Prognos griffelbensfraktur???

tinafinis

Trådstartare
Ja då har min lilla häst lyckats få en spark på skenbenet. Har ett sår och hon har varit svullen sen det hände. Exakt en vecka sedan.
Veterinär rådde mig att sätta jodopaxomslag över helgen.
Bytte det idag och hon var fortfarande svullen.
Veterinär sa att det kunde vara griffelbenet som fått sig en smäll och att ev operation skulle behövas.....
Antar att röntgen blir aktuellt först, men hur i hela friden ska jag få henne till mottagningen??? Alla röntgenstationer ligger 10-14 mil här ifrån!!!

Jaha, och vad är prognosen för en travhäst med denna eventuella skada?
10 månaders liten polle.
Kommer hon någonsin bli bra??

:cry::cry::cry:

Tror min försäkring täcker detta på henne!

Jag ska nog fan inte ha hästar. Allt går bara fel! ALLT!!!!

1. Skulle passa min kompis hästar i ett år då hon skulle utomlands. Samma dag dom kom blev den ena ormbiten i näsan och höll på att stryka med.

2. Den andra av hennes hästar får hovböld pga inpackinngar då hennes fötter inte skötts om så väl innan.

3. Köpte en egen häst. Rymde fast det fanns gräs och kompisar som var snälla i hagen. vi kom inte heller överens.

4. Fick min nuvarande häst. Efter två veckor får hon 40 granders feber och blir allmänt sjuk. Hon har då fått erlichia.

5.Säljer den andra som rymde och skaffar den lilla shettisen. Han får efter ett halvår oxå hovböld pga jag hade ne kass hovlagare som inte såg hans inpackningar. Han hoppade på tre ben.

6. Rosanna betäcks och kastar sitt föl och diverse komplikationer.

7. Denna lilla nya pollen........................ Trots att jag väntade tre dagar med att släppa ihop hon o den lille ponnyn. Han var ju snäll och allt tills det att jag skulle dela ut kraftfodret. Han kommer inte ens åt hennes.
Varför tog jag inte in dom?!?!? Hade väl hänt ändå men....

Suck.

Sv: Prognos griffelbensfraktur???

Det är ingen större grej normalt sett.Ofta inte mera komplicerat än att ta en lös benbit. Otur om senor skadats av den lösa biten.

Ja, det var då inte bara ett elände du haft. Du får väl trösta dig med att efter oflyt så brukar det vända...
En griffelbensfraktur är inget märkvärdigt om än det är trist att man tappar viktig tid. Nu är ju din så ung ännu så om den opereras nu så är den ju normalt okej igen till hösten när den ska börja tränas ändå. Det brukar dock krävas viss tids boxvila efter op (eller om det är en fraktur på övre delen så ska det självläka) och det är ju däremot inte så roligt på en unghäst. De gånger mina hästar har drabbats (krossfrakturer på övre delen = självläkning) så har de fått gå i hage som vanligt. Läkningen har tagit längre tid än om man kunnat operera. Men de har blivit helt okej igen efter 3-4 månader. Den jag låtit operera (brott på nedre delen) startade igen efter två månader.

o snart är de betesdags. Kul o stå på box då o inte kunna vara ute med nån häst alls...

Men lite ljusare såg de ju ut att det inte är så väldans farligt.

Oroar mig oxå på om hon får lymfangit i benet.
Träffat en häst med det och de blev kroniskt. Sedan fick han bölder av det upp i ryggen.... Blev ett riktigt elefantben...

Många veterinärer har ju röntgen med sig i bilen nu för tiden (vår vet har det, kanonbra:banana:).

Ja de har då garanterat inte våran. Det kan jag säga till 100%. Ingen av dom två jag brukar ha.
Men det hade ju varit smidigt (hur nu de går till)

fy fan vad benet ser ut idag..... de e nog fraktur...
stackars häst... stackars stackars häst.

fick spel igår i hagen då ponnyn rymde. Var ju kanske inte så lyckat. Jättetjock i benet.

Jag är så himla ledsen!!!

fy fan vad benet ser ut idag..... de e nog fraktur...
stackars häst... stackars stackars häst.

fick spel igår i hagen då ponnyn rymde. Var ju kanske inte så lyckat. Jättetjock i benet.

Jag är så himla ledsen!!!

Försök få till en röntgen så fort som möjligt. Griffelbensfraktur i sig brukar vara bra prognos på, problemen brukar vara om de får gå för länge så att det ställer till det för kringliggande senor & ligament.

Det är god prognos på griffelbensskador. Det är heller inga problem att transportera med en sådan skada. Ibland är de inte ens halta.

Hon ska röntgas imorgon!!!
Vi ska övningsköra nu ikväll. De e ju de att hon bara provat att åka en gång förut hemma på sin förra gård.

Alltså, ni skulle varit här idag när distriktsvet var ute!! Herre gud säger jag bara!!!!
Hans besök skulle filmas!
Fick först gå med henne. Hon gick så försiktigt med benet. Jag sa att hon haltade även nu i skritt i hagen. Men han sa hon går såååå fint så fint.
Sen fick vi springa. Hon haltade jättetydligt. Nä det är ingen fara hon är inte halt!!!!!!! FATTA inte halt!!! Till o med en ovan skulle kunna se att hon var halt!
Sedan skulle han känna på henne och kolla såret. Hmmm... han smeker lätt på hennes ben en gång när hon väl står stilla (känslig om det gör ont).
Nä det är ingen fara. Hon får vila. Hon får inte tävla eller tränas. Nä sa jag. Hon är ETT år och inte ens det!!!
Tycker du inte hon ska röntgas då undrade jag. Nä det behövdes inte. Hon skulle bara vila så blev hon bra. Han undrade sen EFTER "palpationen" om hon hade något sår. Eh, ja, såg du inte det? Undrade jag jag.
"Då ska du tävtta det med tvål och vatten 2 ggr om dagen". Det ska vara ett sådant vitt tvål i en klump. (lät på han som om det bara fanns en sort). "flytande tvål innehåller många kontiga tillsatser". Jag frågade om det skulle vara sådant milt opafymerat tvål (fattade jag ju själv) men han menade bara på att det var viktigt att det var ett sådant klumptvål.
Sedan velade han fram o tillbaka om han skulle skriva ut finadyn som smärt och antiinflamatoriskt. Han gjorde de tillslut.

Jag fick en klump i halsen och tänkte "chit, tänk om det hade varit han som hade jouren när Rosanna kastade, hon hade INTE överlevt! Inte!!!!!"

När han stuckit stod jag som ett frågetecken. Släpte ut hästen igen för hon skulle vara i hagen som vanligt utan bandage mm.

Jag gick in och ringde en hästklinik. Dom tyckte verkligen att det inte lät bra. Och hon skulle absolut inte äta finadyn då det mycket väl kunde vara en skelettskada då hon nu blivit sämre i sitt ben!
Dom rådde mig till att komma dit imorgon och visade röngten på benfraktur så opererade dom henne direkt.

Visst det fanns hästar med griffelbensfraktur som gått med det i tre veckor, men då var det större risk att det lösa benet skavde på någon led eller sena.

Som sagt så fick hon spel igår. Mycket möjligt att det hände något sådant då....

Fy fasen.

Men hörni. HÅll tummarna att hon "bara" har lymfangit. AVSKYR den sjukdomen dock. Värsta är om den blir kronisk. Rätt vanligt har jag förstått....

Men alltså - misstänkte de benbrott på kliniken? Varför släppa ut hästen i hagen då? Borde den inte stå i box tills man vet vad det är för fel? Inte så bra om den "får spel" heller när den redan är så skadad och man inte vet vad det är. Varför riskera att den blir ännu sämre genom att låta den gå i hagen som vanligt?

Hoppas det går bra med hästen imorgon!

de var han den lustige som sa att hon kunde vara i hagen, han som sa att hon inte var halt.
Hon går i en liten hage nu. Hon står bara o sparkar i väggen om hon får vara inne själv.
Har alla inne under natten.

Hon var duktig i släpet så ja ska nog klara av att köra ner henne i morgon.

Så, konstaterat, benet var helt av och hon hade en reäl lymfangit.
Hon var även rätt halt.
Hehe, o igår var hon inte halt o svullnaden var inte så farlig......
Nu ska jag sätta mig och skriva en lååååång historia o skicka till stationschefen samt till jordbruksverket om veterinären igår.
Pratade med stationschefen och det känndes som om hon stod på veterinärens sida dock....... Hon hade hört vårat samtal redan på morgonen om att ja ev. skulle kört henne till klinik istället. Men nu ska jag skriva exakt varför ja ville ha ut vet osv. (känns lite osäkert att lasta o bara köra iväg utan att ha provat att köra först med en lite bebis...)

Din veterinär låter lite som en tandläkare jag träffade i min ungdom. Han undrade om jag hade haft "en sån där sak i munnen"? Efter en stunds frågande och svarande kom jag fram till att han undrade om jag hade haft tandställning :eek:. Låter lite som din veterinär tycker jag. Man undrar hur vissa kan få sin legitimation........

Så bra. Lycka till med operation och konvalecens. Lite bete ska hon nog också hinna med.

Nu e min polla opererad. Finylbutazon (butta???), två gånger om dagen, pencilininj. i 8 dagar (har att ge spruta, livrädd), bandagebyte varannan dag i 4 veckor samt box vila i SEX veckor, sedan succesiv vänjning av utevistelse!!!!!!!!!!! Aow, stackars polla.
När jag pratade med vet innan op sa dom 3 veckors boxvila vilket jag tyckte var länge, ok minst två sa dom men allra helst 3. Nu är det sex veckor som gäller.
2x5 min promenad första veckan som sedan ökas på.. (minns inte riktigt hur mycket nu..)

Någon som opererta nån häst för samma skada?
Hur dan såg konvalicenten ut?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 156
Senast: Bufera
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 268
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar