Proffsig hjälp med stamval?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diamonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 480

diamonia

Trådstartare
Jag vet ju att det finns X antal otroligt kunniga avelsmänniskor här! Jag behöver hjälp!

Jag har delvis följt svensk hbl-avel i ca 15 år men känner mej inte särskilt kunnig. Nu har jag börjat spana efter ett föl eller unghäst och tycker det är spännande med tyska stammar men kan i princip ingenting. Jag läser ju allt som skrivs här men skulle vilja ha mer kontakter, tips och råd! Har letat efter tyska sidor med mer info men kan i princip ingen tyska så det är inte något framgångskoncept... Tips?

Den kära sambon har tyvärr spärrat Buke hemma så jag kan inte nå sidan hemmifrån utan får sno åt mej tid på jobbet... :mad: Mail mottages tacksamt!

Nje, han är inte elak, det är meningen att jag skall plugga och inte surfa...

Sv: Proffsig hjälp med stamval?

Jag kan hyfsat mycket om den tyska aveln. Har ganska mycket böcker. Du kan PM:a mig så får du min mailadress om du vill.

Vi är ganska många här som är lite insatta i tyska avel, så släng fram här vad det är du är sugen på, i vilken prisklass, vilken inriktning osv så kan vi säkert hjälpa dig!!

Eller pma om du vill hålla dig till mail istället för buke! ;)

Ok!

Duntroon?
Samarant?
Royal Diamond?

Hur står sig dessa hingstar i svensk avel? Temperament, ridbarhet?

Där har du tre kanonstammade hingstar. De har inte själva gjort sig några namn här men med de stammarna så är avkommor definitivt säljbara här. Om det är sälja du vill göra?!

Här har du de mest eftertraktade bloden i Europa! Sandro Hit, Donnerhall & Rubinstein - det kommer du långt på!!!

Kan du inte specificera lite mer vad det är för häst du söker och vad du ska ha den till ? Vilka egenskaper vill du hästen ska ha ?

Helen

diamonia skrev:
Ok!

Duntroon?
Samarant?
Royal Diamond?

Hur står sig dessa hingstar i svensk avel? Temperament, ridbarhet?

Intressant att du nämner Samarant eftersom jag träffade ett gäng uppfödare i Tyskland tidigare i sommar (varav en suttit med i Oldenburgs hingstpremieringsnämnd) och de var alla rörande eniga om att bland de yngre hingstarna var det Samarant de fann mest intressant.
Jag har studerat honom på Schockemöhles video men jag tycker att där är Daddy Cool den bästa unghingsten. Men de vet väl något om stammarna bakåt på de båda som gör Samarant mer intressant.

Samarant har ju en väldigt intressant stam. Sandro Hit har ju bevisats vara en av de absolut bästa hingstarna i tysk avel idag.

Sen har han ju Bolero hyfsat nära i stammen och det är en av mina absoluta favoriter. Bolero nedärver ju mycket bra ridbarhet men det sägs att hans avkommor inte kan hoppa. Det är synd att han inte blev äldre än 12 år för jag tror han hade gjort än större avtryck om
han fått vara med några år till.

Royal Diamond är ju också en hingst som är väldigt väldigt bra. Pappa Rubinstein är ju en av de absolut bästa hingstar som någonsin funnits. Han har 66! godkända söner och 89 statspremie ston. Royal Diamond har ju sen Inschallah som morfar som också är en bra hingst.

Duntroon har jag ingen koll på alls förutom hans härstammning. Donnerhall behöver ju knappast kommenteras och morfar Pik Bube går ju inte heller av för hackor.

Alla tre hingstarna har ju superbra stam och det är ju vad man själv tycker är bäst. Personligen så skulle jag nog välja Royal Diamond då jag gillar R-blodet och det har bevisat varit väldigt bra i tävlingssammanhang och i ridbarhet. Har själv en valack e. Regazzoni.

Annars är ju Samarant intressant i mina ögon just därför han har Bolero i sig. Jag har sett ett flertal Bolero ättlingar i Tyskland och alla har varit mycket mycket trevliga. Sandro Hit avkommor har jag tyvärr ingen erfarenhet av men de är ju snygga.

Det som de gillar hos Samarant är nog mödernet. Brentano i sig är ju oerhört eftertraktat och sen fullblod på det. De vill ju ha fullblod i tredje led och det har ju han.

Brentano är som Jfrelin skrev efter Bolero och är en av Tysklands största dressyrförärvare.

Han blev "Hannoveraner Hengst des Jahres 2003", vilket är stort. En hingst får utmärkelsen per år.

Han är bla pappa till Brentina, Debbie McDonalds olympiahäst och VM-medaljör i Jerez, över 70 Statspremieston och minst 15 godkända hingstar. Han har flertalet avkommor som segrat i bundeschampionat. Han är dessutom morfar till rekorddyra Poetin - även hon efter Sandro Hit.

Så kombinationen Sandro Hit - Brentano har ju visat sig vara super!!

Det är så roligt att det finns fler som har lite koll på de tyska hingstarna.

Om jag själv skulle leta efter en unghäst alt. ett sto så skulle jag välja en med mycket trakehner alt. en renrasig trakehner. Detta är en ras som har fått oförtjänt dåligt rykte. Enligt ett relativt nytt nr. av St Georg, i Juni tror jag, så såg man tydligt att trakehner var den ras som hade en kurva som gick uppåt. Hannovernarna dominerade dressyren men trakehnarna var tvåa nu.

Hohenstein är ju en supertrevlig hingst som verkligen börjat visa framfötterna. Hans far Caprimond går ju inte av för hackor han heller, för övrigt min ena hästs morfar.

Din favorit HH är ju en mycket bra "korsning", med Hohenstein som pappa och Donnerhall som morfar.

Trakehnarna är ju utmärkt att använda som förädling om man har ett ganska tungt sto. Väldigt trevliga och friska hästar är de också.

Har ju en till dressyrhingst som jag gillar skarpt, Dacaprio (Davignon - Caprimond) - där Caprimond slagit igenom rejält! Detta visar sig i avkommor med en fantastisk överlinje!! Jag har aldrig sett såna fölungar innan!

Här är en ganska dålig bild, men fölungen är fantastisk!

Liten fölunge

Sen har han ett fantastiskt index:

Zuchtwert05.jpg

Jag som är hoppryttare blir hela tiden sugen på att börja avla dressyrhästar! Det finns så mycket fantastiska hästar att jag blir tokig när jag är där nere... Har flera 3- och 4-åriga Dacaprioavkommor som är det mest ridbara jag suttit på.

Mina hopphästar ligger liksom i lä. :D Jag vill ha en häst med dressyrhästarnas ridbarhet, exteriör, gångarter OCH med hoppkapacitet!

Hrm... Nu svamlar jag lite...

Jag skulle vilja ha en bra ridhäst helt enkelt har bra förutsättningar att lyckas som dressyr häst men jag skulle även vilja hoppa lite...

Tilläggas bör att jag inte är någon stjärna själv, har utbildat en häst upp till La/Msv nivå men inte mer :smirk: .

Dessutom skulle jag vilja ha ett sto som jag kan avla lite på och kunna sälja avkomman (=efterfrågad).

Vilken fantastiskt fin fölunge. Vill ha :love: :love:

Dacaprio hade ju väldigt väldigt bra index. Han ska jag hålla ögonen på.

Om du vill ha en hopphäst men med dressyrhästens egenskaper så ska du pröva en som min ena häst är: Guinness- Caprimond. Han hoppar hus och har väldigt bra teknik. Jag har jobbat med hopphästar på GP nivå så jag har lite koll på vad jag pratar om iallafall :D på bilden är det väldigt lågt bara 1 m så man ser inte riktigt hans scope
Kathmandu1.jpg

Min andra Regazzoni- Schwadroneur, alltså en till halv trakehnare ser ut så här:
IMG_1440.jpg

Jag tycker att du skapar dig bra förutsättningar genom att börja kolla just på olika hingstar och deras avkommor.
Jag är en av de som förespråkar att man måste förstå vikten av god avel i generationer. Visst kan ett halvbra sto och hingst lyckas få till en bra avkomma som vinner ett OS-guld men de bästa hästarna kommer från bra avel i generationer och de FRISKASTE hästarna också.

Hör ridbarhet får man ju ofta genom R-blodet men hoppningen är väl sådär. Min egna har startat 1,10 och skulle väl klara 1,20 utan problem men inte högre.

Dacaprios föl verkar vara av genomgående bra typ...har haft ett och annat öga på dem.

Falsterbo hoppar väl vettigt också...(?)-vad hade han för siffror på hoppningen?Intressant att han finns på transportsemin till nästa år.

Bukephalos xx då?

((Är detta forum döpt efter den hingsten?))

Jfrelin skrev:
Jag tycker att du skapar dig bra förutsättningar genom att börja kolla just på olika hingstar och deras avkommor.
Jag är en av de som förespråkar att man måste förstå vikten av god avel i generationer. Visst kan ett halvbra sto och hingst lyckas få till en bra avkomma som vinner ett OS-guld men de bästa hästarna kommer från bra avel i generationer och de FRISKASTE hästarna också.

Hör ridbarhet får man ju ofta genom R-blodet men hoppningen är väl sådär. Min egna har startat 1,10 och skulle väl klara 1,20 utan problem men inte högre.

Så om man betäcker ett sto efter någon av nämnda hingstar med en mkt bra hopphingst så får man antagligen en väldigt god allroundhäst?

I teorin borde man ju få det. Men har man ett sto med bra gång och bra exteriör och betäcker med en hopphingst som rör sig bra och ser bra ut så borde man få en bra allroundhäst men då får man se till att hingsten inte är ett "one hit wonder" alltså en dressyrhingst som av någon anledning kan hoppa.

Vill man ha något med gott hoppblod i så ska man ju se sig om efter en hingst med Ladykiller, Cor De la Bryee, Capitol, Grannus osv. i sig.

De flesta hästar som rör sig bra och är rätt byggda hoppar oftast tillräckligt bra för 1,30- 1,40 klasser

G-blodet skulle jag gå på om jag vill ha en bra allround. Eller Ferdinands hingstlinje ( Hannoveranerhingstar pratar jag nu )

Helen

Vad är rimligt pris på ett årsföl efter någon av Samarant, Don Kennedy eller Royal Diamond?

Var hittar man bra uppfödare att köpa ifrån?

Aktioner?

Liknande trådar

Äldre Hej alla bukare, jag behöver lite hjälp av er. Jag ska på möhippa i helgen och ska ha med mig en liten present som ska symbolisera våran...
Svar
4
· Visningar
2 020
Senast: Zewz
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: viltmilla
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 481
Senast: Wonna
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka