Procent i raser?

Zaria

Trådstartare
I annonser står det ofta tex 50% schäfer,40%Doberman & 10% Rotweiler...

Men hur räknar man ut procent på en blandras?

Får alla valpar i samma kull samma procent (de kan ju se väldigt olika ut)?

Det är en fråga jag funderat på länge och inte blir klok på...

Mvh Zaria

Sv: Procent i raser?

Procenten anger hur stor del av varje ras som är med. Detta beräknas på samma sätt som man beräknar procent på allt annat i livet. En kull har samma procentuella uppbggnad. Utseendet är helt irrelevant i sammanhanget.

Om en renrasig rottweiler parar sig med en renrasig schäfer blir deras valpar således 50% av respektive ras. Skulle en av deras valpar sedan hitta en urläcker labrador skulle valparna till detta fantastiska par vara 50% labrador, 25% rottis samt 25% schäfer. Sådär fortsätter det.

Det där med procent är väldigt klurigt har jag märkt.:angel:

Det enda man kan lite på när det gäller procentsatser och raser är att korsar du två renrasiga hundar med varandra så blir det 50-50 eftersom avkomman ärver 50% av mammans kromosomer och 50% från pappan.

Ytterligare beräkningar kan vara teoretiskt riktiga, men knappast praktiskt riktiga.

På vilket sätt menar du att det skulle gå från teoretiskt riktigt i ett första led men inte i ett andra. Var sker skillnaden? Givetvis anger inte andelen ras i en hund hur den är och ser ut i praktiken, men det är ju giltigt redan i första ledet.

Jag vet folk här inne som är bra mycket bättre på att förklara dethär med procent än vad jag är ..

Så mycket kan jag iaf säga att det är bra mycket mer komplicerat än vad du beskriver det.

Vi får hoppas att exemeplvis Jadzia dyker upp

Procent betyder hundradel och kan egentligen inte bli mer avancerat än så. Just det förstår jag nog bättre än de flesta hur det fungerar. Det jag däremot inte kan är genetik, och i mina ögon måste det var här komplexiteten ligger. Det får gärna någon kunnig förklara.:)

Vad procent är behöver du inte förklara:smirk:

Det var givetvis gentiken jag menade, men det funderade du ju ut själv.

Dylan skrev:
På vilket sätt menar du att det skulle gå från teoretiskt riktigt i ett första led men inte i ett andra. Var sker skillnaden? Givetvis anger inte andelen ras i en hund hur den är och ser ut i praktiken, men det är ju giltigt redan i första ledet.

Jag menar att den enda gång som den teoretiska beräkningen stämmer överens med vad som händer i praktiken är i första generationen. De teoretiska beräkningarna är (som bäst) alltid korrekta, men överensstämmer inte med verkligheten.

man kan ju alkdrig veta hur mkt procent det finns i en ras... glöm det där! det är bara bull...

Jag förstår inte vad det är som inte stämmer i verkligheten. I mina ögon är den procentuella andelen i en hund i allra högsta grad teoretiskt. Hur en blandras sedan beter sig och ser ut är det ju ingen som vet men det har inte med den procentuella uppbyggnaden att göra. Om det är hur hunden beter sig i praktiken du åsyftar så är det ju inte giltigt i ett första led heller. Jag förstår helt enkelt inte hur du menar.:confused:

Om du parar en hund vars mamma är schäfer och pappan är gråhund med en hund vars mamma är pudel och pappan är labrador kan man ju på ett teoretisk plan räkna ut att avkomman ärver 25% schäfergener, 25% gråhundsgener, 25% pudelgener och 25% labradorgener, men i praktiken har man ingen aning om vilka gener det är som har nedärvts. Mamma hund (som är schäfer/gråhund) kanske bara har nedärvt schäfergener och pappan (som är labrador/pudel) kan ha nedärvt pudel... teori och praktik är olika saker.

Om man däremot har två renrasiga hundar, av olika ras, och parar dem med varandra kan det i teori och praktig inte bli på något annat sätt än att avkomman blir 50% ras A (avkomman ärver ju 50% från mamman och är hon renrasig kan hon inte nedärva annat är "ras A-gener") och 50% ras B (avkomman ärver ju 50% från pappan och är han renrasig kan han inte nedärva annat är "ras B-gener").

Okej, nu förstår jag hur du menar.

Jag anser dock att det enda man kan ange beträffande blandrasers procentuella uppbyggnad är hur de är teoretiskt upbyggda. Hur de blir i praktiken kan man ju aldrig så noga veta, än mindre räkna på och ange. Därav tror jag det är i ett teoretiskt perspektiv man anger rasuppbyggnaden, och det var det jag svarade trådskaparen på.

Nej, genetiken fungerar inte riktigt så att alla i kullen får samma anlag. Det är precis som med människor. Två syskon har inte samma genitiska uppbyggnad och det har inte heller hundarna. Det kan slå precis hur som helst. Parar man en labbe med en schäfer kan det, rent teoretiskt, bli så att en valp får 80% anlag från labben och 20% från schäfer medan en annan valp får tvärtom eller kanske 50/50.

Det som står i annonserna beskriver bara hur man korsat olika raser. 50/50 betyder alltså att både mamman och pappan är renrasiga, men av olika ras. 75/25 kan betyda att mamman är renrasig och pappan är en blandning mellan två raser. O.s.v.

Hoppas jag förklarade på ett bra sätt. Annars är det bara att fråga.

/Madeleine

Fel, parar man två renrasiga får alla valpar 50% av anlagen från vardera rasen. Konstigheterna kommer i nästa generation då utklyvningarna kommer.
PL

Enda sättet hur många procent dom har nedärvt från respektive föräldrar är att göra ett DNA test.. Man kan aldrig säga på rak arm hur mkt dom fått från mor och far i procent.

Sen visar sig ju omgivningen också i arvet på hunden.

ejlin skrev:
Enda sättet hur många procent dom har nedärvt från respektive föräldrar är att göra ett DNA test.. Man kan aldrig säga på rak arm hur mkt dom fått från mor och far i procent.

Sen visar sig ju omgivningen också i arvet på hunden.

Jo, man kan faktiskt säga med säkerhet att avkomman efter tex. en labrador och en schäfer blir 50-50 eftersom genetiken fungerar så att avkomman ärver 50% av mammans kromosomer (som är av den ena rasen) och resterande 50% kommer från pappan (som är av den andra rasen) så en första generations korsning blir alltid 50-50. Sedan vet man ju inte exakt vad för anlag som har nedärvts, men man vet att 50% av dem kommer från mamma och 50% från pappan.

Visst stämemr det att hundarna får 50-a50 av föräldrana
Däremot så finns det dominata resp. recsisiva anlag.

Visst är det så, men någonstans väldigt många egenskaper är kvantitativa.

De dominanta anlagen tar nog i slutändan ut varandra. Ras A är dominant för locus 1 och ras B kanske är dominant på locus 2 osv.

På DNA-nivå blir det 50-50.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 975
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar