Proffstränare???

N

nilsa

Vad mycket man skall vara med om! Vi har haft häst i proffsträning ett tag. Vi fick inte bestämma ett smack, blev aldrig rådfrågade om en enda grej. Fick dock hörs om " dessa jävla amatörer " ?! :confused: Fick inte köpa ett täcke eller grimma till hästen ifall det var färg som hästskötaren inte gillade, för då blev det inslängt i en skrubb. Nu när vi tar hem hästen är det krig?! De upplever hästen som sin och beteer sig jätte konstigt. Tjafsar som bara den om varför hästen skall hem. Det här är inte kul. Nån annan som varit med om liknande? Att tränare tar över hästar på allvar och nonchalerar de som äger på riktigt.:mad:

Sv: Proffstränare???

Får man fråga vad det är för "proffstränare" som beter sig så?

Ett riktigt proffs, där sköts allt proffessionellt:)

Tack! :smirk: Detta svar behövdes! Man funderar på om man är dum i huvudet själv eller?

såg att du bodde i värmland, är det där någonstans du har "lämnat" in hästen?

Men det är väl bara att flytta hästen direkt om man inte är nöjd?

Jag skulle aldrig betala 300 kr per dag till någon som jag inte hade fullt förtroende för.

Inte i Värmland. Längre norrut. Vill inte "hänga" ut dom. Känns lite fel. Förtroend har vi haft för jobbet har det väl inte varit fel på men det är ju ff vår häst. Det har ju blivit deras på nåt konstigt vis? Vi har ju tyvärr aldrig fått vara delaktiga i så mycket. Vi har fått dålig info om behandlingar osv. Det har vi först fått reda på när räkningen kommit. Oftast.

Frågar dom inte innan dom behandlar?
Är det tränaren eller skötaren som det är fel på?

Tycker det är ett skummt handlingssätt av tränaren isf!

Ja, inte vet jag vem som sköter allt men gissar att det är skötaren. Jag är så himla besviken på alltihop. Trodde faktiskt att vi skulle vara lite mer värda i deras ögon. Det gäller ju över ett års tid. Andra sidan är kanske. Hade vi varit så dåliga människor så borde de ju vara glada att bli av med oss, eller?:crazy:

Jag förstår det där om att ni inet får handla täcken och grimmor. I porffstall så har man sina grejor, det är omatchande och fult när hästägare kommer med grejor som ofta inte är så praktiska som ens egna.
Rådfrågade....Tja, antingen tränar man själv eller så anser man att en proffstränare gör det bättre, PUNKT. Det är skitirriterande med ägare som blandar sig i hur hästen tränas, sköts o.s.v.
Gör det själv istället om det inet passar..
att de är sura för att ni flyttar är tyvärr vanligt och omoget.

Konstigt svar av djurjouren som skriver på sin egen hemsida till kunderna att allt sker i samråd?? Om vadå? det irriterar ju tydligen. Ja, alldeles rätt har djurjouren oxå. Vi tar hem och fixar själva.

Jag är ju då inte proffstränare, jag skrev bara hur proffstränare tänker... Har jobbat hos såna i väldigt många år så jag vet....

Djurjouren skrev:
Jag förstår det där om att ni inet får handla täcken och grimmor. I porffstall så har man sina grejor, det är omatchande och fult när hästägare kommer med grejor som ofta inte är så praktiska som ens egna.
Rådfrågade....Tja, antingen tränar man själv eller så anser man att en proffstränare gör det bättre, PUNKT. Det är skitirriterande med ägare som blandar sig i hur hästen tränas, sköts o.s.v.

Men nu var det väl liiiite överreaktion :confused:

Täcken o grimmor ska ägagaren stå för, annars köps det in i tränarfärger som anv med sparsamhet tills ägare ombesörjer med det.

Rådfrågar gör man alltid innan behandling.. Ägaren kan välja att avsluta träningen eller betala o fortsätta. Sen finns det tyska resp andra utländska ägare som bara får en faktura o aldrig bryr sigom hästen...

Träningsformerna har ägaren inget att säga till om om det inte bryter mot djurskyddslagen eller moral o etik...

Djurjouren skrev:
Jag är ju då inte proffstränare, jag skrev bara hur proffstränare tänker... Har jobbat hos såna i väldigt många år så jag vet....

Då undrar jag verkligen vem som gör på det sättet som du beskriver??

Ingen av alla jag har jobbat/ ridit hos/rör mig runt, har uppfört sig på sättet du beskriver!

Tja, när jag tänker efter så alla jag jobbat hos utom en:crazy:
Men denna enda var en dålig tränare så han var tvungen att fjäska för att behålla hästägarna. De andra hade hästar på kö så där behövdes inget fjäsk...
Jag försvarar inte beteendet, jag bara förklarade det.

Ja detta blev diskussion. Inte mening att göra nån upprörd. :D Det som jag tyckt vart trist med täcken o grimmor, är att jag själv säljer just det och det skulle ju blivit billigare att köpt själv, så att säga. Träning är ju självklart att man lämnat ifrån sig och inte tjafsar om men få reda på hur starter planeras osv är ju roligt att få veta. Behandlingar är ju dyra så det är ju också skönt att få veta om man har en sjuk häst som kommer att kosta en del. Det är ju viktigt för ens ekonomi att kunna vara förberedd på om tds:en är flera tusen dyrare än vanligt. Sprutas hästen dessutom med lite olika saker är det ju bra att veta tycker jag.

Djurjouren skrev:

Japp, så där har jag oxå upplevet det på de ställen jag har jobbat... Och till viss del försvara jag det... Det är snyggare med enhetliga färger, och det är ett sätt att göra reklam för sig själv. Och ofta köper man ju sånt man tycker fungerar och gillar.
Och ang träning, så har man lämnat in hästen i träning så har man, gillar man inte den träning som bedrivs så flytta hästen.
Att man blir sur för man flyttar hästen har jag upplevet och även det motsatta...

Fast med de hästar som vi har haft själva i proffsträning så har det varit lite skillnad... Vi bodde länge grannar och umgick väldigt mycket, och jag jobbde dessutom lite extra ibland så vi diskuterade träning en hel del... Numera har vi ingen häst alls, men det kanske är på gång, förhoppningsvis. Men vi umgås fortfarande väldigt mycket med tränaren och när man ser och hör hur en del hästägare beteer sig så förstår jag att man som tränare blir lite tvär...

Ja behandlingar tycker jag personligen absolut att man ska prata med hästägaren om innan man gör det. Framför allt för att det är en sån onödig grej.........

Eftersom jag säljer täcken mm själv så kunde de bara sagt till så hade jag kommit med vilken färg de velat ha. Blivit bra mycket billigare för oss oxå. Jag gillar deras färger så det borde gått bra.

Djurjouren skrev:
Ja behandlingar tycker jag personligen absolut att man ska prata med hästägaren om innan man gör det. Framför allt för att det är en sån onödig grej.........
onödigt att gå till kliniken om hästen e halt?? :confused: gud jag hoppas inte det är så personer tänker - för jag har hittills sett för mycket halta hästar på banorna...

lucillehornline skrev:
onödigt att gå till kliniken om hästen e halt?? :confused: gud jag hoppas inte det är så personer tänker - för jag har hittills sett för mycket halta hästar på banorna...

Ja, inte fasiken behöver man springa på kliniken så fort hästen visar lite hälta. Det är överreklamerat tycker jag.
Vila i 14 dagar eller 3 veckor, måste man ju iallafall göra om man väljer att behandla.
Fungerar lika bra i de flesta fall.
Annars finns ju cedar eller andra liniment som fungerar lika bra som att sticka nålar i leder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar