Sv: Problemhästar som jobb.
Har väl inte så mkt hjälp att komma med men jag har hållt på med hästar hela livet. Jag satt på hästryggen innan jag kunde gå. Själv har jag mest ridit och fixat till "problem" hästar, men annars har det varit mkt inridning m.m.
Och mitt tips är...
Jag tror inte på mkt utrustning, dressyr bla...bla...bla...
Först ska alla omständigheter kollas, har den ont, foderstat, träning, allt.
Sedan träna hästen mkt från marken, tillits övningar, NH och sådant. läs mkt om detta gå på kurser. Sedan tycker jag läs mkt om bettsling och hästens mun. Personligen rider jag helst så kallade problem hästar I repgrimma eller siderull (är inte så mkt för hackamore pga vissa omständigheter). om en häst som enbart har psykiska problem tränas rätt från mark i ledarskap så är den inga problem att rida bettlöst och det skonar hästens mun. sedan är så klart utbildning dressyr m.m. bra.
Har också fått rida många problemhästar som jag inte fått jobba från mark eller bestämt utrustning på. Utan jag har kommit en gång i veckan och ridit, inget mer...när jag inte är där rids eller tränar inte hästen (sjuk jag vet) men jag har inte haft något att säga till om. Detta har varit hästar som bockat av, attackerat och mkt mer. Men jag her någon konstig tur bara för som har skött sig när jag ridit
vet inte varför...trist nogher då ägarna tagit dig köpare när jag ridit och sålt hästen (jag viste så klart inte om detta då). Och så vidare. Så klart folk köper när hästen går snällt och fint med en liten unge på ryggen. Jag fyller snart 18 men har redan gått igenom en rad av problem hästar av alla dess sorter och de som behandlas rätt...blir jätte bra.
Och tro mig att jobba med en problem häst och se hur den utvecklas är SÅÅÅÅ kul. Precis som med unghästar