Proffstränare???

Sv: Proffstränare???

Helt rätt i sista inlägget tycker jag. Kruxet här med vår häst är att skötaren fixar allt. Anställningen sitter kvar som berget.:smirk:

Montéryttare skrev:
*KL*

Som ett PROFFS ska du kunna bedömma var det är för hälta, om den behöver undersökas av veterinär eller inte!

Men som skötare får man ALDRIG ta egna beslut i behandling om hälta! Gör du det o det går fel, kan du se dig om i stjärnorna efter att få behålla anställningen!

Dom stall jag jobbat i har det aldrig vart ngt snack om att man som skötare tar beslutet att använda sig av tex cedarolja efter ett jobb/lopp.

Hos de jag jobbat hos har det varit mitt fel om jag inte blistrat, masserat, grejat och donat så att hästen är haltfri. Tränarna har inet brytt sig om såna petitesser. Skötaren håller hästen frisk och tränaren tränar.

Djurjouren skrev:
Att det går så långt att man behöver spruta en led, då är det slarviga människor runt hästen.

Ställer in mig i ledet bland "slarviga" människor och tror att kön kan bli ganska lång och även innehålla folk som är högt ansedda inom hästvärlden.....vet många duktiga proffs, veterinärer, kiropraktorer, ET och massörer som även de misslyckats i sina försök att hålla sina egna hästar fräscha trots att de varit lyhörda och försökt mota "Olle i grind" :angel:

Jag ställer mig då också i ledet bland "de slarviga". Tror faktiskt en häst kan få ont i en led utan att det nödvändigtvis behöver komma från något annat. Inte alla gånger men jag hade nog ringt veterinären först om min häst plötsligt visat en hälta.

Vår ena kille står hos em proffstränare. Mycket bra info. osv, men BARA när det gått bra och allt klaffat. Vill man ha upplysningar när det inte gått så bra eller vid skador osv. får man bokstavligen JAGA ränaren i veckor. Skittrist !!

Tjaa..... Det tar ungefär 20 minuter att felbelasta en led så att inflammation uppstår.............
Felbelasta innebär att ledytorna inte glider mot varandar så som det är tänkt att de ska utan de dras lite snett av musklerna så att de inte "spårar".
Om en häst fuskar med höger bak på det allra minsta vis så kommer det att få konsekvenser i vänster fram oftast men även i höger fram (då oftast i kombination med magproblem)
Får man en liten raktion i tex höger fram så brukar jag RIDA in det bakben som fuskar i ett par dagar och mkt lösgörnade, sen går hästen rent på böjprov.
Läskigt enkelt och efter ett tag lär man sig att RIDA in bakdelen innan det blri en reaktion framtill.

Vi har ett kallblod som vi var till veterinär med ett par gånger och han sprutade honom i kotleder fram pga hälta han såg. Inget blev dock bättre men efter besök på atg klin och röntgen av käkar var det en inkapslad vargtand rest som orsakat allt knasigt i hans trav?! Efter op så blev hästen helt bra. Detta med att rida in ben lät intressant. Hur gör du?

Djurjouren skrev:
Tjaa..... Det tar ungefär 20 minuter att felbelasta en led så att inflammation uppstår.............
Felbelasta innebär att ledytorna inte glider mot varandar så som det är tänkt att de ska utan de dras lite snett av musklerna så att de inte "spårar".
Om en häst fuskar med höger bak på det allra minsta vis så kommer det att få konsekvenser i vänster fram oftast men även i höger fram (då oftast i kombination med magproblem)
Får man en liten raktion i tex höger fram så brukar jag RIDA in det bakben som fuskar i ett par dagar och mkt lösgörnade, sen går hästen rent på böjprov.
Läskigt enkelt och efter ett tag lär man sig att RIDA in bakdelen innan det blri en reaktion framtill.

Förlåt, men jag trodde du var serriös! Lite tråkigt o läsa allt du skrivit här, har arserat den "bilden" jag hade av dig:smirk:

nilsa skrev:
Har man halt häst fattar man väl själv att man skall kolla!!! Om du läser vad jag skriver ordentligt så ser du att vi använder oxå veterinär v.b. Själv har jag inte halt häst hemma i 2 veckor innan jag uppsöker veterinär!

Men läs ordentligt själv vem jag svarar till så slipper du bli så upprörd. :smirk:
Sen hade jag inte henne hemma i 2 veckor frivilligt, det fanns ingen tid på kliniken förrän efter 2 veckor vad fan ska man göra.

Cismon skrev:
Skratta då, jag hade inte åkt till kliniken, hade hellre tagit reda på vart hältan kom ifrån från första början. Men men, alla tycker olika, har sett så många hästar som gått på återbesök efter återbesök och aldrig blivit bra.

Jag tror att om man en gång har sprutat lederna då kan man räkna med att måsta göra det igen.

Jag vet var den kommer ifrån. :smirk:
Jag är inte dum i huvudet och skiter i att kolla upp hästen som vissa här verkar göra.. man är dum om man tycker att man ska låta hästen vara halt och inte behandla när den har ont utan istället hålla på och mixtra med massa grejer.
Åker man till klinik så får man en ordentlig utredning gjord av proffs.

Och du, hon har inte gått på massa återbesök det var första gången vi var på kliniken och hästen är 14 år gammal och aldrig varit halt innan.

Blodsprutade min senaste starthäst en gång kommer jag ihåg. Som jag fattade så tog man "friskt blod" från nånstans på hästen och sprutade in i den "sjuka" leden. Nu var inte min häst halt då, hade hon varit det så hade jag tagit henne till en veterinär även om jag måste säga att jag litar mer på killen som utförde blodsprutningen än dom veterinärer jag vart till med samma häst:crazy: Blodsprutning gav jättebra resultat medan behandligar gjorda av veterinärer gjort varken till eller från.
Hästen har aldrig vart så fräsch som hon var efter behandling av denna kille, equiterapeut. Han verkligen hittade felen och hur man skulle undvika att problemen kom tillbaks.
Hittar man bara folk som har rätta känslan för hästhälsa så föredrar jag faktist dom före veterinärer som man kan fundera vad dom gör på en hästklinik ibland. Tycker det bara finns såna häromkring jag bor:smirk:
Sen att folk håller på och pular själv med sprutning och blistring lite hursomhelst utan känsla för hur det ska användas är jag starkt emot.

mvh Eem

Här i Värmland är det lite ont om folk som behandlar häst. Tror jag är det bäst att säga. Det kanske finns som inte jag vet om givetvis. Erfarenhet av veterinär som gärna sprutar leder har vi som ni ser i tidigare inlägg av mej. Den gången var det faktiskt tand fel och inte kotor. Ingen här som sprutar nåt iaf. Det är jag ganska säker på. Så vid oss så blir det blister och liniment o ultraljud och sånt vi försöker förebygga med själva. Blir det fel iaf blir det ju atg:n då. Vad tar de som behandlar era hästar runt om i landet? Här brukar det kosta 1200-1500 kr för massage och kiropraktik.

Själv tycker jag att det känns lite tveksamt att låta en ET injicera i led eftersom det är så lätt att det går fel och de inte har en försäkring i världen som täcker nåt sånt. :crazy:

Går nåt fel står man där med en trasig häst och en dyr och långdragen rättsprocess framför sig.

För mig känns det självklart att människorna som jobbar med mina hästar har F-skattesedel och ansvarsförsäkring...

Djurjouren skrev:

Gud, då törs man ju inte köra/rida alls ju.
Djurjouren skrev:
Vad har magen med det att göra??

Djurjouren skrev:
Men då gäller det ju verkligen att man kan rida, och det är det inte alla som kan. Sen gäller det att hästen är ridbar oxå, så vad gör vi med de yngre hästarna då?

Lazio skrev:
Jag vet var den kommer ifrån. :smirk:
Jag är inte dum i huvudet och skiter i att kolla upp hästen som vissa här verkar göra.. man är dum om man tycker att man ska låta hästen vara halt och inte behandla när den har ont utan istället hålla på och mixtra med massa grejer.
Åker man till klinik så får man en ordentlig utredning gjord av proffs.

Och du, hon har inte gått på massa återbesök det var första gången vi var på kliniken och hästen är 14 år gammal och aldrig varit halt innan.

Herregud, du behöver inte bli så upprörd.
Spelar ingen roll hur du argumenterar så kommer vi aldrig att tycka lika, jag vet att man inte behöver behandla leder och du vet att man behöver det. That's it liksom!
Jag tycker inte att dom som jobbar på min atg-klinik är proffs. Proffs, dom ser HELA hästen, inte bara upp till knäna på den.

Btw, jag skiter inte i att kolla upp min häst heller, men det är inte det första jag gör om han visar hälta dagen efter hårdare träning.

Sen gäller det att hästen är ridbar oxå, så vad gör vi med de yngre hästarna då?

Tömköra funkar hur bra som helst. Sålänge det inte är rakt fram på vägen förståss. Men tömköra på volt = kanonbra.

Bara för att hästen inte är ridbar innebär det inte att man inte kan få dem att arbeta rätt.

Jag tycker också att rörelsestörningar ska stoppas i god tid så att man inte får sekundära problem.
Helt lätt är det dock inte att reda ut vad som är hönan och ägget eftersom skador inte alltid uppkommer under träning eller pga "slarviga" människor kring hästen.

Alla seriösa hästterapeuter (massörer, kiropraktorer, ET osv...)
vill först ha hästen utredd hos veterinär innan de tar över reparationsarbetet alternativt att de har ett mycket nära samarbete med egna veterinärer.

Jag är bara en glad amatör, men trots det vet jag att det som är stärkande förebyggande träning på friska hästar kan vara rent skadligt på vissa . Jag skulle aldrig låta hästen gå på en liten volt eller ha en ryttare på ryggen om jag upptäckt en rörelsestörning eller om hästen är halt (diagnos av vet. först tack ! ).

Först veterinär.....sen alternativa lösningar och gärna ett samarbete mellan veterinär och hästterapeuter av olika slag.
Bara för att man kontaktar en veterinär för en hältutredning betyder det ju inte att man behöver acceptera en sprutning eller annan veterinärbehandling om man hellre vill prova något annat sätt att bota hästen.

giffan skrev:
Gud, då törs man ju inte köra/rida alls ju.

Varför inet det? vi har ju trots allt hästarna för att rida köra dem, det är deras jobb ju. Man får bara se till att det inet blir så ensidigt så att de fastnar i ett dåligt rörelseshema.

Vad har magen med det att göra??
Många travhästar har ju problem med magen, tex 60-70 % har ju magsår. Väldigt ofta blir det av nån anledning som jag inet vet varför mkt symptom, ömhet och smärta på magens/bålens högra bakersta del.
Det vet du ju själv att om man har ont nånstans så spänner man sig, dvs drar ihop musklerna på den sidan. När hästen drar ihop ljumsken på höger sida hamnar oftast höger bak på ett konstigt vis som på sikt skapar hältor lite varstans.

Men då gäller det ju verkligen att man kan rida, och det är det inte alla som kan. Sen gäller det att hästen är ridbar oxå, så vad gör vi med de yngre hästarna då?
Man kan göra samma sak vid hand, så det är inga problem. Man kan tom göra det på stallgången.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar