Sv: Prognos vid knäledsinflammation?
*KL*
Haft två med gonit. Den ena först gonit VB. Behandlades. På ÅB svarat men nu gonit HB. Behandlades. På ÅB så japps - gonit VB. Då behandlades båda bak samtidigt trots bara reaktion ena bak. På ÅB böjhälta hasled, rtg visade spatt. Mest troligt spatten som var 'boven' hela tiden.
Den andra, gonit + kotledsinflammation VB. Troligen gått med det länge oupptäckt. (Smärttålig som s*tan, bara visar små små symptom, som lika gärna kunnat bero på 'ingenting'). Vet tycker att kotledsinfl är typisk sekundärinflammation för gonithästar. Knäled + kotled behandlas. På ÅB knäled helt rent, kotled får ombehandlas.
Har för mig de hade ganska samma konvalescens. Boxvila samma dygn som behandling. Sjukhage 7 - 10 dagar, skritt vid hand ca 20 min/dag. Sen större hage och utöka skritten till 30 min, uppsuttet eller avsuttet har varierat, och öka på så att på 2 veckor komma upp i 60 min skritt/dag och sen ÅB.
Sen har det varierat. Nu var det inte en gonit, men jag gillade min klinikvets igångsättning efter Lillens kotledsartroskopi. När 'skrittperioden' var över, dvs uppe i 60 min uppsutten skritt och gjort i X tid och det var dags för trav, så 2 minutersintervaller i trav. Dvs skritta 20 min. Sen trava 2 min, skritt 2 min, trava 2 minuter och skritta resten av timmen. Total tid 60 min, 2*2 min trav, 56 min skritt.
Lägg på en travintervall a 2 minuter varannan dag. Dvs dag tre så skritta fram, sen trav 2 min - skritt 2 min - trav 2 min - skritt 2 min - trav 2 min - skritta resten. Dag fem en intervall trav om 2 min till. Håll på tills uppe i totalt 10 st intervaller, dvs 2 minuter trav * 10, med 2 min skritt mellan varje travsnutt. Ridtid kvar på 60 min/dag, men då uppe i totalt 20 min trav (men uppdelat i 2 min intervaller) och 40 min skritt. Börja sedan sätta igång 'mer normalt'.
Jag vet inte om det gjort nån skillnad eg mellan de tidigare 'skritta si och så, när 60 min uppsutten skritt/dag, börja introducera trav, efter X tid börja introducera galopp', men jag gillade verkligen det där med intervallerna, då är risken liten man travar muskeltrött häst eller travar för länge, men man ökar just succesivt på total travtid. Och det är mycket lättare hålla dem i ändamålsenlig form 2 min i taget så det KÄNDES som det stärkte mer än försöka bedöma vad 'börja trava lite smått' var och hur fort man vågade öka osv.