Problemhäst ?

P

Pinocc

Jag har en häst som har fått olater som kommit på den senaste tiden. Hon tar tag i bettet och drar det mot bogen, kastar sig åt sidan/springer och bockar hela tiden.

Nu bara den senaste veckan har hon slängt av mig på gånger på paddocken, första gång i trav och andra gången i skritt (!). Hon blir helt galen, drar öronen bakåt och slänger med huvudet. Jag blev väldigt chockad eftersom detta är något hon normalt inte gör.:confused:
Har hon ont någonstans eller är det bara att hon vill bestämma?

När vi rider ut själva så hon bockar och stegrar när man tvingar henne att gå framåt. Hon är ledare i sin flock, och jag förstår att hon inte vill lämna den. Blir hon rädd, vill bestämma eller bara inte lämna flocken?

Om hon fortsätter som hon gör, och det går inte att göra så mycket med henne, funderar vi på att sälja henne.

Sv: Problemhäst ?

När ett sådant beteende kommer helt plötsligt tycker jag absolut att du ska kolla upp henne ordentligt hos veterinär eller kiropraktor, så att hon inte har ont någonstans.
Om hon inte har ont måste du ta hjälp av någon kunnig person, annars blir hon ju farlig för dig.

vad har hästen för beteenden när du sadlar? När du hoppar upp?protesterar hon? HAr du kännt igen hela hästen för ömhet,värme? Tänderna/munen? Hur är hon från marken, (flytta för tryck). Sänker hon huvudet och visar sig underlägsen?

Som jag ser det finns det 2 olika alternativ.
1, hon har ont och protesterar.
2, Hon är ranghög och vill ta komandet.

Om du skulle tömköra/logera har hon samma betende då?

Kanske bara en massa frågor men det är mina funderingar hoppas dom hjälper. kram marianne

Tack för svaret:)
Hon är helt normal till marken, och då har jag kommandot. Hon har ingen värme eller ömhet någonstans.
När jag däremot longera är hon likadan, drar i bettet osv.
Jag tror på det 2 alternativet, att hon vill ta kommandot. Men hon lyssnar inte på mig när jag sitter på, bara på marken.
Har du några tips på hur man kunde få mera kontroll, både när man longerar och rider?
Tack för dina funderingar! Kram Therese

kolla munnen och nacken

om hon inte gör så när du leder så tar inget i munnen + att hon inte har nått i munnen
tillskillnad från longering och ridningen

kolla upp henne så att du ätr 110% säker

Om hon Har samma betende vid londering så har ni nog ett komunikations problem, eftersom longering är väldigt domenat från din sida och hon protesterar. Har du provat med reogrimma eller kapson? Jag tror att du måste börja om med eran relation. Annars blir hon farlig. Du får absolut inte backa för din häst, gå på henne visa vägen, TRäna nh, ta gärna hjälp av tränare. Hur är hon när du skall fodra? Är hon då tjurig och hotar dig så är det änu ett täcken på att hon vill ha komandot.

Några tankar och fundringar /marianne

Klart du ska kolla hästen så länge du inte vet.

Blir irriterad när jag läser att du tycker hon har "fått olater", vad vet du om det? Hon kanske mår skitdåligt.

jag kan faktiskt hålla med lite. Det verkar nästan som om din häst fått ont någonstans. Kolla henne med en veterinär innan du börjar med något annat. Oftast reagerar de ju på detta sättet då de har ont.

Lycka till :)

Klart du ska kolla hästen så länge du inte vet.

Blir irriterad när jag läser att du tycker hon har "fått olater", vad vet du om det? Hon kanske mår skitdåligt.

visste inte vad jag skulle skriva , jag förklarar det jag ser och känner. Men jag känner min häst , gör du det ?

Vi tränar horsemanship och det går jätte bra. När jag leder henne, har jag mitt område, och hon går bakom och följer mig. Om jag släpper henne så följer hon mig vart jag en går. Vi tränar mycket horsemanship och vi trivs ihop. Hon är aldrig tjurig eller hotar mej när jag matar henne. Hon flyttar sig när jag kommer in, står på avstånd och när jag går ut ur boxen äter hon. Hon är alltid pigg och glad, jag känner henne så pass väl att jag ser minsta lilla fel.

Om ni nu tränar så mkt horsemanship och hon ser dig som ledare, är det inte ganska självklart att kolla upp henne hos vet. om ett sånt beteende kommer plötsligt då?

som du skriver verkar du vara en klar ledare för henne. Jag skulle nog kolla upp hos vetrinär.

Men jag måste bara fråga är hon lika dan vid tömkörning/ longering? kanske mun problem?
Kanske en vargtand, eller vassa tand kanter?

Vi har redan kollat upp henne hos en veterinär.. inget visades, varken i munnen eller någon annanstans ..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 420
Senast: Cs218
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 021
Senast: Sel
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar