Promenadridning

S

Smilla96

Jag bara undrar hur man ska deffiniera promenadridning?
Ser ju ibland annonser där det säljs promenadhästar. Hur kan man rida dom? Är det bara ut i skogen eller är det även att träna lite lättare dressyr och kanske ta något skutt då och då?

Bara nyfiken på vad folk anser att en promenadhäst kan användas till.

Sv: Promenadridning

Det beror ju på hästens bakgrund...

Promenadhäst kan vara:

• Får endast skrittas rakt fram i skogen
  • Får endast ridas rakt fram i skogen alla gångarter, ej bommar eller hoppning
  • Får endast ridas rakt fram i skogen alla gångarter, möjligen trava lite stockar o liknande...
  • Får ridas alla gångarter i skogen, trava lite bommar och lättare dressyrpass på bana.
  • Får ridas alla gångarter i skogen, hoppa mindre hinder och gå lättare dressyrpass
  • Får ridas som vanligt, men ej tävlas

• Hästen kan ha haft olika grader av skador
  • Hästen kan ha varit avställd för avel i många år
  • Hästen kan ha gått hårt på ridskola
  • Hästen kan ha gått hårt på tävlingar

Det finns så mkt som styr, vad en promenadhäst får göra och inte. Det bästa är att höra med ägaren, om man är intresserad.

Tror att promenadridning är typ rakt fram i skogen. (ev i alla gångarter)
Lättare träning skulle jag säga kunde in nebära lättare arbete på banan.
(dressyr och ev. lite skutt)

Är ju väldigt svårt att veta vad som menas.
Men rent allmänt tänker jag på en häst som inte behöver ridas varje dag, och mest skritta och trava och kanske galoppera lite... Ridas ute i skogen och inte gå spec ofta på banan...
Men det är ju bara generellt vad jag tkr... men beror ju som sagt på varför hästen bara får promenadridas...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 707
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar