Produkter för exem och aknehy?

Tassa

Trådstartare
Hej.

Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne?

Min unga tonåring har alltid haft exem och det blir alltid värre på vintern, men exemet i sig har vi koll på hur vi ska ta hand om. Men nu har han även fått en del akne, vilket gör att vissa feta salvor inte passar så bra längre. Jag har köpt en ansiktsrengöring och en återfuktande ansiktskräm anpassad för aknehy, men den känns inte tillräcklig för exemet och den bekämpar inte heller aknen. Hur tusan gör man?

Han har testat en salva som innehåller salisylsyra (tror jag), den har han smörjt med i pannan där han inte har exem och det har hjälpt lite, men den sved lite så det kanske är olämpligt där han har exem? Exemet behöver återfuktning och mjukgörande, men aknen har ju andra behov. Alla tips mottages tacksamt.

Det enda som egentligen fungerar på riktig tonårsacne är basiron. Men om det är riktigt illa så kan det kanske vara läge att kontakta en hudläkare? Om inte annat så går det att behandla acnen med antibiotika så det problemet minskar.

Annars skulle jag kolla på produkter från Cerave och Le Roche Posay.

Hej.

Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne?

Min unga tonåring har alltid haft exem och det blir alltid värre på vintern, men exemet i sig har vi koll på hur vi ska ta hand om. Men nu har han även fått en del akne, vilket gör att vissa feta salvor inte passar så bra längre. Jag har köpt en ansiktsrengöring och en återfuktande ansiktskräm anpassad för aknehy, men den känns inte tillräcklig för exemet och den bekämpar inte heller aknen. Hur tusan gör man?

Han har testat en salva som innehåller salisylsyra (tror jag), den har han smörjt med i pannan där han inte har exem och det har hjälpt lite, men den sved lite så det kanske är olämpligt där han har exem? Exemet behöver återfuktning och mjukgörande, men aknen har ju andra behov. Alla tips mottages tacksamt.
Rosenfröolja tycker jag fungerar på finnar. Haken är att det innehåller vitamin A. Vissa säger att jojobaolja är bättre för tonåringar.

Senast ändrad:
Jag har ingen tonårsakne och eksemen håller sig i schack nu, men Le Roche Posays produkter är några av få som funkar för min känsliga hud. Jag är delvis torr och delvis oljig. För feta produkter ger mig finnar direkt.
Le Roche Posays Effaclar-serie gillas av huden.

Det enda som egentligen fungerar på riktig tonårsacne är basiron. Men om det är riktigt illa så kan det kanske vara läge att kontakta en hudläkare? Om inte annat så går det att behandla acnen med antibiotika så det problemet minskar.

Annars skulle jag kolla på produkter från Cerave och Le Roche Posay.
Ja, blir det värre kontaktar vi vårdcentralen för vidare hjälp. Jag använde basiron och stioxyl när jag var tonåring, men jag hade inte känslig hy. Jag vill inte använda det på sonen i första hand. Tror inte att det är bra för exemen eftersom det torkar ut huden väldigt mycket. Men det kanske går att punktbehandla med det iof.

Jag har ingen tonårsakne och eksemen håller sig i schack nu, men Le Roche Posays produkter är några av få som funkar för min känsliga hud. Jag är delvis torr och delvis oljig. För feta produkter ger mig finnar direkt.
Le Roche Posays Effaclar-serie gillas av huden.
Tack, det ska kollas upp. Jag har också känslig hy nu som vuxen, la roche possey och avene är det enda som jag kan använda.

Ja han får akne av feta krämer och exemet behöver smörjas varje dag. Så svårt.

Rosenfröolja tycker jag fungerar på tonåring. Rose hip seed oil, the Ordinary. Små ansamlingar finnar lugnar sig ganska snabbt, som över natten. Men försvinner inte helt.
Intressant med en olja. Den ska jag kika på.
Antar att den är ganska mild om det är en olja. Det blir inte för fett?

Intressant med en olja. Den ska jag kika på.
Antar att den är ganska mild om det är en olja. Det blir inte för fett?
Nej den tycker jag snarare lugnar ned fettproduktionen och försvinner snabbt. Haken är dock att den även är bra för åldrande hud så eventuellt kanske inte tonåringar ska använda den för ofta? (å tredje sidan har vi använt den bara på själva finnarna) Den har grunden till retinol i.

Folk säger att Jojobaolja kan vara bra.

Dock verkar folk använda så mycket när de använder, inte bara lite på finnarna.

https://www.apotea.se/jojobaolja

Dvs jag tror verkligen på lite, ibland. Inte mycket jämt med någon av dem.

Senast ändrad:
Tack, det ska kollas upp. Jag har också känslig hy nu som vuxen, la roche possey och avene är det enda som jag kan använda.

Ja han får akne av feta krämer och exemet behöver smörjas varje dag. Så svårt.
Fattar. Det är skit när huden vill ha olika saker på samma gång. :(

Jag kan använda fuktgivande serum, men inga feta krämer.
Använder dessa dagligen:
1000015241.webp

Nej den tycker jag snarare lugnar ned fettproduktionen och försvinner snabbt. Haken är dock att den även är bra för åldrande hud så eventuellt kanske inte tonåringar ska använda den för ofta? (å tredje sidan har vi använt den bara på själva finnarna) Den har grunden till retinol i.

Dvs jag tror verkligen på lite, ibland. Inte mycket jämt med någon av dem.
och det brukar stå, testa på annan hudbit först osv.

Ok, jag har läst om retinol, att det faktiskt kan vara bra vid akne eftersom det får huden att "börja om" eller hur det var. Så det kan nog hjälpa på så vis. Men kanske inte användas för ofta i så fall. Om det kan hjälpa utan att torka ut huden hade det ju varit värt att testa.

Har en dotter med samma problematik och det som har fungerat bäst är en salva gjord på bivax som jag köpte på någon julmarknad. Vi har provat många produkter men det är en svår kombination. Vi fick jättebra hjälp på apoteket och kom hem med lite olika småprover som vi kunde testa oss fram till isf behöva köpa hela förpackningar på en gång.

Varken jag eller min dotter har haft några större problem med tonårsakne, så jag har kanske inte jättebra koll, men som jag förstått det är det viktigt att ha en rengöring som inte är för stark, och bra återfuktande produkter som inte "täpper till" porerna. Problemet för vissa är att man använder för uttorkande produkter, vilket rubbar hudens egen balans och gör att den producerar mer fett, som kan leda till mer akne o. s. v.

Min dotter har intresserat sig för, och experimenterat en del med, hudvård. Hon har känslig hy (dock inget eksem) och lite akne så där som nära på alla tonåringar har, men inget omfattande problem. Aknen blossar dock upp vid användande av "fel" produkter. Det som hon landat i fungerar bäst, är en mild rengöring med probiotika, och en ansiktskräm från Eucerin (jag kan fråga vilken det är, om du är intresserad) som hon tycker är otroligt bra. Den är mild och inte "fet", samtidigt som den ger tillräckligt med fukt och skydd vilket hon behöver, i synnerhet vintertid. Hon har också några olika serum som hon varierar mellan "vid behov" - jag tror att någon innehåller salicylsyra, som ska hjälpa mot akne, och någon innehåller hyaluronsyra som är återfuktande.

Ok, jag har läst om retinol, att det faktiskt kan vara bra vid akne eftersom det får huden att "börja om" eller hur det var. Så det kan nog hjälpa på så vis. Men kanske inte användas för ofta i så fall. Om det kan hjälpa utan att torka ut huden hade det ju varit värt att testa.

Jag hittade en sida med lite nyttig information när jag sökte på hudvård för barn och unga, som kanske kan vara lämplig att dela här:

https://www.apotekhjartat.se/tips-och-rad/hudvard/darfor-avrader-vi-barn-fran-avancerad-hudvard/

Jag tänker att om det är produkter som apoteket kategoriserar som avancerad hudvård, kanske det är bäst att rådgöra med t. ex. en hudläkare innan man börjar med sådant, för att vara säker på att det inte "ställer till" något och gör problemen än värre.

Jag hittade en sida med lite nyttig information när jag sökte på hudvård för barn och unga, som kanske kan vara lämplig att dela här:

https://www.apotekhjartat.se/tips-och-rad/hudvard/darfor-avrader-vi-barn-fran-avancerad-hudvard/

Jag tänker att om det är produkter som apoteket kategoriserar som avancerad hudvård, kanske det är bäst att rådgöra med t. ex. en hudläkare innan man börjar med sådant, för att vara säker på att det inte "ställer till" något och gör problemen än värre.
Bra artikel.
Hade det inte varit för att han har problemhy hade jag inte köpt hudvårdsprodukter till honom egentligen.

Varken jag eller min dotter har haft några större problem med tonårsakne, så jag har kanske inte jättebra koll, men som jag förstått det är det viktigt att ha en rengöring som inte är för stark, och bra återfuktande produkter som inte "täpper till" porerna. Problemet för vissa är att man använder för uttorkande produkter, vilket rubbar hudens egen balans och gör att den producerar mer fett, som kan leda till mer akne o. s. v.

Min dotter har intresserat sig för, och experimenterat en del med, hudvård. Hon har känslig hy (dock inget eksem) och lite akne så där som nära på alla tonåringar har, men inget omfattande problem. Aknen blossar dock upp vid användande av "fel" produkter. Det som hon landat i fungerar bäst, är en mild rengöring med probiotika, och en ansiktskräm från Eucerin (jag kan fråga vilken det är, om du är intresserad) som hon tycker är otroligt bra. Den är mild och inte "fet", samtidigt som den ger tillräckligt med fukt och skydd vilket hon behöver, i synnerhet vintertid. Hon har också några olika serum som hon varierar mellan "vid behov" - jag tror att någon innehåller salicylsyra, som ska hjälpa mot akne, och någon innehåller hyaluronsyra som är återfuktande.
Ja jag har förstått att aknehy egentligen också är känslig hy. Sonen använder en mild rengöring och en fuktkräm som är till för hy som har blivit torr pga aknebehandling. Dvs den är mild, men anpassad för aknehy. Fråga henne gärna vilka produkter hon använder. Kolla gärna vilket serum hon använder också, då jag tror att han behöver mer återfuktning på sin hy.

Har en dotter med samma problematik och det som har fungerat bäst är en salva gjord på bivax som jag köpte på någon julmarknad. Vi har provat många produkter men det är en svår kombination. Vi fick jättebra hjälp på apoteket och kom hem med lite olika småprover som vi kunde testa oss fram till isf behöva köpa hela förpackningar på en gång.
Jag har gjort en egen salva med bivax. Jättebra på min hy, men inte på honom.
Jag funderar faktiskt på att gå till apoteket med honom och be om råd. Just som du skriver känns det som att det hade varit bra att prova sig fram innan man köper en stor dyr flaska eller kräm.

Ja jag har förstått att aknehy egentligen också är känslig hy. Sonen använder en mild rengöring och en fuktkräm som är till för hy som har blivit torr pga aknebehandling. Dvs den är mild, men anpassad för aknehy. Fråga henne gärna vilka produkter hon använder. Kolla gärna vilket serum hon använder också, då jag tror att han behöver mer återfuktning på sin hy.

Nu har jag fått svar från dottern angående vilka produkter hon använder.

För rengöring använder hon Revuele Probio Skin Balance Probiotic Cream Cleanser. Även L300 verkar ha flera rengöringsprodukter med prebiotika, som inte ruinerar en när man testar sig fram. Min dotter önskar sig bland annat milda rengöringsprodukter med probiotika från Dr Ceuracle i julklapp, så jag förmodar att det också är ett bra alternativ.

Hudkrämen hon använder är Eucerin pH5 Creme.

Serum har hon flera olika som hon använder efter behov, men det hon använder mest är Catrice Hydro Supercharged Serum (1 % Hyaluronsyra och 5 % Niacinamide). Hon använder också serum med salicylsyra, men väldigt sparsamt och lokalt där det behövs, och högst ett par gånger i veckan. Hon har också något mer återfuktande serum med hyaluronsyra, som hon använder i bland.

Hon har varit intresserad av hudvård och hur olika ämnen reagerar och påverkar huden o. s. v. och för henne är det "snälla produkter" som fungerar bäst. Nu har hon som sagt inga större besvär av akne, så det kan ju tänkas att mer omfattande problem behöver lite starkare produkter också. Min dotter har i alla fall märkt klar förbättring sedan hon använder snällare hudvård, och undviker de starka, uttorkande medel som ofta säljs mot akne och fet hy. Produkter med AHA, Retinol och vitamin C undviker hon helt, salicylsyra/BHA använder hon numera mycket sparsamt (till skillnad från tidigare då hon även hade rengöring med AHA och BHA). Niacinamide är ett "snällt" ämne, men hon föredrar ändå serum med 5 % hellre än 10 %. Nu läste jag precis att det även verkar antiinflammatoriskt, så kanske vill man testa 10 % om man har mer omfattande problem med akne?

Min dotter har nästan uteslutande haft billigare produkter, men har nu önskat sig lite dyrare saker i julklapp. Inte för att det egentligen behövs, tror jag, utan mest för att det är roligt och känns lite "lyxigt". Jag vet att hon annars köpt det mesta på apotek, Normal, och Lyko, och de flesta produkter hon använder regelbundet kostar under 100 kr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löptikar i området
  • Akvarietråden V
  • Gammal semivild katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka