Projekt: Ohanterad 11årig hingst.

Sv: Projekt: Ohanterad 11årig hingst.

Kosmonauten.

Jag visste inte att man "fick" klippa bollarna på hemmaplan, men isf tänker jag göra det i vinter.
Han är helt ovan med andra hästar och har aldrig sett mer än stallplanen, så jag vågar inte åka :S
Tack för ett jättepeppande svar - ingenting är omöjligt! :)

Men du kommer inte komma långt med själva ridningen. Det är nog hästen för gammal för.

Det beror väl iofs på vad du menar med att komma långt...menar du att tävla höga klasser i hopp och dressyr kan det kanske stämma (fast det kanske man inte siktar på i vilket fall med en bruksnordis?)
Men jag kan inte se några hinder för att få en lika normalt trevlig ridhäst som om den ridits in tidigare :)
Min numera femtonåriga travarmärr som jag köpte och började rida in som tioåring, funkar nu ungefär lika bra som vilken ridhäst som helst av samma ras. Nu siktar vi ju inte på OS heller ;) men har hoppat klubbtävlingar på 90-100 cm med ok resultat, hon går i form i alla gångarter samt är Snel Pånni när barnen vill rida.

Tar för givet att även den nya jättebäbisen till häst kommer att bli en helt normal ridhäst framöver...och det tror jag även TS pålle har alla chanser att bli, bara hon ger honom mycket tid och omsorg.

Långt ifrån alla veterinärer tar äldre hingstar hemma. Det är betydligt större risker (kärl etc som utvecklats) med äldre hingstar vad gäller kastering, därför vill jag nog säga att de flesta veterinärer vill ha liggande (sövd) kastrering på äldre hingstar, och lägga invändiga stygn (för att förhindra att t ex tarmarna trillar ut genom såret).

Är hästen ouppfostrad tycker jag absolut du ska kastrera, det finns ingen mening med att ha en okastrerad, ouppfostrad häst. Det kan bli farligt för både honom och dig om det ställs på sin spets.

Visst är det större risker...och förmodligen färre veterinärer som vill utföra det.
"Vår" vet utför dock liggande kastrering hemma, och sist det var kastreringsdax tog vi även en något äldre hingst (6 år) med gott resultat. Faktiskt rätt skönt att slippa åka iväg med dom, men det kräver ju att man kan erbjuda en bra plats att vara på...sen blir det ju en del stök med övervakning och ompysslande närmaste tiden efter, men tar man flera samtidigt kan det ju vara värt det. Och kanske även som i TS fall, när det är svårt att lasta o åka.

Jag ska kastrera min shettis hingst tillhösten/vintern han är 16 år, detta måste jag göra på klinik då ingen veterinär vill göra det hemma på en så gammal hingst. Tror det kostar 6000+moms att kasterara på atg-kliniken.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 452
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
4 041
Senast: monster1
·
Övr. Katt Nu ska vi bli med en till kisse! Vi har en omplacerad sphynxhane, kastrat, på fem år. Han kom till oss förra året p.g.a. att han var...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka