Program där man får rida lätt?

Murray

Trådstartare
Min fråga är enkel: Finns det något program man får rida lätt igenom?

(Har kollat igenom TR lite snabbt men inte hittat något som hjälper mig).
Jag rider normalt bara fälttävlan och där får man rida lätt i alla debutant/90-program. Något som jag såklart nyttjat när 4-åringen har traskat runt dessa program. Men nu när fälttävlans-säsongen är slut försöker jag dryga ut tävlandet åtminstone med lite hoppning och dressyr men kan/vill fortfarande inte sitta ner på lillkorven.

Hur kommer jag runt (om jag kan?) nedsittningen?? :)

Sv: Program där man får rida lätt?

Hmm kan inte du sitta ner? Då undrar jag varför eftersom du har en supersits? Om du inte vill är ju en annan sak.. Det är väl ryttartesterna..eller programridningar eller pay&jump som gäller då.

I LC:2 får man rida lätt i ökade traven snett igenom. Annars ska man sitta. Jag vet inte hur det är i LC:1

Som tidigare nämnt får man endast rida lätt i den ökade traven i LC:1 och LC:2.
Men om du inte satsar på en typ 70% ritt så går det nog bra att rida lätt hela tiden i LC och LB om det är typ P&R/klubb/skojtävling.
Red själv lätt hela tiden i en typ LB:? på en skojtävling en gång då hästen jag satt på var extremt skumpig. Lyckades rida ihop ca. 54% ändå :)

Ha ha, både och. Det vet ju du, 4-åringen rör sig med ganska mycket mer energi än dom andra och jag kan inte rida framåt på det sätt jag vill när jag sitter.
Så tränar korta sträckor hemma men vill egentligen inte sitta på tävling om han blir spänd.

Satsar och satsar men han har gått på över 70% flera gånger i fälttävlansprogrammen så klart man vill göra det igen :D

Kan man fråga domare/arrangör kanske? Eller är det bara att rida lätt? Han är anmäld till en lokal lb2 på lördag.

Fast står det nedsittning i programmet så får du ju inte rida lätt, då får du nog rida utom tävlan iaf. Måste väl vara samma sak som om man ber om att få rida med spö i korrigerings syfte på en häst som kommit på att den kan lägga av inne på banan.

Sant, men jag fattar inte varför man tvunget måste sitta på de unga, man gör det ju inte på kvalitén eller breeders.

Jag håller helt med dig. Borde faktiskt vara valfritt i åtminstone L:C-programmen eftersom det är just mycket unghästar som går dom klasserna. Jag red en klubbis i helgen på mitt yngel-red både lätt och hade spö med på banan-klubbisar är guld:D!

Tycker också man borde få sitta i LC. Det är ju verkligen basic program och som sagt många unghästar.

Jag tycker både i lc och lb för fyraåringarna, valfritt alltså. Varför måste man tvunget sitta ner? Dom får ju en mycket schystare chans att få bra start på tävlingskarriären. Speciellt eftersom båda kvalitén och breeders tycker att det ska få var valfritt, båda dessa är ju stöttepelare för att se att unghästarna är i fas i sin utbildning. Så varför ska dressyren göra det svårare?

Jag tror att "nedsittningskravet" är i syfte att utbilda ryttarna. En god grundsits ska börja tränas i tid! Om man inte behöver kunna sitta ner fören i LA så vet i helsike hur sitsarna kommer se ut då :crazy:.

Vill man tävla men inte sitta ner på en 4-åring får man hålla sig till 4-års championatet. Simple as that.

Problemet är ju att 4 åringar tävlar i samma klass som äldre hästar i LC och LB.. kunde varit ett undantag där just för och enbart för 4 åriga hästar.

Du far flytta till Storbrittanien helt enkelt. Har far man rida latt tills MSV :)

Eller hur! Kan inte alla bara flytta hit? Jag behover ridkompisar!

Dessutom far man ha spo och nagon som ropar programmen at en, om det fortfarande ar nagon som tvekar om flytten :sneaky:

Vill man tävla men inte sitta ner på en 4-åring får man hålla sig till 4-års championatet. Simple as that.

Hmm. Det är ett fåtal kval på ett fåtal ställen i landet som har kval. Det är dessutom en tävling som handlar om att ta fram de största talangerna. Jag har en väldigt medioker fyraåring som jag aldrig fått för mig att rida fyraårschampionat på.

En avdelning B med clear round och lättridning för unghästar i dressyr tycker jag hade varit toppen. Samt att spö skulle vara tillåtet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 099
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama