Promenera UTAN tjafs????

L

luvan

Min isiskille på 5 år har väldiga problem med att vara ute och promenera.
spelar ingen roll om man leder honom från hagen el. går ut på promenad:confused:
han går bakom mig men lik förbaskat så skuttar och stegrar han
där bak:eek:
det är ganska otrevligt då jag är orolig att få en hov i huvudet el. nåt:(
jag vet att han är ung och busig för han anfaller verkligen inte utan man ser att det är rent bus:p
i stallet och att rida är han världens myskille:love:
har ni några tips på hur jag kan få honom att lägga av
med tokerierna?
tacsam för tips:)
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

hej Luvan! :)
vi har en arab och vi leder oxå henne satt hon alltid
går bakom än..hon kan oxå få för sej att börja bocka och
stegra och hålla på.me det e mest när hon blir rädd..när han börjar hålla på se till att rygga han då! rygga han tills han ger sej varje gång han gör nått så ryggar du han så gjorde vi med våran arab och det funkade ! :) han e ju bara en lite buspojk det ger nog med sej o blir bättre sen :)
lycka till :)
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Ja, det kan nog funka:)
ska prova det!
han är en sån som inte är rädd av sig,
så länge jag kan minnas så har han inte
blivit skrämd av något:smirk:
det är nog mest unghästfasoner verkar det som (och glädjeskutt):angel:
tack för tipset!
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Min isiskille på 5 år har väldiga problem med att vara ute och promenera.
spelar ingen roll om man leder honom från hagen el. går ut på promenad:confused:
han går bakom mig men lik förbaskat så skuttar och stegrar han
där bak:eek:
det är ganska otrevligt då jag är orolig att få en hov i huvudet el. nåt:(
jag vet att han är ung och busig för han anfaller verkligen inte utan man ser att det är rent bus:p
i stallet och att rida är han världens myskille:love:
har ni några tips på hur jag kan få honom att lägga av
med tokerierna?
tacsam för tips:)
verkar som om han är ganska respektlös. Förstår mycket väl att du är orolig. Prova NH. Det gjorde vi med våra islandshästar i den åldern och vi har aldrig haft problem med vem som går först eller hur man ska gå där bak. Säkert är han glad - men han ska INTE busa så där när du går med honom. Läs böcker i ämnet.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Att din häst är 5 år är inget att skylla på. Min är också 5 och skulle aldrig göra så inte ens när han är busig, det lärde han sig från början vad man får och inte får göra.
Ryt åt hästen, vifta med grimskaftet, eller ta med dig en pisk ut..
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Håller faktiskt med. I alla fall med det där att ryta och vifta med grimmskaftet! Att stampa i backen samtidigt brukar vara effektivt.
En häst får inte bete sig så när man hanterar den - det kan gå väldigt illa för dig.

De isisar jag hittills träffat på är väldigt känsliga för kroppsspråket så lär dig att använda din kropp för att visa vad du vill.

Lycka till!
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jag har inte haft honom så länge än och han har gått på lödrift.
jag har hanterat enligt NH tidigare och tycker det är kanon:)
problemet är bara att jag glömt en hel del då jag har haft "hästuppehåll" ett par år (dement som man är:angel: )
har kollat upp kurser och så eftersom jag skulle vilja finslipa det
men närmsta instruktör bor 40 mil bort tyvärr:(
skulle gärna vilja ha tips på några enkla övningar och gärna tips på om ni kan rekomendera någon film????

Mvh: Luvan
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jag har inte haft honom så länge än och han har gått på lödrift.
jag har hanterat enligt NH tidigare och tycker det är kanon:)
problemet är bara att jag glömt en hel del då jag har haft "hästuppehåll" ett par år (dement som man är:angel: )
har kollat upp kurser och så eftersom jag skulle vilja finslipa det
men närmsta instruktör bor 40 mil bort tyvärr:(
skulle gärna vilja ha tips på några enkla övningar och gärna tips på om ni kan rekomendera någon film????

Mvh: Luvan

Grunden, som jag fick lära mig av min instruktör, är att lära hästen vad som här ditt område och få honom att acceptera det. Det betyder att när du går emot honom så ska han flytta på sig, precis som de gör mot ledarhästen i flocken. Men det betyder inte att han ska springa ifrån dig av rädsla utan bara flytta sig av respekt.

Det kan vara praktisk att ha repgrimma när du gör detta!
Ställ dig framför hästen vik repet/grimskaftet dubbelt och håll horisontellt mellan dig och hästen. Gå mot hästen. Flyttar han sig bakåt så berömmer du genom att släppa repet (alltså ta bort trycket/hotet). Flyttar han sig inte kan du släppa och spänna repet (om du förstår hur jag menar?) det brukar vara effektivt. Det viktiga i detta är att du ska börja försiktigt och sedan öka om han inte gör som du säger. När han lärt sig dig här så kan ni använda det så fort han gör något som du tycker är obehagligt. Det betyder då att du stöter ut honom hur flocken, han får inte vara nära dig när han håller på så där. De flesta hästar blir illa till mods om dom blir bortstötta så då gör dom inte om det.

Du kan även träna på detta när du leder honom. Lättast är om du har honom snett bakom dig. Gå i olika tempon. han ska gå i samma tempo som du, går han för snabbt så vänder du dig om och stöter bort honom.

Mitt kallblod var jätte stark och bufflig innan jag började med det här. Nu kan jag få henne att gå exakt samma steg som mig, även jätte sakta.. är jätte häftigt :)
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jag tycker att du borde prova att gå bredvid din häst istället för framför den. Det är mycket större risk att bli sparkad eller så om du går framför, där har du ingen koll. Har du hästen bredvid dig riskerar du inte att bli översprungen eftersom du då kan styra undan honom. Det är också mycket lättare att "bestraffa" ifall han skulle dra iväg med dig (som han inte får göra).
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Det första du ska göra är att själv gå baklänges så du har full koll på vad hästen håller på me. Det är mycket lätt att få en hov i huvudet när de håller på o härjar så!!!
När du stannar ska hästen stanna, när du går ska hästen gå. Ha en lång lina säg till hästen att stanna, gå en bit ifrån den o be den att komma o stanna på kommando. Han ska hela tiden ha fullt fokus på dig! När du sen börjar leda honom bakom då så ska han gå snett bakom dig, inte rakt bakom dig - det är mycket säkrare där + att du har lite koll på vad han håller på med. Så fort han börjar härja så stampar du till i marken o talar om att nu ska vi stanna. Funkar inte det så kan du "straffa" honom genom att backa upp honom. Det är väldigt olika på hur hård häst man har hur tuff man själv behöver vara. Det kanske räcker att du stannar o "böjer" din kropp lite bakåt för att han ska förstå att han ska stanna?!
Väldigt svårt att förklara på såhär vis ;)
Men det viktigaste tror jag är att du får honom att koncentrera sig på dig och att respektera ditt område!

Lycka till
/Anna
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Har du hästen bredvid dig riskerar du inte att bli översprungen eftersom du då kan styra undan honom.
Hur?

De hästar i stallet som är vana att ledas vid vänstra bogen är otroligt respektlösa och bogtacklar en gärna om de får tillfälle, typ om de blir rädda för något.

Styra kan man bara göra åt vänster, eftersom de vägrar flytta sig för tryck mot bogen.

Så, hur gör man?
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Frågan var inte till mig men jag har ändå en tanke runt svaret.
När hästen bockar o härja o reser sig så går det ju oftast framåt.
En ung valack kan ju vara lite hingstig o sparka framåt, då är man inte framför hästen o i sparkzonen. Jag har själv blivit stående under min unghäst när han reste sig för att jag envisades med att han skulle vara bakom mig. Det var ingen trevlig upplevelse kan jag lova.
Om man själv inte är så duktig på dethär med NH så tycker jag nog att det är säkrare att ha hästen lite mera jämte sig.
Jag vågar själv inte längre ha hästen rakt bakom mig (vilket hästarna gärna vill vara) utan jag har de alltid snett bakom mig. Dock inte unghästar som inte vet sin plats riktigt ännu o kan bralla till det ibland.....
Bara en tanke ifrån lilla mig ;)
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jo, det är jag helt med på!

Men frågan är hur man styr en häst när man leder den vid bogen, och hur det kan vara enklare än att ha den uppfostrad att gå snett bakom.

Dessa hästar har inte för vana att hoppa och fara, så det är inte av den anledningen de "bör" ledas vid bogen.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Ja det är helt klart en bra fråga!
Man får nog lära den först att ge efter för tryck o vara lyhörd ?!
Om man börjar med att gå baklänges och följa en stanna, backa osv på kommando så är det ju lättare att styra den när man går lite längre bak oxå. Jag går gärna vid huvudet o kanske inte så långt bak som bogen och visar vägen med handen lite så (tror jag :angel: blir lite förvirrad...)
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Han kanske gör så för att han har mycket överskottsenergi (?) Eller så är han bara dåligt uppfostrad.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Hästarna är ju sällan uppfostrade innan man börjar hantera de :smirk:
Unghästar måste ju faktiskt få vara unghästar oxå. Det är ju vår uppgift att uppfostra de!
Unghästar behöver ju oxå andra unghästar att leka med. När vi inte kan uppfylla de kraven, och kanske därtill stänger in de allt för många timmar i stallet o endast har de ute några timmar i kanske för små hager - jo då är det ju lätt att de får överskottsenergi oxå.
Jag tycker inte att problemet i sig är konstigt. Men det gäller ju att ta tag i det.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jag skulle inte kalla en 5 åring en unghäst.. jag skulle kanske kunna se mellan fingrarna om det vore en åring eller 2-3 åring topps. Men är man 5 år ska man kunna bete sig som folk.. eller ni fattar vad jag menar :D Om den blivit uppfostrad till det så klart.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Då jag tyvärr inte är lika bevandrad inom NH som jag skulle vilja vara så leder jag alltid mina hästar jämte mig. Om de blir "uppskärrade" eller bara allmänt pigga och busiga och jag känner att de börjar som någon uttryckte tidigare "bogtacklas" så ställer jag helt enkelt hästen emot mig, precis som man gör om man rider, genom ledande grimskafttag samt om det behövs ett lätt tryck på halsen. När hästen ställs på det sättet är den mycket lättare att styra och springer inte över en, sen när den är lugn igen så kan man givetvis leda den som vanligt. Har funkat för mig i alla år även om det kanske inte är det aldra bästa sättet.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Lillcaksa har du några fler tips...håller på med en busig å tokig och bufflig kallblods kille!

Hur får jag honom att stå still...platsa honom? så fort jag backar kommer han efter

Står och skrapar med hoven när vi jag försöker göra halt när jag rider
skrapar med hoven på stallgången (tigger uttråkad) men drygt hur gör jag?
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Nu har det äntligen börjat hända grejjer:)
jag har fått hjälp av min kompis som hanterar enl. NH.
Hon friskade upp mitt minne litegrann..:smirk:
Fick även låna hennes långrep och tog ut pållen ur stallet.
Han tänkte börja busa direkt men där fick han allt:D
Körde bak honom efter noter och han sprang runt en stund och
tänkte inte alls backa undan men han gav sig till slut.
sen gick vi vidare och han lunkade med som en liten hund och suckade....
tog ut honom i dag på promenad och INGET TJAFS!!!!!
Vet att det kommer bakslag men nu har man i alla fall kommit
en bit på väg:banana:
Ska ut på en ny promenix i kväll igen men det är såå kallt..huuu
-28`c brrrr.....
bara "pälsa på sig":smirk:
Tack så jättemycket för alla tips ni gett!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 384
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp