Projekt bostadscontainer.

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Nu går det sakta framåt, plintarna är gjutna och klara och lastväxlarramen bortskuren samt bakre förstärkningsramen som inte behövs längre, ett snitt på var sida med rondellen och sen faller den också av och sen väntar bortslipning av svetsfogar och att ställa ner containern på rullbädden innan flytten. Det här är riktigt pilljobb med mycket små detaljer som måste passa in i hanteringen annars glider containern av pallningen och då vill man inte vara i närheten och definitivt inte ligga under och slipa svetsar. Safety first som sagt, och det tar en himla tid.

Jag bygger hållbart och miljösmart och tanken är att containern ska få en passiv luftsolfångare som kan värma den största delen av året och bara behöva spetsas med ved.

Jag har tittat lite på det här med luftsolfångare, som ev. underhållsvärme, men det är svårt att förstå hur mycket värme en sådan egentligen kan ge? Huset har inte varit bebott vintertid innan, och jag vet därmed inte energianvändning och riktigt hur bra isolerat det faktiskt är.

Vad jag förstått så är det lite "trial and error" över det där, som komplement, ja alla gånger men som enda värmekälla tror jag inte på den lösningen. Jag har inte heller fått grepp över effekten.

Jag gissar att du kommer att bygga din själv, men jag är varken händig eller så intresserad av det, så det får i så fall bli att köpa en färdig. Har du tittat något på de som finns att köpa, om det i så fall är någon som är mer eller mindre prisvärd?

Jag har inte tittat på dom som finns färdiga, glas har jag, virke och isolering finns också och svartlackad takplåt samt lämplig datafläkt och spirorör mm. så kostnaden blir 0:- eftersom allt är udda och tillvarataget.

Det blir nästa års projekt att inreda den, just nu är planeringen att den ska ställas på plintbädden och sen få ett yttre plåttak, tilläggsisoleras och panelas innan vintern.

Så började flytten, containern visade sig väga c:a 10 ton men med stora gamla kullager, lite skrot och en svets är ingenting omöjligt.

Först skulle containern flyttas rakt fram c:a 10 meter, sen vridas 90 grader och då var det lite småtrångt.

Eftersom marken sluttar och inte är jämn så får man bygga "järnväg".

När man sen efter mycket pill och snedlyft (det är inte bara att svänga den, den måst också skjutas diagonalt för att gå runt) kommer på rätt köl så är det bara att dra med spelet,,,,,,

Nu står den iallafall på plintbädden där den ska, sen återstår snedtak över och ytterligare isolering utvändigt innan jag släpper den för den här gången men en sak vet jag, varm kommer den iallafall att bli.

Veckans uppdatering, idag blev det klottersanering eftersom dörrarna ska vara kvar som dom är och inte kläs in utan renoveras och målas. Sodabläster är en underbar uppfinning och det tog en kvart att blåsa ren dom från klottret som annars riskerar att blöda igenom färgen. Tänk vad lite vanligt bakpulver blandat med tryckluft och vatten kan åstadkomma.

Tack! :)

Jag startade den här tråden för att det kanske finns fler som funderat i samma banor om hur man kan skapa compact living med små resurser. Antingen gör man nåt sånt här för att man måste, för att man är lagom galen, :p fattig eller så rik så man skiter i vad andra tycker och det enda av det som passar in på mig är fattig, skiter i vad andra tycker (och lagom galen). :angel:

Jag startade den här tråden för att det kanske finns fler som funderat i samma banor om hur man kan skapa compact living med små resurser. Antingen gör man nåt sånt här för att man måste, för att man är lagom galen, :p fattig eller så rik så man skiter i vad andra tycker och det enda av det som passar in på mig är fattig, skiter i vad andra tycker (och lagom galen). :angel:
......lagom galen........ :D :D

Lagom galen :angel:

Komplett galning passar dig bättre ;)

Lagom galen :angel:

Komplett galning passar dig bättre ;)
Jaharru,,,,,,,,,,,

retarded.jpg

Vi ska inte vara lagom, vi ska vara bäst :D
Ja, där satt den!!! :up: :D

Utan att skryta så har jag faktiskt varit före min tid många gånger och nu sist var jag ungefär 10 år före alla andra att skapa och använda dioder som belysningskällor i div. applikationer. Andra grejer jag skapat är trycktäta handskmanchettsystemet till Nordsjödykarna som numera kan köpas dyrt till vanlig rekreationsdykning också. Automatisk reservluft till tungdykning med navelsträng är också en av mina alster. Naturligtvis togs det hela fram snabbt och så snodde andra idéerna och patenterade dom. :meh:

Lagom och det går inte finns liksom inte i min vokabulär.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka