Problemhästar som jobb.

elaktroniqe

Trådstartare
Jag har sysslat med hästar sen jag var 4 år gammal, och jag har alltid velat hjälpa ”problem-hästar” och hjälpa hästar som folk vill bli av med. Helt enkelt hjälpa hästar till ett bättre liv. Jag vill ha en egen gård med en hel anläggning (stall, ridhus o.s.v.) Jag ska börja en linje som heter nytorp- hästhållning till hösten (någon som gått/ska gå/går där?)

Är det någon som jobbar med sådana hästar och kan ge mig lite tips om hur man går till väga? Vad jag tänk mig är att Gå utbildningen (3år) sen jobba i något stall i kanske 1-2 år sen plugga vidare, men vad ska man då plugga?

Sv: Problemhästar som jobb.

Får jag bara lägga in en tanke här...
Att "bota" problemhästar för att sedan sälja dem kan var ett mycket svårt sätt att försörja sig på.
För det första är det säkert många som undviker att köpa en häst som tidigare haft problem.
Sedan är det ju oftast hanteringen som orsakat problemet, och om du som är duktig kan jobba bort dessa problem så är det inte säkert att en ny ägare är lika duktig, då återkommer problemet och du får tillbaka hästen.

Jag har några vänner som är duktiga med hästar och de har iaf en häst som varit ett riktigt galen-vrak, men nu hos dem är hon snäll som ett lamm. Men om någon skulle hantera henne det allra minsta fel igen, så blir hon ett galen-vrak igen.

Så, tänk efter lite på den här iden innnan du kör för fullt på den. Se om du kan få tag i folk som håller på med detta redan idag, hör med dem hur det funkar osv.

Lycka till!

håller med föregående talare till viss del. jag har "hjälpt" en hel del "hopplösa fall" där den enda utvägen enligt de flesta har varit slakt. jag hart dock aldrig råkat ut för en helgalning, utan bara hästar som är missförstådda, stressade, sjuka eller helt enkelt har behandlats illa och blivit skrämda av detta så till den milda grad att dom har blivigt ohanterbara och "farliga". jag tycker ju egentligen att ordet problemhäst inte borde finnas, det finns så många olika aspekter på just det. en rädd häst är ju oftast ganska "enkelt" att hjälpa, medans en häst som är förbannad och folkilsk utan synlig orsak kan vara desto jobbigare.
om du verkligen vill satsa på att hjälpa hästar så skulle jag nog råda dig att försöka träffa så mycket hästar som du bara kan. träna upp ditt djuröga och som vidareutbildning tror jag du skaulle ha väldigt mycket nytta av någon form av veterinärsutbildning. kanske med inriktning mot psyk och det nu finns?

jag har jobbat som beridare med inridning/utbildning och korrigering. kan inte annat än hålla med skuggi. många av dom hästarna som kom för korrigering utan att ryttaren va med och lärde sig hur hästen lämpligen ska hanteras -kom tillbaks, i vissa fall många ggr.

lite utanför men dom hästarna jag upplevde som "farligast" och "mest opålitliga" va dom hästarna som gjorde som dom ville (bortskämda på helt fel vis), många ggr. för att ryttaren/ägaren va rädd för hästen. dessvärre va det många som tyckte att - stackars häst, den har säkert fått mkt. pisk så elak som den är :crazy: fjäsk fjäsk och hästen blev bara ännu värre :crazy:

det är inte alltid så lätt att bedömma orsaken till hästen beteende, på den knapphändiga information som ofta följer.

Har själv hållt på mkt med att köpa in problemhästar under 4 års tid men efter att årligen ha ambulanshelikoptern på gården har jag ändrat inriktning. Nu pratar jag om dom riktiga problemhästarna, inte dom bortskämda och ohyffsade. Här har vi haft brutna handleder, trasiga revben lungor som kollapsat pga att revben trasat sönder dom, brutet blygben med mera. skadorna kommer i dom flesta fall där hästarna stegrat och fallit över ryttaren. Innan någon får sätta livet till så ändrar jag inriktning till egna uppfödningar,unghästar, och hästar för vidareutbildning, och i vissa fall "problemhästar" som ej är livsfarliga.
Så man ska gå in med öppna ögon att man riskerar att få sätta livet till om man ska ta reda på andras misstag som det oftast handlar om.

Det är synd att ögon inte öppnas innan det är "försent"... satsa på att träna människor och rehabilitera djur. Håller med om att det inte finns några "problemhästar". Problemet ligger i hur människan förhåller sig till djuret. Sen är jag övertygad om att i princip allt går att rätta till, men man ska vara medveten om att det kan behöva ta LÅNG tid. Ett problem som tillsynes finns när hästen ska ridas, kanske i själva verket har en helt annan orsak.

usch ryser i hela kroppen när jag läser ditt inlägg.. Värsta som finns är att sitta på "bakskygga" hästar som går hur snällt som helst och plötsligt för ett ryck och bara drar upp huvudet och skenar/bockar omkring! Såna som är rädda för människor och inte har något förtroende alls.
Till TS
Det tar alldeles för lång tid att bygga upp en sådan häst, och hamnar den sedan hos någon ny är det lätt hänt att den blir skygg igen. Blir nog tyvärr svårt att gå runt med en sådan verksamhet. inrikta dig på att rida in unghästar och vidareutbilda istället :) Det kan vara spännande nog ibland .

Värsta som finns är att sitta på "bakskygga" hästar som går hur snällt som helst och plötsligt för ett ryck och bara drar upp huvudet och skenar/bockar omkring!
.
det är bland dom mildaste, håller du dig kvar så tar det oftast ganska kort tid innan hästen har accepterat dig på ryggen. Däremot hästar som reser sig och har noll koll på kroppen och faller bakåt är inte roligt. Det har hänt x antal gånger och det har slutat bra 1 gång.

Ah, jo, men jag formulerade mig nog lite dumt. Tanken är att jag vill hjälpa folk som har ett problem med hästen som dom inte kan lösa på egen hand, svår inkörning/inridning, svår att hantera i vissa tillfällen p.g.a olycka eller så iaf till en början, och kanske bara ta in någon riktig problemhäst som inte ägaren vill ha kvar när jag har hållt på länge med verksamhet inom hästar. :)

Tips ett: Inse att du inte kan rädda alla. Ibland är avlivning inte fel.
Tips två: Se till att ha annan inkomst vid sidan om, man blir inte fet på att ta hand om hästar som behöver räddas...
Tre: Förvänta dig inte att en gymnasieutbildning ska ge dig ett dyft som du har nytta av ute i den verkliga världen som företagare med (problem)hästar. Skaffa dig en riktigt bra praktiskplats/mentor och gå den vägen EFTER gymnasiet. Skaffa gymnasiekompetens först, gärna inom ekonomi eller nått om du vill driva eget.
Fyra: Värdera ditt arbete. Man blir lätt för billig i början, svårt att inse vilka otroliga omkostnader det blir.
Fem: Driv det vitt och med bra försäkrning.
Sex: se till att ha en jävligt bra ekonomiskt plan och FÖLJ DEN.

/Migo
Problemlösning med positiv förstärkning!

Edit: Som någon skrivit ovan så är det oftast ägaren själv som behöver tränas. Att du som kunnig hästmänniska kan rida hästen hjälper ju inte ägaren...
En bra tränare sa en gång: "För att kunna jobba som ridlärare/tränare måste man älska människor lika mycket som man älskar hästarna. Annars står man inte ut med att se vad folk utsätter sina djur för, även om det är i all välmening".
Och det stämmer så väl. Oftast hjälper det inte att DU kan hantera en häst bra, du måste som tränare kunna lära andra att hantera sina djur bra...

Senast ändrad:

njae dom är inte lika jobbiga känns det som. Mitt sto var en sån häst. Vet inte hur många gånger hon har slagit över. Känns på nått sätt som att jag har mer kontroll när dom stegrar än när dom skenar... Men antar att det är olika

fast det är ju så att skade risken för såväl ryttare som häst är VÄLDIGT stor när dom slår över. jag har själv ett antal skador och konstant värk efter just den typen av olyckor. tack och lov så har jag iaf. överlevt med rörligheten i någotsånär behåll :smirk: (fast både rygg och bäcken vid olika tillfällen skadats allvarligt)

har även varit med då ett ungsto reste sig såpass kraftig och okontrollerat att hon slog runt och bröt nacken. hon fick avlivas på plats. en annan krossade manken och fick avlivas kort efter. så farligt är det även för hästen..

Det kan självklart låta som ett bra projekt att ta sig an hästar som har fått problem. Men när du väl är i situationen då det enda du gör är att arbeta med dom sk. problemhästarna, då kanske det inte är lika kul längre. Om man inte har någon erfarenhet av det så är det svårt att i förväg veta vad man ger sig in på. Det är ofta oerhört stora skaderisker, och kräver otroligt bra tålamod samt mycket tid.

Har haft 2 riktiga "galningar" varav ena är slaktad och den andra är numera helt OK. Den förstnämnda blev ridbar och hanterbar tills han en dag blev blockerad och attackerade med avsikt att ha ihjäl mig. Sådana stunder undrar man varför man envisas med att ta sig an dom hästar som ingen någonsin velat ha. Slakt var i det fallet enda vettiga utvägen med tanke på övriga omständigheter gällande den hästen. Det går inte att rädda ALLA hästar. Det är något man måste inse innan man ger sig in på något sådant, tyvärr.

Många hästar har otroligt stora psykiska men av tidigare felhantering och kan vara riktigt farliga, men är man redo att offra mycket så visst, då kanske man ska fundera på att ge sig in på det. Även rädda hästar kan bli farliga hästar, det är trots allt riktigt stora djur och om en häst verkligen vill något - då blir det så. Det bör man nog alltid ha i baktanken.

Om du efter att ha funderat igenom det länge fortfarande vill ge dig in på det, se då till att skaffa dig den kunskap som krävs. Och en riktigt bra försäkring. :idea:

Du borde nog sikta in dig på att läsa hippologen.
Gå hästhållning först och sök vidare till hippologen sedan

fast det är ju så att skade risken för såväl ryttare som häst är VÄLDIGT stor när dom slår över. jag har själv ett antal skador och konstant värk efter just den typen av olyckor. tack och lov så har jag iaf. överlevt med rörligheten i någotsånär behåll :smirk: (fast både rygg och bäcken vid olika tillfällen skadats allvarligt)

Har också permanenta skador efter en sådan olycka, efter den slutade jag rida riktigt svåra problemhästar. Det är inte värt att riskera livet för!

nä, det insåg jag med tillslut :crazy: skadorna och värken får man ju lära sig leva med, även om man får vara glad för att det inte gått värre ;)

Faktum är att jag är väldigt glad att det inte gått värre.
Har haft tur som en tokig och klarat flera överslagningar med endast lite småskador. Även den sista kunde gått mycket, mycket värre :crazy:

Det är ju denna typ av hästar som är riktigt farliga oavsett hur erfaren ryttaren är, de har ingen koll på kroppen och ingen självbevarelsedrift.
Jag hör till dem som tycker de flesta 'problem'hästar är värda en extra chans, men just denna kategori anser jag det bättre att ta bort innan de hinner skada fler.

Har väl inte så mkt hjälp att komma med men jag har hållt på med hästar hela livet. Jag satt på hästryggen innan jag kunde gå. Själv har jag mest ridit och fixat till "problem" hästar, men annars har det varit mkt inridning m.m.

Och mitt tips är...
Jag tror inte på mkt utrustning, dressyr bla...bla...bla...
Först ska alla omständigheter kollas, har den ont, foderstat, träning, allt.
Sedan träna hästen mkt från marken, tillits övningar, NH och sådant. läs mkt om detta gå på kurser. Sedan tycker jag läs mkt om bettsling och hästens mun. Personligen rider jag helst så kallade problem hästar I repgrimma eller siderull (är inte så mkt för hackamore pga vissa omständigheter). om en häst som enbart har psykiska problem tränas rätt från mark i ledarskap så är den inga problem att rida bettlöst och det skonar hästens mun. sedan är så klart utbildning dressyr m.m. bra.
Har också fått rida många problemhästar som jag inte fått jobba från mark eller bestämt utrustning på. Utan jag har kommit en gång i veckan och ridit, inget mer...när jag inte är där rids eller tränar inte hästen (sjuk jag vet) men jag har inte haft något att säga till om. Detta har varit hästar som bockat av, attackerat och mkt mer. Men jag her någon konstig tur bara för som har skött sig när jag ridit:confused: vet inte varför...trist nogher då ägarna tagit dig köpare när jag ridit och sålt hästen (jag viste så klart inte om detta då). Och så vidare. Så klart folk köper när hästen går snällt och fint med en liten unge på ryggen. Jag fyller snart 18 men har redan gått igenom en rad av problem hästar av alla dess sorter och de som behandlas rätt...blir jätte bra.

Och tro mig att jobba med en problem häst och se hur den utvecklas är SÅÅÅÅ kul. Precis som med unghästar:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 316
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 240
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar