Proffstränare???

Sv: Proffstränare???

Jag tycker oxå på nåt vis att vissa saker kan man pyssla om hästarna med själv. Som liniment, cedar osv. Det är inte så kul som ägare att helt plötsligt få en räkning på 1000 spänn för någon koll som är gjord ifall att. Trots att inga sjukdomssymtom finns. Jag åker till veterinär när något är fel givetvis och jätte tur att de finns!! Det jag tycker att har man häst i träning kanske man kunde pratas vid innan behandlingar och veterinär besök. Jag vill då veta om min häst inte mår bra. När sen konstiga alternativa behandlings metoder ev används då känns det inte så bra. Obs! konstiga. Kontentat på mitt inlägg från början blev för vår del, att vi fick ovänner i fd tränaren o skötaren när vi tog hem hästen. En vänskap som tydligen hela tiden hängt på en mycket skör tråd. Det är största besvikelsen. Nu är man inte värd ett skit. :cry: Vi menade ju inte ge bort hästen till dom heller. De skulle ha den i träning.

Jag tycker att de uppträtt mycket oproffessionellt i fråga om att inte informera om/göra upp i samråd med ägarna (i detta fall er) före provtagningar, behandlingar och alternativbehandlingar. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att de körde alternativare utan att kolla med ägarna om de tycker det är värt det.

Det är ju ändå NI som hästägare som måste betala eller ha möjligheten att lägga ner. Om ni haft en sämre häst än vad ni förmodligen har och kommit fram till att den inte var värd pengarna så måste ni ju ha möjlighet att ta hästen ur träning.

Angående utrustningen fattar jag inte riktigt, använde de egna täcken/grimmor eller sa de till DIG/ER att köpa utrustning av ett visst märke i en viss färg??? :confused:

I så fall tycker jag att det är vansinnigt..

Tråkigt att det blivit så, men det finns hopp, alla är inte såna. Och om det blir någon nästa gång har ni tagit lärdom av detta och ser signalerna tidigt.

Bara synd att en vänskap gått i graven och att situationen är som den är.

Att en tränare inombords kan bli besviken när ägaren flyttar hästen kan jag förstå, men det är väldigt oproffsigt att reagera som du beskriver att "din" tränare gjorde.

Samtidigt kan jag tycka att små proffstränare blir lite utnyttjade ibland.
En del ägare lämnar in hästarna i träning hos små tränare (lite billigare) och när/om hästen börjar gå riktigt bra flyttas den till en större mer känd tränare. Det skulle jag själv tycka var väldigt tråkigt även om jag till viss del kan förstå att ägarna gör så.
Det bästa är väl att få till en bra dialog redan från början så att varken ägare eller tränare känner sig missnöjda eller utnyttjade.

Om allt flyter på och hästen verkar ha det bra tycker jag att tränaren ska få helt fria händer så länge hästen är kvar där.
Blir hästen skadad eller sjuk ska det vara en självklarhet att kontakta ägaren direkt, men i övrigt kan man inte begära att proffsen ska hinna med både att träna häst och "umgås" (länge och ofta) med alla ägare.
Bäst vore väl om tiden räckte till för både och, men så är det inte och då måste nog träningen prioriteras.

OBS ! Jag menar naturligtvis inte att jag tror att ni hängde i stallet jämt och "störde". Jag spånade rent allmänt ;)

De bad inte att vi skulle köpa saker men jag frågade om det var något hästen behövde kunde jag ta hem via min affär. Det gick ju inte utan de gick och köpte i en annan hästaffär och vi fick köpa till vanligt pris. Det är retsamt eftersom jag säljer travgrejer själv. Anmälningar till start var vi aldrig delaktiga i. Fanns det lopp åt annan häst i stallet där de var förtjusta i just den ägaren då anmäldes inte vår häst utan den andra. Trist det oxå. En massa undanflykter om man frågat varför inte vår häst fick starta. Orkade vi skulle vi ha hästen hemma men det är ingen "amatör" häst. Inte för oss som amatörer iaf. Vi har många hästar hemma i träning så vi har så det räcker och blir över:d Alltså skall han komma närmare hem och vi skall ha is i magen och återigen ställa hos tränare. DET är oroligt kan jag lova.

Vi bor så jätte långt ifrån varann så vi kunde inte hänga där även om vi ville. :) Inte sett hästen nu på flera månader. Men nu blir det:)

Det låter som om ni gör helt rätt i att flytta hästen.

Vi har haft goda erfarenheter av bortlämnade hästar alla gånger utom en. I höstas gick vi på en ordentlig nit och är glada att vi upptäckte det i tid.:crazy:
Efter det vågade vi inte lita på någon, men det gick över....man mår bäst av att lita på folk tills de bevisar motsatsen ;)

Det är väl antagligen de första dagarna man är så ledsen. Det är att spotta i nävarna och ta nya tag:banana: Det blir ju nära oss nu och i sitt eget län känner man ju tränarna på ett helt annat vis, förhoppningsvis kanske jag skall säga. En sak är då säker att det skall bli jättekul att få träffa hästen mer ofta. Vi har ju haft hästen sen baby stadiet så man har ju starka band.

Tack! Jätteskönt med alla åsikter ang detta här. Det styrker och gör att det känns lite bättre.

Antar att det är ngt du missat?
Testa vet jag, bra mkt billigare än klinikbesöken också.
Konstigt att folk inte vill tro på det.

Cismon skrev:
Antar att det är ngt du missat?
Testa vet jag, bra mkt billigare än klinikbesöken också.
Konstigt att folk inte vill tro på det.

Mitt sto var halt i 2 veckor. Vi åkte till kliniken.
Men då hade jag ju inte behövt det eftersom du menar att om jag hade lagt på liniment så hade det blivit bra!

Haha, jag måste nästan skratta. :crazy:

Har man halt häst fattar man väl själv att man skall kolla!!! Om du läser vad jag skriver ordentligt så ser du att vi använder oxå veterinär v.b. Själv har jag inte halt häst hemma i 2 veckor innan jag uppsöker veterinär!

Vad som blivit gjort med vår häst i leder vid tränaren är enl rykten blodsprutning i leder. Vad jag förstått så är det väl inte riktigt lagligt, eller? Nån som har erfarenheter ang detta? använder sig proffs tränare/övriga av den metoden ofta? Vad är det bra för att spruta blod i en led? Jag gillar inte att de gör det på min häst iaf. Inte mening att vara otrevlig men cedar mm hjälper då inte våra hästar vid alla de problem de kan få.

Innan en häst blir halt så får den en massa andar symptom som den skickliga tränaren/skötaren bör upptäcka och behandla.
Att det går så långt att man behöver spruta en led, då är det slarviga människor runt hästen.

Lazio skrev:
Mitt sto var halt i 2 veckor. Vi åkte till kliniken.
Men då hade jag ju inte behövt det eftersom du menar att om jag hade lagt på liniment så hade det blivit bra!

Haha, jag måste nästan skratta. :crazy:

Skratta då, jag hade inte åkt till kliniken, hade hellre tagit reda på vart hältan kom ifrån från första början. Men men, alla tycker olika, har sett så många hästar som gått på återbesök efter återbesök och aldrig blivit bra.

Jag tror att om man en gång har sprutat lederna då kan man räkna med att måsta göra det igen.

nilsa skrev:
Vad som blivit gjort med vår häst i leder vid tränaren är enl rykten blodsprutning i leder. Vad jag förstått så är det väl inte riktigt lagligt, eller? Nån som har erfarenheter ang detta? använder sig proffs tränare/övriga av den metoden ofta? Vad är det bra för att spruta blod i en led? Jag gillar inte att de gör det på min häst iaf. Inte mening att vara otrevlig men cedar mm hjälper då inte våra hästar vid alla de problem de kan få.

Ang blodsprutning så vet jag att det förekommer, finns en gubbe söderut (från mitt håll sett) Kanske runt uppsala? som använder sig utav det, ska vara väldigt effektivt, men jag är aningens osäker om han la det direkt i leden eller om han underhudsblistrade med det.

Hjälper inte cedar, då är man för sent ute med att förebygga skador.
Men det är ju vad jag tycker.

Djurjouren skrev:
Innan en häst blir halt så får den en massa andar symptom som den skickliga tränaren/skötaren bör upptäcka och behandla.
Att det går så långt att man behöver spruta en led, då är det slarviga människor runt hästen.

:bow: :bow:

Kan inte annat än hålla med!

*KL*

Som ett PROFFS ska du kunna bedömma var det är för hälta, om den behöver undersökas av veterinär eller inte!

Men som skötare får man ALDRIG ta egna beslut i behandling om hälta! Gör du det o det går fel, kan du se dig om i stjärnorna efter att få behålla anställningen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar