Hjälp mig förebygga

co-SMAD4

Trådstartare
Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man lassar över det på någon annan, om ni förstår mig. Något till individen, något som bringar tröst eller stöd till ett liv som fallerar. Vad hade ni viljat höra eller vad hade ni sagt?

(Viktigt: Om man känner att den här tråden försämrar ens mående, snälla lägg den på ignore. Vill inte att någon tar skada av ämnet. :heart )

”Jag ser dig och jag finns här”.

Jag tror, utifrån vad jag själv upplevt och sett runtom mig, att det är viktigt att inte skapa press. ”Gör si, gör så”. Eller låta sin egen frustration eller oro över situationen spilla över på den sjuke. Att visa att man finns där, påminna om att personen är värdefull och att det är helt okej att gå igenom vilka känslor man nu går igenom. Man ska nog också vara försiktig med formuleringar som att ”allt kommer bli bra” eller ”det kommer gå över” för är man så djupt på botten och verkligen inte upplever det så så kan det nog kännas förminskande och triggande. Öppen famn, icke-dömande och icke-styrande är nog mina bästa råd. Men visa att du ser och finns där.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 644
Senast: Imna
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 883
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 244
Senast: tara
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 747
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sadelfråga