Projekt: Ohanterad 11årig hingst.

E

Eureka

I höst tar jag över en häst jag hade på foder för några år sen (2004). Då påbörjade jag hantering och inridning och det gick bra. Som sagt, i höst tar jag över honom igen och han har stått ohanterad sen det lilla jag gjorde och innan dess var han ohanterad också. Jag tänkte hantera och rida in honom.

Han är en hingst på 11 år, väldigt klok med helt ouppfostrad. Han slänger mycket med frambenen och pratar/ skriker mycket. Dock väldigt snabblärd, på bara ett par veckor gick han från att inte kunna stanna på stallgången till att kunna stå ensam ("ensam" under bevakning ;))

Det är en nordsvensk, så han är väldigt stark. De promenader vi tagit de senaste två veckorna har varit på stallplanen eftersom när han tappar koncentrationen, ja, då blir han helt okontrollerbar och "blind".

Jag kommer inte att få mycket hjälp, utan måste verkligen verkligen börja från början från marken. Har någon tips på säkerhetsövningar jag kan använda?

Han är en trevlig och snabblärd häst med mycket bufflig och spattig.
* Är det någon mening att kastrera en 11åring, blir det någon förbättring?
* Är projektet jag tagit på mig ens realistiskt, tror ni?

Sv: Projekt: Ohanterad 11årig hingst.

Ett gamle tala sätt:
"Att ta bort kulor andra inte det som finns i huvud."
Man ta bort Raging Hormons som kan vara till besvar.
Vet inte hur gamle du är eller din häst erfarenhet men en 11 åring som har inte blivit mycket hänterad kan vara ett "Handfull"
Att söka råd på den här siten är inte mycket lönt.
Du för vara säker du vill ger dig in i det här.

Jag är 25 år, om det spelar någon roll. Jag känner hästen utan och innan, har som sagt haft honom innan.

Jag tror inte att Bukefalos ska lösa mina "problem", bara ge mig något tips. Ingenting är omöjligt, jag har gjort precis samma sak med hans mamma, som var 12 och ohanterad.

Nu har ju jag ingen erfarenhet av äldre ohanterade hästar, men har du mycket horsemanshiptänk och säkerhetstänk så kan det gå. Det är ju bättre att han är ohanterad än felhanterad iaf. Kastrera hjälper nog till viss del, men han blir nog aldrig som en tidigt kastrerad valack. Tycka till och var rädd om dig!

Kastrera kan hjälpa - men det är inte säkert.
Du har nog en bra utgångspunkt - en hingst är oftast lätt att kommunicera med. Raka puckar och motion så ska det nog gå bra.
Jag jobbade med en hel bunt med hingstar och faktiskt så var dom ohanterade mycket lättare att snacka med än dom som hade hanterats - det var mer ärligt och inte lika mycket dumheter. Men se till så du får håll på honom.
Rätt huvudlag är alltid bra - kan ju variera utifrån känslighet.

Lovar att vara försiktig, det är jag alltid.
Därför jag vill vara noggrann och börja om från början, och marken, långsamt, långsamt.

Du har helt rätt - bättre ohanterad än felhanterad!
Det här ska gå vägen. Får ta ut en HN-lärare och börja så.

Tack!

Vad roligt att få svar/ prata med någon som är hingstvan!
Han är min första hingst och det känns nytt trots att jag haft honom innan.
Han är väldigt trevlig och rak, känns "ärlig" (eftersom han inte kan något direkt),
men jag litar inte på honom för fem öre. Men, det har jag inga planer på att göra heller.
Jag vänder inte ryggen till, precis som du säger!

Om jag bara börjar från marken, och leker/ tränar efter HN tror jag
att det här kommer gå jättebra. Det kommer ta tid, men jag har tid.

Vad tror du på för huvudlag?

Jag har ingen aning - det är ju så olika hästar, funkar tränsbett så är det väl bra. Jag höll på med en unghingst som lärde sig att dra iväg - då fick vi ha kapson ett tag. En av dom äldre som var mycket ouppfostrad och megahingstig hade vi tunt bett och kedja på - jag gillade det inte men det fanns inget alternativ. En "mjukis" funkade suveränt i grimma.
Många jobbar ju med olika "NH-grimmor" - jag kan inget om detta men det finns massor av tips på dom sidorna här på Buke.
Jag skulle aldrig leka lekar med en hingst - övningar och motion ok - men rejält arbete är bäst. Tömkörning i skogen på ojämn mark - framåt i terräng som kräver koncentration så att säga.

Tänkte mer på "träning" som i övningar på att komma till mig, stanna, backa, osv.
Använde "leka" på fel sätt, det misstolkades. Eller ja, tolkades rätt, eftersom jag skrev "leka".
Kan inte motionera i terräng/ ojämn mark eller så innan vi funkar tillsammans helt.
Jag är inte någon välbyggd tjej, så jag vill lära honom basics innan vi ger oss ut.

Har tränsbett på honom i dag. Det går bra, ännu. Tuggar mycket, men han är ovan så det är därför, antagligen.
Han har inte visat tendenser på att sticka/ dra, men blir som sagt blind då han tappar fokus.

och varfor behaller du honom som hingst? skall han betacka i framtiden eller vad? det finns alldeles for manga bra hingstar darute men inte alls tillrackligt med underbara vallacker.....
jag har skurit aldre hingstar utan problem. ge dem 6 manader sa alla hormoner forsvinner och kom alltid ihag de ar fortfarande MAN, och ibland tappar sin huvud.. Visst ar det skillnad pa en ung colt som var skuren sa fort kulorna hade droppat ner och en som var skuren senare men igen framhaller jag, det gar att skara aldre herrar utan att de ar hingstiga i fortsattningen..
Att halla pa att "leka" med en hast, jag hoppas du pratar traning, inte NH tjafs som man bor vara utbildad i innan man gor ngt.. Och det betyder inte att ha sett en video en eller tva ganger..
Om du kianner dig osaker om hans framtida traning/inlarning, ta kontakt med nordsvenska hast foreningen och gor inte saker som du kanner dig tveksam om..
Hans pratande/skrikande forsvinner, jag sager alltid om mina egna hingstar, de far mumla men inte vara hogljudda, och som ngn annan skrev, raka ror och det ar ok att daska till dem, hingsar ar harda, de kan ta en ordentlig tillsagelse.. Sa behover du, ge dem en omgang. se bara hur hastar beter sig i hagen med varandra..
Lycka till, och tank pa det har om att "skall kulor inte anvandas finns det ingen anledning att ha bossan laddad"...

Jag skulle nog också kastrerat.
Jag förstod att du inte skulle lekleka men ibland så är det bäst att vara övertydlig då andra också läser i tråden. Du kan ju bygga "banor" på ridbanan eller i hagen, gå runt, sicksacka, stanna, att han lyssnar men går framåt - hingstarna löser gärna problem genom att gå upp eller som du säger tappa huvudet och då är det skönt att ha lärt in framåt med rösten på longen eller genom tömkörning.

Jag hade börjat med att kastrera - det är ett rätt omfattande jobb ändå att sätta igång en såpass gammal häst utan att dessutom ha en massa hormoner att deala med. Kanske gör det stor skillnad, kanske inte - men har du inte tänkt avla på honom är det ju i vilket fall smidigare att ha en valack.
I övrigt, ha inte för bråttom utan låt varje nytt moment ta tid att sätta sig ordentligt innan du går vidare på nästa.
Hur det kommer gå beror på flera olika faktorer...hur erfaren du är, hur hästen spenderat sina år hittills (i flock, ensam, lösdrift, uppstallad?), hur han ställer sig till att samarbeta osv.

Jag håller just nu på och rider in en tidigare ohanterad 10årig valack, samt en dito 6åring. Har tidigare ridit in ett tioårigt sto med gott resultat...så visst går det :)
Går tillväga som med en unghäst, dvs mycket arbete från marken först...alla kommandon ska sitta ordentligt innan det är nån idé att sitta upp och börja rida, hästen ska villigt följa mig och göra det jag ber om utan tvekan eller motstånd. Först vid hand, sedan på lina och vid töm...SEN brukar det vara lagom att börja sitta upp.
En äldre häst kan vara mindre intresserad av att följa våra planer än en treåring, därför kan den behöva mer tid för diskussioner ;) men i övrigt tycker inte jag att det är så mycket svårare.

Grejen är att grabben är elva år och ohanterad - kastrering bör med fördel ske på kliniken, och killen har aldrig åkt transport. Så när han väl kan kliva på en transport kanske det är "onödigt". Ska inte avla på honom (vad jag vet), dock att han har väldigt fina gener och bra stam.

Tack för alla bra tips! Mycket är självklart, men tåls att upprepas!

moholmarabs.

Hade du läst tråden hade du noterat att jag syftade på träning i ordet "leka".
Och ang NH (vilket jag också skrivit, som du också missat...) pratar jag om att ta ut en tränare och inte "läsa någon bok".
Han har fått sig omgångar. Det är jag som bestämmer. Och jag har haft hästar sen jag var liten så jag vet att man "får" göra det.
Jag bad om tips i den här tråden, med detta kändes som en uppläxning.

Jag köpte för några veckor sedan en knappt hanterad shettishingst på 6 år, enligt din beskrivning låter han väldigt mycket som den herre. Går han själv eller med andra hästar ?
Men skrek och slog innan jag köpte honom när han gick ihop med en annan hingst men efter att han nu får gå ihop med min valack och den andra hingsten har åkt har han slutat helt med att slå.
Annars kan jag bara tipsa om att alltid vara lugn och bestämd :) Kan tillägga att jag innan tränat en massa NH men inte gjort något utav dessa "övningar" på min hingst.
Tror du kan få en väldigt trevlig individ och att det inte alls är en omöjlighet med honom :)

Grejen är att grabben är elva år och ohanterad - kastrering bör med fördel ske på kliniken, och killen har aldrig åkt transport. Så när han väl kan kliva på en transport kanske det är "onödigt". Ska inte avla på honom (vad jag vet), dock att han har väldigt fina gener och bra stam.

Tja, nån gång ska ju vara den första ;)
(min grabb lämnade födelsegården för allra första gången vid 9 års ålder, då jag köpte honom. Kan ju säga att det var en rejält nervös resa på 20 mil med en icke transportvan jättehäst, som vi dessutom inte kände så väl. Det gick dock jättebra, han hade väl fullt upp med att hålla balansen...)

Visst är det lugnare att kastrera på klinik när dom är så pass gamla, men det GÅR ju att göra på plats också...speciellt om man inte väljer den varmaste tiden på året.
Jag förstår hur du tänker, men själv hade jag definitivt kastrerat trots besväret...det är så mycket enklare utan en massa testosteron som spökar hos herrarna, iallafall så här års.
Fast du kanske inte har nåt emot det...och då är det ju bara att köra på :)

Frågan är du måste ställa dig är väl hur mycket du vill ägna din tid til att jobba och hur långt du vill komma. Det här projektet kommer ta mycket tid. Det är i alla fall helt klart. Du kommer säkert lära dig massor. Men du kommer inte komma långt med själva ridningen. Det är nog hästen för gammal för.

Urkella

Killen står ensam och har alltid gjort. Tråkigt men sant. Är fin med människor men jag
har ingen aning om hur han är mot andra hästar, mer än att han blir "glad" av att se dem.

Tack snälla. Peppande svar!

Jag har inget tänkt att göra något särskilt med honom, bara "kunna åka" lite i skogen, ungefär.
Större planer än så har jag inte. Jag vill bara kunna hantera och... ja, vara med honom.
Han är en otroligt fin man, snäll och ärlig. Men stor och ouppfostrad. Så vi börjar där :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 452
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
4 041
Senast: monster1
·
Övr. Katt Nu ska vi bli med en till kisse! Vi har en omplacerad sphynxhane, kastrat, på fem år. Han kom till oss förra året p.g.a. att han var...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka