misan

Trådstartare
Vad tycker ni andra om såna kurser? Jag gick ingen före första förlossningen men nu inför andra är jag lite sugen på att prova. Eller har man ingen nytta av det?
Följdfråga - vet någon om/vart det finns i Halland/norra Skåne?

Sv: Profylax

Jag gick profylaxkurs hos Annas Profylax och rekommenderar det varmt. Det var till stor del tack vare kursen som jag fick en så positiv upplevelse av förlossningen. Det hjälpte otroligt mycket att andas och slappna sv som vi lärt oss. På kursen fokuserar man också mycket på partnerns roll och både sambon och jag var nöjda med den delen.

Jag kommer ihåg att jag under förlossningen frågade personalen flera gånger Men hur klarar man det här om man inte gått profylax?? :p

Annas Profylax finns i stora delar sv landet så kolla hemsidan.

Jag tyckte det var alldeles för dyrt med tanke på att det är vetenskapligt bevisat att det inte fungerar, men på vår gruppträff (föräldragrupp) med barnmorskan så visade hon en film om det och gav oss lite papper på vad man skulle tänka på. Du kan väl först höra med din BM om hon kommer gå igenom det?

Jag gick profylaxkurs hos Annas Profylax och rekommenderar det varmt. Det var till stor del tack vare kursen som jag fick en så positiv upplevelse av förlossningen. Det hjälpte otroligt mycket att andas och slappna sv som vi lärt oss. På kursen fokuserar man också mycket på partnerns roll och både sambon och jag var nöjda med den delen.

Jag kommer ihåg att jag under förlossningen frågade personalen flera gånger Men hur klarar man det här om man inte gått profylax?? :p

Annas Profylax finns i stora delar sv landet så kolla hemsidan.

Skriver under till 100 %. jag och min man gick också Annas profylax och jag undrar verkligen hur man klarar en förlossning utan??

Ibland var smärtan så stor så jag fick panik och bara spände mig, men då röt min man till och jag återgick till att andas och klarade därmed att hantera det.

Jag vet att det inte är vetanskapligt bevisat, men hur testar man det egentligen? För mig fungerade nog vad som helst som fick mig att slappna av och koncentrera mig på något annat...

Vi gick Annas profylaxkurs inför förlossningen och jag kan också rekommendera den varmt. Man fick med sig ett tankesätt om att föda barn gör man tillsammans som ett team samt en massa verktyg som handlade om andning och avslappning.

Jag gillade också känslan av kick-off. Kursledaren förmedlade en känsla att det kan vara positivt att föda barn. Barnmorskan på den förlossningsförberedande kursen spädde bara på ev. rädslor och fick förlossning att verka som det hemskaste man kan uppleva.

Men som allt som är lite "flummigt" så måste man tro för att det ska fungera. Väljer man yoga eller motsvarande, fungerar det säkert också om man tror på det. Jag tror godtycklig "flum"-metod funkar förutsatt man får ok förutsättningar för sin förlossning och inte får en mycket jobbig förlosning och om man tror på det hela. Tycker man att det bara är flum och om man själv inte har valt att gå kursen, då fungerar troligen inte.

Tycker man att det bara är flum och om man själv inte har valt att gå kursen, då fungerar troligen inte.

Varför jag inte gick den:p

Vad jag har förståt är att den andningen kommer naturligt när man föder (om inte annat så sa de till mig vad jag skulle göra) Sen har jag svårt för sådant, filmen skrattade jag mest år. Men jag är naturvetare och vill ha bevis på allt och forskning har visat att man inte känner mindre smärta och då kan jag inte motivera mig för fem öre att lägga några tusen på en kurs. Vet att min mamma och moster fick kursen gratis ~90 och om det fortfarande var så hade jag nog gett det ett försök.

Smärtan minskar inte om jag kommer ihåg rätt:) Jag läste artikeln för kanske ett år sedan så är inte purfärskt i minnet direkt. Borde gå och googla.

*kl*

Om jag vetat innan vad jag vet idag, så hade jag absolut gått en profylaxkurs ihop med pappan :angel:

Det enda jag inte hade förberett mig på var en supersnabb förlossning med andningen som enda "hjälp".... jag klarade inte av att andas "normalt" - jag fick liksom inte ner luften i lungorna, jag höll på att drunkna... :crazy:

Det är stor skillnad på smärtan beroende om man slappnar av eller inte, det handlar inte bara om andning.

Jag gick inte kursen, men köpte dvd:n från Annas profylax. Tyckte också att det verkade rätt flummigt men jag tränade efter den.

När förlossningen väl startade hade jag inga svårigheter alls att slappna av i värkarna och bara koncentrera mig på det och att andas. Visst gjorde det skitont men det var aldrig överjävligt trots att jag aldrig fick någon bedövning.

Inför min andra förlossning tänkte jag "det gick ju bra sist och det där med profylax kan jag ju nu", så jag kollade bara igenom dvd:n en gång. Den andra förlossningen gjorde betydligt mycket ondare och jag kunde inte alls slappna av. Spände mig istället och led i varje värk.

Även jag är naturvetare, men det är rätt logiskt att smärta känns mindre när man slappnar av och tänker på annat än när man spänner sig och fokuserar på det onda? Prova själv nästa gång du har rejält ont nånstans.

Men jag skulle ha trott att alla ryttare som ridit ut på en lättskrämd häst har fått lära sig hur man slappnar av på kommando? Såvida hästen inte ska bli ännu skvättigare har man ju inte mycket annat val än att lära sig att bli avslappnad och andas lugnt, oavsett omgivningen. Det är ju samma färdigheter man får på en profylaxkurs, som jag förstått det, så det känns lite onödigt om man är van att hålla på med hästar. Eller för den delen haft mensvärk eller huvudvärk nångång, och i den vevan insett att det blir värre om man spänner sig.

Det känns lite som att lära ut nåt som nästan alla, åtminstone bland ryttarfolk, redan kan, tycker jag. Och betala dyrt för det, dessutom. ?

Väldigt sant:)

Oregano:
Nu har jag fått för mig att man inte ska jämföra förlossningar (inte ens sina egna), precis som att man inte kan jämföra dressyrresultat även om det är samma domare.
Smärtan minskar när man ler, det är vetenskapligt bevisat istället för profylax andningen, så jag satsade mer på det:) Vilket alltid kommer naturligt för mig när jag har riktigt ont. Jag hade dock bedövning, varför inte lixom? Däremot slutade den ta i krystningsskedet, där det inte går att slappna av längre (eller i alla fall inte för mig som hade värksvaghet) så jag tror inte det hade gjort från eller till för mig med profylax.

Men du ger TS en bra idé, köp dvdn! Kan inte vara lika dyr som kurserna

Jag tror också att bedövning ger mer smärtlindring än profylax, men ibland blir det inte som man tänkt sig. Jag var väldigt smärträdd och köpte av den anledningen profylaxdvd:n, även om jag hade planerat att ta all tänkbar bedövning. När det inte blev så, så var jag himla glad över mina kunskaper i profylaxandning.

Jag tror också att smärtlindring ger mer effekt, men det här med att slappna av... mellan de vanliga värkarna gick det väl någorlunda att slappna av men krystningen alltså, det var nåt jag inte ser fram emot att göra om. Jag låg stel som en pinne och spjärnade emot fast jag hela tiden tänkte slappna aaaav, spar på krafterna osv. Det gick bara inte, och även om andra gången oftast är lättare finns det ju inga garantier.
Lustgasen gillade jag inte alls utan kräktes av den, men ville ha nåt att fokusera på så jag hade den på väldigt svag styrka.
Kanske jag börjar med en dvd och ser hur det verkar iaf! Det tråkiga är bara att min sambo är rätt skeptisk till "flum" men jag hotar med att göra som jag läste att nån indianstam gjorde för att mannen skulle dela smärtan - sätta ett snöre runt pungen som jag får dra i under förlossningen :D :rofl:

Men det är ju en jädra skillnad på att slappna av när man sitter på en häst och att slappna av när det känns som man håller på att skita ut en stol...
Har inte provat profylax och tycker att det är överdrivet dyrt men jag ska ändå gå en kurs om jag blir på smällen en gång till. Måste testa och se om det funkar...

Det tråkiga är bara att min sambo är rätt skeptisk till "flum" men jag hotar med att göra som jag läste att nån indianstam gjorde för att mannen skulle dela smärtan - sätta ett snöre runt pungen som jag får dra i under förlossningen

:rofl::rofl::rofl:
Bästa på länge!

Andas handlar ju inte om att minska smärtan utan att hantera den - och jäklar att det fungerar - jag gick ingen kurs utan någonstnas i skedet när jag ville gå hem från alltihop - lustgasen var det äckligaste jag varit med om, ryggmärgsbedövningen var det "försent" för, akupunkturen var meningslös och de sterila kvaddlarna hade gjort sitt - då satte jag igång att andas..och det funkade ypperligt. man går med smärtan istället för emot den. Andra förlossningen tog jag mig igenom med bara andning - det fungerade ju. Även tandvärken från hell har jag andats bort.
Och en nervös häst och en förlossning? njä att var så borta - meditativ - som jag är när jag smärtandas så skulle jag nog rida in i saker och hästen vara zombie - det blir väääldigt djupt.

Sök på dyktekniken på Google så kan ni läsa om en avslappningsteknik som tydligen ska vara väldigt effektiv, i alla fall enligt bekanta som provat. Men överhuvudtaget är ju andning och avslappning sätt att öka blodtillförseln till musklerna och det blir ju på det viset mindre ont. Jag vill nog prova dyktekniken när jag föder nästa gång.

*kl*

Att andas rätt kan absolut hjälpa om man har en komplikationsfri förlossning. Jag vet inte om det gjorts någon forskning på helt komplikationsfria förlossningar där man inte tagit något smärtlindrande och där ena delen använt sig av profylax och den andra inte?
Däremot har forskning visat på att antalet kvinnor som iaf använder ryggbedövning eller blir snittade inte är mindre hos dom som gått profylax-kurs.

Det tråkiga är bara att min sambo är rätt skeptisk till "flum" men jag hotar med att göra som jag läste att nån indianstam gjorde för att mannen skulle dela smärtan - sätta ett snöre runt pungen som jag får dra i under förlossningen :D :rofl:

Hahahhahaa bästa idén ever :D :D :rofl:
Lät sambon läsa ditt inlägg och föreslog att vi skulle göra likadant, man han verkade inte alls gilla idén?? Förstår inte varför :D

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V