Promenerar vi för mycket

N

Nona

Jag har börjat fundera om jag går för långa promenader med Nona. Hon är 8 månader och är ute på 5 promenader per dag, så här ser det ut 3-4 dagar i veckan:

Första promenaden: 10 min
Andra: 30 min
Tredje: 10 min
Fjärde: 50 min
Femte:10 min

Det blir alltså nästan 2 timmar per dag. De dagar som jag åker ut med henne i skogen eller till hundparken faller den 50 min långa promenaden bort. Nu tvingar jag henne inte att hålla något rasande tempo på promenaderna utan vi tar det gaska lungt, men ändå... Tycker ni att jag borde dra ner på promenadtiden?? Hur mycket har era hundar promenerat vid den åldern?

Sv: Promenerar vi för mycket

Jag tycker absolut inte att det är för mycket!

Jag tycker inte att det verkar vara för mycket. Är hon pigg och glad och vill ut så är det nog ingen fara så länge ni inte håller ett rasande tempo länge:)

Guud, nej. Det är ingen proslinshund du har köpt eller?

Geezer skrev:
Guud, nej. Det är ingen proslinshund du har köpt eller?

Nej, verkligen inte. Misstänker att hon tror att hon är mera studsboll än hund :smirk:

Jag böjade fundera över om jag går för långt med henne efter att jag pratat med en annan hundägare. Denna sa att när hennes hund var i min hunds ålder gick den inte mera än en halvtimme i sträck och totalt ca en timme om dagen. Hon tyckte att jag går för mycket med Nona och att jag riskerar att skada henne :( Tycker inte det själv, men ville ändå höra några åsikter. Nu känns det redan bättre :)

Det är lite hysteri i att inte motionera valpar och unghundar, men egentligen gör det bara mer skada än nytta. En ung hund ska röra på sig för att skelett, ligament och muskler ska kunna utvecklas på rätt vis. Jämför med en unghäst. De slänger man gärna ut på lösdrift för att de ska få optimalt med rörelse.

Det är ju dessutom skillnad på motion och motion. Om man går och lallar i lite slö promenadtakt med sin hund och stannar och snosar runt lite då och då, så är det knappast skadligt. Samma gäller om man är ute i trädgården/skogen i två timmar och valpen rasar runt lös där.

Måste bara lägga till en fråga eftersom jag undrat mycket om motion av unghundar på sista tiden. Ett par jag känner ska skaffa hund ihop, en stor sak, antingen GD eller bullmastiff. Jag har redan blivit inbokad som hundvakt om det behövs, dvs jag och valpen ska få vänja oss vid varann tidigt. Bra, tyckte jag, jag tar gärna ut den på skogspromenader etc redan när den är ung. Men där blev det nej - enligt uppfödaren ska de knappt promeneras alls, första året räcker det med motionen de får genom att gå runt i lägenheten(!). Är de stora raserna så väldigt väldigt ömtåliga?

Nej, det ska de inte vara. Vi har haft stora hundar i 80kg-klassen och de ska inte låsas in första året. Alla valpar mår bra av att röra på sig i lagom mängd. Man drar ju inte med valpen på milslånga cykelturer, men strosa i skogen kan man gott göra. Har ska hunden annars få en nöjlighet att stärka sig under uppväxten. Klart den går sönder som vuxen om den inte får röra sig.

Om valpen måste hållas på det viset för att inte bli trasig är rasen väldigt illa ute.

Ta alla greyhounds valpar som växer upp på Irland mfl länder som har stor avel av dessa hundar. Där springer valparna/ unghundarna i sina rastgårdar hela dagarna 3-4 hundar tillsamans. Rasthagarna är ca 100 m långa.Dom springer en repa vilar en stund springer en repa så är deras dagar tills dom är ca 1 år i bland mera.

Min lilla dam på 9 mån springer ca 8h om dagen med två andra hundar, då hon är hos min far några dagar i månaden.. Hon bor annars i stan och går långa promenader och korta oxå.

Så här har jag uppfattat det: före åtta månaders ålder ska en stor hund inte mer än rastas,och med det menas man tar ut den så att den får göra sina behov och leka av sig.

Jag började inte ta min hund på promenader före han var just åtta månader,men det är min hund och min hund hade man inte kunnat ta på promenad före,han hade inte orkat.Och det är väl just det man ska gå efter,vad hunden orkar,orsaken till att regeln finns är just för att det är många puckon som skaffar hund som inte ser och lyssnar på sin hund.

Hur du gör med din hund,måste du gå efter vad hon orkar och vill,annars tycker jag inte att det låter mycket,men som sagt det hade inte funkat på min hund när han var fem månader,men då är inte min som alla andra.

Man ska inte lyssna för mycket på vad andra säger,särskilt inte andra som kommenterar en som inte ens känner en,råd är alltid bra dom kan man ju välja om man vill ta åt sig,men dåliga och fula kommentarer ska man inte lyssna på.

Trappor däremot ska man vara noga med, med en ung hund för det kan skada...

Jag kan ha helt fel, så ni får rätta mig om det behövs.
Men jag har hört att man inte ska gå långa promenader med valparna innan ca 6-7 månaders ålder och sen trappa upp det. Anledningen va att på tex stora hundar så kan man slita ut lederna, men också att valpen/unghunden blir stressade.

Jag tycker inte alls att det låter mycket. Jag har varit ute med min hund flera timmar om dagen sen det hon var 12 veckor. Fast då var det inga koppelpromenader utan jag parkerade mig gräset ute i trädgården och hon fick busa runt hur mycket hon ville. Större delen av tiden låg vi bredvid varandra på en soldyna och hade såå mysigt. :love: Hon låg och sov i godan ro - när hon inte var upptagen med att utforska trädgården.
Jag hoppas verkligen att jag har möjlighet att göra samma sak när nästa valp kommer.

Jadzia skrev:
Det är lite hysteri i att inte motionera valpar och unghundar, men egentligen gör det bara mer skada än nytta. En ung hund ska röra på sig för att skelett, ligament och muskler ska kunna utvecklas på rätt vis. Jämför med en unghäst. De slänger man gärna ut på lösdrift för att de ska få optimalt med rörelse.

Det är ju dessutom skillnad på motion och motion. Om man går och lallar i lite slö promenadtakt med sin hund och stannar och snosar runt lite då och då, så är det knappast skadligt. Samma gäller om man är ute i trädgården/skogen i två timmar och valpen rasar runt lös där.

Valpar skall inte gå långa promenader , den skall göra sina behov leka av sig lite , That´s it ! går den för muycket och långt så kan hunden få problem med benen !

msjodin skrev:
Jag kan ha helt fel, så ni får rätta mig om det behövs.
Men jag har hört att man inte ska gå långa promenader med valparna innan ca 6-7 månaders ålder och sen trappa upp det. Anledningen va att på tex stora hundar så kan man slita ut lederna, men också att valpen/unghunden blir stressade.

HELT RÄTT !! :bow:

Då är det en jäkla klen hund och uppfödaren behöver se över sitt avelsmaterial. Det är som sagt skillnad på promenad och promenad. Om jag går ut i skogen och strosar runt i någon timme, inte sjutton går en valp sönder av det. Det vore skillnad om jag skulle gå på asfalt i rask takt hela timmen. Man skapar inte ledfel genom att låta valpen röra på sig i sin takt. Däremot kan man provocera fram defekter genom överdriven och hård träning, men dispositionen måste finnas där.

Om det nu är så himla farligt med rörelse kan vi lika gärna förvara valpen i bur det första året. Alla hundar jag levt med har fått röra sig fritt flera timmar om dagen och inte är de halta eller trasiga av den anledningen.

När lagotton var 5 månader var vi ute 2-3 timmar om dagen (som nu). Morgonturen var och är längst, minst 1 timme och oftast lek med andra hundar.
Inte vet jag att hon har gått sönder av det (hon är visserligen inte röntgad än, men jag tvivlar på att ett HD-fel skulle bero på det då det inte varit några ansträngande träningspass i agility eller nåt).

Jag frågade en veterinär på Albano om promenader, när min vovve var 27 kilo tung och cirka 6 månader gammal. Hon sa att så länge jag gjorde precis som jag gjorde - släppte hunden lös och lät henne bestämma tempot själv på promenaderna - så var det ingen fara. Jag skulle undvika cykelturer och annat där hunden tvingas hålla ett visst tempo för att hänga med, och alltså gick ridturer bort också. Men lugna promenader i skog och mark tyckte hon inte kunde göra någon skada.

Vi går också ganska mkt och jg har ju en tax dessutom...små ben och lång rygg ni vet;)
Men på de långa promenaderna är hon alltid lös och då kutar hon som en liten tok. Hon vet ju när hon är trött. Då går hon lugnt.
Trots att hon har sprungit som en liten dåre har jag faktiskt aldrig sett henne flämta för att hon e andfådd...

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 486
Senast: Farao
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 683
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar