerat med tvättmaskinen i samma uttag förut? Om det har gjort måste den väl ha gått sönder - eller tänker jag fel?

Annars verkar det konstigt. Jag antar nästan att det borde framgå av bruksanvisningen om det inte skulle fungera - men tänker kanske fel igen?
 
Sv: Propphelvete!

Jag vet inte om jag missuppfattar ngt för en av mina första tankar är att det är ngt fel på tvättmaskinen. Har det fungerat med tvättmaskinen i samma uttag förut? Om det har gjort måste den väl ha gått sönder - eller tänker jag fel?

Annars verkar det konstigt. Jag antar nästan att det borde framgå av bruksanvisningen om det inte skulle fungera - men tänker kanske fel igen?

Du kan inte köra en tvättmaskin med 5 A säkring.
UxI=W 220x5=1100W.
Effektförbrukningen (W) bör stå på en skylt på maskinen
 
Sv: Propphelvete!

OK jag har inte koll på detta alls. Ts nämner 6 A men det är ju inte så stor skillnad, förstår hur du menar.
Men om badrummet är nyrenoverat är det ju konstigt om man sätter in uttag för tvättmaskin som inte klarar av det. Jag menar att det verkar som om ngt är fel.
Till ts
Att byta till en säkring som tål en högre strömstyrka lär väl ändå inte gå. det är ju det som är en del av meningen med hur proppar är konstruerade dvs att man inte ska kunna öka strömstyrkan eftersom systemet inte är avsett för det.
Då får man i så fall göra ngn egen lösning vilket jag aldrig skulle få för mig att göra. det är ju ganska riskabelt.
 
Sv: Propphelvete!

*KL*
En variant skulle kunna vara, om tvättmaskinen ifråga är avsedd för den möjligheten, att koppla om den för matning med två faser (400 V) istället för en fas och nolledare (240 V). Det ger högre användbar effekt, och kräver bara minimala ingrepp i elcentralen.

( PelleP> det är 20 år sedan vi hade 220 volt fasspänning... ;) )
 
Sv: Propphelvete!

stoppa i 10 eller 16 A i 6A jovisst men när skiten brinner ner blir det mindre skoj
huvudsäkringen som inte sätter i proppskåpet bruakr vara på 32A

det bästa är att byta ledningar, och allra helst proppskåp när ni ändå håller på. automatsäkringnar
 
Sv: Propphelvete!

Möjlighet till 400V-koppling kan finnas i somliga tvättmaskiner, pumpar, elmotorer, en och annan elpatron för uppvärmning.

ja möjlighet , men inte som standard , och nog inte så lykcat i alla fall, måste dra en jäkla massa ström ,
jo vad fanken när man tänker efter, så finns det ett fåtal spisar också,


skakar på huvet, skit samma
 
Sv: Propphelvete!

stoppa i 10 eller 16 A i 6A jovisst men när skiten brinner ner blir det mindre skoj
huvudsäkringen som inte sätter i proppskåpet bruakr vara på 32A
Om du menar mätarsäkring inkommande så är det vanligaste 16A-20A-25A i en villa eller på en mindre gård.
 
Sv: Propphelvete!

Min sambo elektrikern hälsar att din vän har fel.
Det behövs nya kablar för att säkra upp till 16A. Befintliga kablar är förmodligen för klena för den strömstyrkan.
Vill du inte dra nya kablar så kan du säkra upp till 10A, men då måste det bytas PK (passkontakt? :confused: ) i proppskåpet, vilket en behörig elektriker kan göra.
En sexamperepropp orkar inte med en tvättmaskin, även om du stänger av allt annat (men det har du ju redan märkt :D ).

Fast nu har jag faktiskt kört två maskiner på raken utan att ngt har hänt. :bump:
Bor i en HR, så jag har ingen koll på om jag får dra om kablar hur som helst (eller snarare leja en elektriker o göra det).
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus byggt -57 där alla uttag är ojordade. Jag har googlat men begriper inte - vad BETYDER det? Jag har förstått...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 623
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp