Prognos griffelbensfraktur???

Sv: Prognos griffelbensfraktur???

Ja, det är det som kallas butta. Du kan ge hö i finmaskigt hönät medan den står inne, så har den att öra utan att glufsa i sig enorma mängder:idea:

hon gluffsar inte i sig maten som tur är. Hon sparkar med frambenen i boxen så de vågar jag mig inte på.

hon gluffsar inte i sig maten som tur är. Hon sparkar med frambenen i boxen så de vågar jag mig inte på.

Det var ju tur. Min får i sig 4 kg hö på en timme...;)

Jag använder just finmaskigt för att de inte kan fastna i de små maskorna.
Sen det är klart att omöjligt är det säkert inte....

finns nog bara en sort att köpa i min butik. Men de kanske e finmaskigt.

När vi har haft hästar som ska stå "box", har vi gjort en "flyttbar" s.k sockerbitshage:idea: Då har pållen kunnat vara ute +betat lite gräs och man kan flytta "hagen" efterhand!

Inte för samma men min tvååring opererades för Birkelandsfraktur i vintras.

Hon hade boxvila en tid, sedan boxhage vilket inte funkade på henne (galopp på 3x3 m eller spränga staket). Hon fick i stället gå på ca. 20x20 tillsammans med äldre lugnare häst som höll pli på henne.

Så där unga brukar inte bli riktigt kul att promenera om de inte är riktigt välhanterade innan. Min ettårsvalack som boxvilade året innan och skulle promeneras var det hjälm, väst och kapson som gällde så länge man vågade promenera honom. Där hade vi iofs årstiden mot oss också eftersom det var november och mörkt. :crazy: Och då var han normalt en riktigt trevlig häst att leda (Naffa vet :idea: ).

Ja de e de ja e rädd för, att hon ska ränna runt i hagen.
Var ute och gick lite grann med henne idag så hon fick beta gräs. Var lugn.
Jag ska vänta ett tag men sedan göra en liten hage, sitta ute o kika till henne o se hur de går.

kollade på de ja hade från just b-es o de verkade vara finmaskigt. hade ett med stora oxå. men ja väntar att fylla de till en dag då jag är hemma o kan ha koll. för sparkar gör hon. speciellt vid kraftfodret. man vet aldrig var dom sätter benen.

Men allvarligt talat? Jag har aldrig varit med om en åring som har ätit för mycket grovfoder. Varför kan hon inte bara få äta? De brukar rasa i hull och muskler ändå, när de står på box.

nä de e lugnt med hästen, hon har mat hela tiden. Det räcker o blir över med dom tio kilona hon helst ska ha i sig.

O hon äter glatt sin medicin blandat med lucernpellets.

Och kom ihåg att för kroppens skull är det bättre att du skippar hönät och låter henne äta från golvet.

Det är inte bra för halsligamentet/nackkotorna att äta ur hönät, det kan i längden ge andra otrevliga problem.

Äter hon inte upp 10 kg behöver du ju inte oroa dig, det gör knappt något att hon blir lite rund i boxen, extrem övervikt drar de inte på sig på sex veckor.

Min stod på 12 kg hö och ett par kg lucern under boxvilan (hon är extremt matglad) och nu när hon tränar är jag glad över det.

Hmm. Är ordinerad nu första veckan 2X5 minuter att ut o gå.
Nu ikväll hade hon spel. Höll nästan på att hoppa på mig, sparkade bakut o hade sig.
Tror hon ville beta gräs. Hon var nästan heöt sjövild när hon fick taner mulen o beta.
Puh, hoppas hon håller sig lugnare imorgon.

Kan inte din vet skriva ut lite pleg (finns även som man ger i mun ,tar lite längre tid innan det verkar)som du kan ge när du ska gå med henne??

jo de hade nästan behövts o det har jag med funderat på.
Ska ringa dom o höra på måndag.
SKa prova nu i helgen.
Ska flytta på dom andra hästarna som stod o gnägga på henne o se om hon håller sig mer lugn. Tar in henne direkt om hon börjar.

Tjock o eländig i benet idag. Första gången utan lindat ben efter 4 veckor.
Åt skogen med allt!

Vad menar du med tjock o eländig? Är det bara svullnad kvar? Inga sår och dyl?

Hon har inte varit ett dugg svullen då hon haft lindan på (bommul, gasbinda o vetrap).
Tog bort de igår kväll o idag ser hon nästa värre ut än när hon blev skadad!!!
Verkar inte ha ont eller halt o har ingen feber.
Eländig är att allt är jäkla skit just nu!!!
Finns väl inget att göra åt benet heller skulle ja tro.. De e ingen idé att träna en sådan häst!
Ja jag vet, jag är väldigt mycket på det negativa hållet just nu!

Nej nu får du rycka upp dig. Hur länge till ska hon/han stå på box?

hon har stått 4 veckor. skulle stå 6.
Har fått vara ute lite i hage (sjukhage). FÅtt nåt ryck då o då. Det är väl det som är orsaken.
Inne har hon stått o sparkat med jut de benet i väggen o bara velat ut.
Hon har även varit rätt vild när jag gått med henne (i början) o försökt rusa, men har hållt sig lugn nu de senaste två veckorna.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 156
Senast: Bufera
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 268
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar