Proffstränare???

Sv: Proffstränare???

Djurjouren skrev:
Vad är det för oseriöst med detta?

Ja, i min värld är det i alla fall veterinärer som ställer den första diagnosen vid en tänkbar skada (vi pratar inte om små markeringar nu utan rörelsestörningar som man inte lyckas rätta till själv utan vill kolla upp hos proffs )

När veterinären konstaterar att hästen inte har akuta problem som behöver veterinärbehandlas går man vidare i felsökningen och kontaktar massör, kiropraktor,osteopat,tandläkare eller ET.

Jag tror att det är ytterst få tränare som kan allt !!!!! dvs ställa korrekta diagnoser (leder, sjukdomar, skelett,hovar, tänder osv osv osv osv),
behandla, rehabilitera och träna med goda resultat.

Du kanske kan allt detta, men jag ser min begränsning och har valt att ta hjälp när det behövs.

Det viktiga är väl att vara lyhörd för hästens signaler så att man själv känner när det är dags att söka hjälp och att bena ut sak för sak så att man kommer åt "roten till det onda" till slut.

I min värld så gillar veterinärer att spruta, jag är yrkesskadad och undviker dem å det längsta.I min värld är det en snabb genväg att spruta för det blri en senväg sen.Sprutan hjälper inte, den bara tar bort symptom.

Jag är ingen sprutfantast heller och vill också förebygga skador och se till "helheten" (är nog mer intresserad av skadeförebyggande åtgärder än du anar)

MEN jag har mycket stor respekt för veterinärkåren liksom för andra grupper (et,massör osv) . Det gäller bara att veta vem man ska använda för vilka skador (helst undvika skador naturligtvis......)

Alla väljer vi olika vägar att nå målet.....att få en sund, harmonisk och löpsugen travhäst.

Djurjouren skrev:
.Sprutan hjälper inte, den bara tar bort symptom.

Ja, men går det att jobba optimalt med musklerna om ledsmärtan gör att hästen spänner sig och felbelastar ?

Bäst är förstås att hinna "mota Olle" innan problemen sätter sig i leden, men om den nu sitter där och man inte får bort den på annat sätt tycker jag att det är värt att spruta leden för att sedan försöka lösa grundproblemet.

Jag kanske är helt ute och cyklar men för mig verkar det logiskt

För mig verkar det ologiskt att först spruta och sen let aupp grundproblemet.
Om man löser grundproblemet först så försvinner ju ledproblemet alladlles gratis.Går på ett kick.
Om du lagar leden så kommer hästen att för en tid att belasta leden medan kroppen tror att leden är frisk och hel.Det blir inte så bra då....

Glömde... Går det arbeta optimalt med musklerna om en häst har ledsmärta? Nej självklart inte. Men den jobbar inet optimalt bara för att man lagar leden, msukelfelet kvarstår.

Djurjouren skrev:
Glömde... Går det arbeta optimalt med musklerna om en häst har ledsmärta? Nej självklart inte. Men den jobbar inet optimalt bara för att man lagar leden, msukelfelet kvarstår.

Ja, men musklerna masseras efter behandlingen och när musklerna blir avslappnade kan man kanske lättare bena ut vad som är vad om man märker att det finns en störning kvar.

Det låter jättebra med ditt sätt att jobba och jag tvivlar inte på att du kan din sak, men jag som inte kan lika mycket har valt att göra på mitt sätt för att försöka hjälpa min häst.

Veterinär först och övriga terapeuter sedan (veterinären jobbar ihop med ET)
Har stort förtroende för dem och litar på att de vill hjälpa mig.

OBS. Det sprutas inte leder här i tid och otid !!!!

Cismon skrev:
Herregud, du behöver inte bli så upprörd.
Spelar ingen roll hur du argumenterar så kommer vi aldrig att tycka lika, jag vet att man inte behöver behandla leder och du vet att man behöver det. That's it liksom!
Jag tycker inte att dom som jobbar på min atg-klinik är proffs. Proffs, dom ser HELA hästen, inte bara upp till knäna på den.

Btw, jag skiter inte i att kolla upp min häst heller, men det är inte det första jag gör om han visar hälta dagen efter hårdare träning.

Jag är inte upprörd.
Blev lite irriterad för det verkade som du tyckte att jag inte hade kollat upp min häst utan bara åkt in till klinik och sprutat..
Hästen gick med hälta i flera dagar utan att bli bättre, klart man ringer veterinären då och dom rådde mig att boka tid på kliniken.
Så du vet inte vad jag tycker du antar bara.
Jag tycker inte att man ska spruta led i första hand.

Lazio skrev:
Jag tycker inte att man ska spruta led i första hand.

Jag förstår exakt hur du menar. Bara för att man vill vara
noga och kolla hästen hos veterinär betyder det inte att man
vill spruta leder i tid och otid.

Att diskutera på ett forum är som gjort för missförstånd så det är lika bra att låta bli.

lsz skrev:
Att diskutera på ett forum är som gjort för missförstånd så det är lika bra att låta bli.

Nä du, så där kan du väl inte bara säga? Det är ju bara att fortsätta att skriva? Jag tror inte du använder dina hästar till att spruta leder på och håller med i ditt resonemang.

Jag är helt övertygad om att alla som tar sina hästar till veterinären inte åker dit "för att få spruta" utan för att veterinärerna har en annan kompetens och bedömningsförmåga än en själv plus att det kanske inte alltid är så enkelt att böja om man är ensam.

Tyvärr är jag ju en människa som dras med otur när det gäller veterinärer men jag är ändå övertygad om att de kan mer än jag så därför letar jag vidare tills jag hittar folk jag tycker är bra och litar på.

Från oseriösa tränare till att behandla eller inte behandla...

Ja, min åsikt är att det ändå är olämpligt att vänta på att sekundärproblemet läker ut av sig självt. Speciellt om det blivit en inflammation i en led och ledvätskan blivit tunn som vatten för då smörjer den inte.

Nu är jag tillbaka där tråden startade. Vi har hämtat hästen ikväll. Hästskötaren var regelrätt otrevlig. En tjej som också äger hästen var och hämtade honom. Hon blev utföst ur stallet för hästskötaren hade faktiskt hästägare där så hon hade inte tid?! :confused: Har krånglat med allt varför hästen inte fick åka hem. Han var blöt, han kunde inte åka transport, hon hade inte fått säga hej då, hon var inte beredd. Jag fattar inte det här. Kan inte fatta att tränaren tillåter detta. Inte fick han alla sina saker vi köpt med heller. Hon har också meddelat vilket dåligt material hästen var när de fick honom men nu var han ju i topp förstås. Varför startar de inte vår häst då? Fy, va ledsen man blir.

Tack för det. Ja, nu skall vi igång. Nu blir det Värmlands banorna vi kör på. Kanske dyker upp i Lindesberg oxå om nån propp passar vår gosse. Gud, så kul det skall bli att få hem han.:banana:

Det är nog lika bra!! Jag själv tänker inte skicka iväg min egen uppfödning hos nån tränare, på grund av att jag HELST vill se min egen hur den går osv... Egentligen vill jag mest av allt ha hästen hos mig själv. Skitsamma, om nån tränare vill ha hästen hos sej. Nädå, hästen SKALL tränas av mej precis som jag varit tränare åt mitt sto ;) Blir så trött på folk som KLAGAR på hästen PGA stammen eller om det är något FEL på hästen. nej, fan, hästen SKALL tränas av MIG själv, punkt slut.
Men det kanske inte är så jävla lätt för folk som har MASSOR med travare hemma på gården som de inte hinner med?

Tja....Kanske är det bättre om man inte avlar på sina stona för OFTA ....:angel: eller...?

Inte i mitt fall, iallafall. Jag är väl en sån person som har lätt för att SÅRA folk med mina raka svar. Det är oftast så, jag kan tjaffsa med personen hur länge som helst. Jag ger ALDRIG mej i första taget, skitsamma om tränaren är en bra människa men som kanske snackar SKIT om min häst, då tar jag hem denna häst OMEDELBUMS.
Nej, jag tränar hellre mina hästar själva, sen får man välja nån snäll tränare som inte snackar skit för då får tränaren med MIG att göra :angel: som sagt, jag ger mig ALDRIG i första taget. ;)
Såna är precis vad mina släktingar är...! ;)
Jag är en sån som gärna klipper till folk, men! jag har lugnat ner mej en ANING :angel: har ett jävla humör så det skriker om detta....men........det är nog en av anledning till att jag kallas för TOKIG eller GALNINIG...vem bryr sej liksom?
Tar man mej för precis den jag är, så är man en jävla bra svenska annars ICKE

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle gärna ta del av en studie där dom kommit fram till att det tar just 20 min att orsaka en ledinflammation... etain royal måste ju vara helt förstörd med kroniska hältor isåfall som han travar??

lsz skrev:
Jag förstår exakt hur du menar. Bara för att man vill vara
noga och kolla hästen hos veterinär betyder det inte att man
vill spruta leder i tid och otid.

Precis. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar