Promenera UTAN tjafs????

Sv: Promenera UTAN tjafs????

Glömde en sak:)
Islandshästar är kanske inte unghästar vid 5 års ålder
men vad i hela friden ska man kalla dom?
Dom mognar ju senare än andra raser ..
Dom flesta jag har träffat är då långt i från vuxna vid den åldern.
Min kille är då väldigt "valpig" på alla sätt och vis- syns lång väg att han inte är gammal.
En annan kompis som skulle komma och kolla på honom när jag
just köpt honom trodde att han max var 3 år att döma bara efter hans beteende i hagen och utseende:smirk:
ja, vad vet jag, kanske sent utvecklad?
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Lillcaksa har du några fler tips...håller på med en busig å tokig och bufflig kallblods kille!

Hur får jag honom att stå still...platsa honom? så fort jag backar kommer han efter

Står och skrapar med hoven när vi jag försöker göra halt när jag rider
skrapar med hoven på stallgången (tigger uttråkad) men drygt hur gör jag?

När det gäller buffligheten och få honom att så stilla så kan du läsa mitt förra inlägg och träna på det.
Att hästen skrapar med hoven är också vanligt, det gjorde min också, gör det fortfarande ibland.
Ett tips är att distrahera honom när han gör så, hästar är jätte lättdistraherade.. som när min häst sparkar med frambenet i boxen så prasslar jag med täcket som hänger på dörren.. tillslut så förknippar hästen sparkandet med att täcket prasslar, som är lite obehagligt och slutar.. vad gäller skrapandet så brukar jag peta till det benet med mitt ben liksom möta det halva vägen så hon inte kan fullfölja.. då brukar hon ge upp efter ett tag. jag har lämnat våld och höja rösten när det gäller henne.. funkar inte, hon är ett typiskt sto,, honblir bara tjurig istället. Men hingstar och valacker brukar kunna vara lättare att säga åt på skarpen..

Ja.. hoppas du fick ut nått av mitt babbel ovan :P Lycka till
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Glömde en sak:)
Islandshästar är kanske inte unghästar vid 5 års ålder
men vad i hela friden ska man kalla dom?
Dom mognar ju senare än andra raser ..
Dom flesta jag har träffat är då långt i från vuxna vid den åldern.
Min kille är då väldigt "valpig" på alla sätt och vis- syns lång väg att han inte är gammal.
En annan kompis som skulle komma och kolla på honom när jag
just köpt honom trodde att han max var 3 år att döma bara efter hans beteende i hagen och utseende:smirk:
ja, vad vet jag, kanske sent utvecklad?

Ja det är klart att dom kan vara omogna.. men samtidigt, om du forsätter kalla han unghäst så blir det som en förlåtande faktor för hans beteende.. Du får helt enkelt sätta dig ner och fundera ut hur du vill att eran relation ska vara och sen nöjer du dig inte fören han gör så. och inte tona ner hans beteende med att han är ung.
Jag har egna erfarenheter av att det är mkt enklare att göra så än att ta itu med problemet :angel:
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Om jag förstod det hela rätt så har väl hästen inte blivit hanterad förräns nu?! Isf tycker jag att en 5-årin faktiskt är unghäst i detta sammanhanget... Det tar ju ännu längre tid att uppfostra en äldre häst som inte blivit hanterad förut än vad det tar om man hanterar och uppfostrar den ifrån första början.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Ja, han är ju inte mkt hanterad direkt....
För mig är han en "unghäst" i alla fall:smirk:
Det är ju inte så att jag accepterar hans beteende heller
oavsett ålder, jag menar: man har ju full förståelse om föl el. unghästar busar till
(och även vuxna ibland) men jag accepterar inte sånt
bus när jag hanterar dem ändå.
i flocken härjar inte nån häst hur som helst med ledaren.
Jag kanske är lite för hård med det men busa tycker jag dom kan göra när dom är "ledig" t.ex hagen;)
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jag tycker ändå inte att man kan kalla den en unghäst bara för att den inte blivit hanterad.. snarare ouppfostrad.. vad jag menar är bara att man inte ska skylla på att häst är en unghäst när den inte är det. Självklart kan dom vara jobbiga när dom inte är hanterade.. men man kan fortfarande inte säga att det är okej för att hästen är en unghäst.. det är inte ens okej när dom är unghästar..
I sinnet är den inte unghäst, den har antagligen gått med andra hästar och blivit fostrad och lärt sig hur hieraki fungerar.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

det är helt rätt.. man ska inte ha dåligt samvete för det.. i slutändan mår hästen bäst av att veta vem det är som bestämmer. Hästen tar det absolut inte personligt om den får en åthutning..
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Du har helt rätt- nästan, tycker jag:p

En häst som inte blivi hanterad förrens den är 5 är en unghäst på sätt och vis. Den är inte inriden, inte van vid människor osv. MEN har den blivit flockuppfostrad är det INTE bus! Det är... tramserier och bristande ledarskap..
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Har du möjlighet att träna hästen i rundpaddock,jag tränar mina båda 5-åringar så.
Även om hästen "bara" busar så är det ju en fara för dig,det gäller att du är tydlig med ditt ledarskap för om man inte har det från marken kan man omöjligt ha det på hästryggen.
Det jag har utgått från är Monty Roberts jag såg honom och förstod
att det var rätt sätt för mig.Lycka till!;)
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jag tror det är få hästmänniskor som klarar av att ta flockens roll direkt när man plockar ut en "ohanterad" häst ifrån hagen. Kanske personer som Pat Perelli fixar det. Men jag tror knappast inte det är nån här inne på buke som är SÅ duktig:angel:
Jag tror att det trådskaparen är ute efter är tips på hur man blir "ledare" över hästen. Du verkar ju veta detta så kom gärna med förslag.
Jag läser nyfiket vidare då jag själv kan ha vissa dispyter med min (vad jag tidigare trodde ;) unghäst
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Du har helt rätt- nästan, tycker jag:p

En häst som inte blivi hanterad förrens den är 5 är en unghäst på sätt och vis. Den är inte inriden, inte van vid människor osv. MEN har den blivit flockuppfostrad är det INTE bus! Det är... tramserier och bristande ledarskap..

Vad jag menar med unghäst handlar inte så mkt om hur långt hästen kommit själv utan mera om vilken syn vi människor har på hästen. Generellt brukar man tåla mer "bus" och "fjant" från en unghäst. Så därför tycker jag det är viktigt att man inte går runt med en 5 åring och låter den göra som den vill bara för att man tycker att det är en unghäst.
Som jag skrivit förut så ska man ju inte vara slapphänt med unghästar heller (1-3 åringar) men vem beter sig jämt exakt som man ska? :D

Alltså vad jag menar är att man själv måste inse att hästen är 5 år. inte någon oerfaren unghäst. en 5 åring har levt en tredjedel av sitt liv ungefär. Så den har lärt sig hur livet fungerar. Så agerar ni som hästar gör mot varandra så förstår den. (om den inte gått själv hela livet, vilket jag inte hoppas)
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jag tror det är få hästmänniskor som klarar av att ta flockens roll direkt när man plockar ut en "ohanterad" häst ifrån hagen. Kanske personer som Pat Perelli fixar det. Men jag tror knappast inte det är nån här inne på buke som är SÅ duktig:angel:
Jag tror att det trådskaparen är ute efter är tips på hur man blir "ledare" över hästen. Du verkar ju veta detta så kom gärna med förslag.
Jag läser nyfiket vidare då jag själv kan ha vissa dispyter med min (vad jag tidigare trodde ;) unghäst

Jag vet inte om jag håller med om det.. självklart kan man inte bara gå in till en helt ovan häst och ta tag i den och leda iväg den. Men jag tror att alla människor kan bli ledare över sin häst. Man måste helt enkelt hitta den väg som passar dig som person och hästen bäst. Kompromissa tillsammans om en gemensam väg att gå.

Nyckeln till det är att vara konsekvent. Använd samma ord, samma rörelser alltid. reagera på samma sätt när den gör fel, oavsätt vad. Likadant om hästen gör rätt.

Jag kan inte påstå att jag vet hur man blir ledare till alla hästar.. men jag använder mig av samma moment hela tiden och det fungerar för mig i allafall.

Vilka är:

Stöta bort hästen ur mitt område (när hästen gör fel)
Distrahera genom att peta på hästen nånstans eller banka i väggen eller liknande när den gör fel då vi är på ett begränsat område (box, stallgång osv.)

var inte rädd, var försiktig, lär dig känna igen tecken från hästen och håll dig alltid utom räckhåll för bakhovarna. Är väl mitt motto kanske :P

sen en sak till, mys och gosa mkt med hästen mellan övningarna.. då lär den sig att du inte bara är elaka flockledaren utan en vän som ser efter och tar hand om honom.
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Vad jag menar med unghäst handlar inte så mkt om hur långt hästen kommit själv utan mera om vilken syn vi människor har på hästen. Generellt brukar man tåla mer "bus" och "fjant" från en unghäst. Så därför tycker jag det är viktigt att man inte går runt med en 5 åring och låter den göra som den vill bara för att man tycker att det är en unghäst.
Som jag skrivit förut så ska man ju inte vara slapphänt med unghästar heller (1-3 åringar) men vem beter sig jämt exakt som man ska? :D

Alltså vad jag menar är att man själv måste inse att hästen är 5 år. inte någon oerfaren unghäst. en 5 åring har levt en tredjedel av sitt liv ungefär. Så den har lärt sig hur livet fungerar. Så agerar ni som hästar gör mot varandra så förstår den. (om den inte gått själv hela livet, vilket jag inte hoppas)

En islandshäst räknas väl inte som vuxen förrän i 8-årsåldern? Det måste ju innebära att en femåring är en unghäst? De flesta islänningar rids in vid 4 helt kort och sedan får de vila till de är ca 5 varpå de åter rids igång. Mina instruktörer kallar alltid femåringen för unghäst, trotsen lär, precis som hos barn, komma vid 6.....
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

En islandshäst räknas väl inte som vuxen förrän i 8-årsåldern? Det måste ju innebära att en femåring är en unghäst? De flesta islänningar rids in vid 4 helt kort och sedan får de vila till de är ca 5 varpå de åter rids igång. Mina instruktörer kallar alltid femåringen för unghäst, trotsen lär, precis som hos barn, komma vid 6.....

jasså.. ja jag vet inte hur det är med islänningar.. du får gärna ta reda på det? skulle vara kul att veta..
Men du ska ha i bakhuvudet att många ridmänniskor ser hästar som unghästar till 6 år.. själv ser jag ingen logik i det.. men så kommer jag från travvärlden också så :D

Men vad jag menar som unghäst är, om man ska jämföra med människor, småbarn.. självklart är dom inte vuxna vid 4 års ålder men dom är samtidigt inga barn och ska inte behandlas som det.. anser jag..
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Jag är så GLAAD:banana:
I går på promenaden så fortsatte han att vara min "vovve";)
även i dag har han skött sig exemplariskt.
Det går verkligen kanonbra nu och jag tycker att vi har
kommit varandra mkt närmare.......
Har börjat med en del NH-lekar nu och det tycker han e jättekul!
Jo, islandshästar rids väl oftast in vid 4-5 års åldern så man tycker ju att det borde ha sin förklaring.....:angel:
Tack för alla tips och håll tummarna för fortsatt tur:bump:
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Nu har det äntligen börjat hända grejjer:)
jag har fått hjälp av min kompis som hanterar enl. NH.
Hon friskade upp mitt minne litegrann..:smirk:
Fick även låna hennes långrep och tog ut pållen ur stallet.
Han tänkte börja busa direkt men där fick han allt:D
Körde bak honom efter noter och han sprang runt en stund och
tänkte inte alls backa undan men han gav sig till slut.
sen gick vi vidare och han lunkade med som en liten hund och suckade....
tog ut honom i dag på promenad och INGET TJAFS!!!!!
Vet att det kommer bakslag men nu har man i alla fall kommit
en bit på väg:banana:
Ska ut på en ny promenix i kväll igen men det är såå kallt..huuu
-28`c brrrr.....
bara "pälsa på sig":smirk:
Tack så jättemycket för alla tips ni gett!
grattis! vad kul att det funkade! och ja, man måste ju "påminna" dem lite då och då - leka "flytta på dig leken" och så.
Näh minus 28 år inte kul - red i minus 20 i går ( barbacka och endast en kort stund) och det var KALLT.
Å andra sidan blir det ju snart fullmåne - och då SKA jag bara ut en sväng. Även om det så endast blir en halvtimme...
 
Sv: Promenera UTAN tjafs????

Good girl!!!Ett bar ledarskap börjar i corallen där du kan jaga runt den ett tag o sen låta hästen komma in till dig eller visa intresse för dig.Det e en sk.Join up.Läs i böcker...
Vid promenad som ngn skrev ruska till på grimskaftet el dyl för o visa att du inte accepterar beteendet.Lika om hästen vill springa förbi ruska till så stannar den.
Och en sak som säkert e vanligt den får inte gå på dig inte ens knuffas det e ett sätt för hästen o visa dominans eller en början.
D e bara o titta så gör dom me varann.
En häst e ett stort djur o tål att vi kan bli lite hårdhänta.Ni ser hur hårdhänta hästarna e mot varann med sparkar o bett..och vi e inte ens i närheten av deras styrka att orsaka skada.
Hästen e inte ute efter en kompis utan en ledare på RÄTT sätt.
Behandla dom väl men dom e ett djur :love: inga männskor
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 384
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp