"Problemhäst"

Sv: "Problemhäst"

Nej tycker verkligen inte att du har någon problemhäst. Det finns gott om speciella hästar men få problemhästar. En problemhäst för mig är en häst som det inte går att göra något vettigt med dvs inte rida, knappt hantera.

Som många innan mig sagt, så tycker jag inte att det finns några problemhästar.
Det skulle väl i sådana fall vara problemmänniskor, som det finns väldigt många av!
Det är människan som skapar dessa "problem" hos hästar. Visst finns det hästar som har jätte allvarliga problem och som är farliga för människor, men från grunden är det människan som skapat även dessa problem som sedan byggts vidare.

Alltså tycker jag inte den här hästen är någon "problem" häst.

Yeey! Mitt första inlägg avklarat :)

delvis kl

Ni som skriver att 'det finns inga problemhästar', vad tycker ni annars man ska kalla dom?
Det fattar väl alla att det är människor som ställt till det mesta, men lik förbaskat är det ju en 'problemhäst' man får att hantera när man ska jobba med en sådan.

Jag anser att en problemhäst är en häst som har blivit så pass förstörd att den är "märkt för livet".
Dvs att det någonstans har gått så pass fel, att det alltid kommer finnaas i bakhuvudet på hästen.
Jag tror att de allra flesta problemhästar går att förbättra, men de kan aldrig bli helt bra.

Exv min förra häst var en sk problemhäst på det sättet att hon slängde av folk när saker inte passade. (galoppfattning, efter hinder, för hård sits, för hård hand osv)
Efter ett tag hos mig slängde hon av väldigt väldigt sällan, men det hände att hon fick 'flashbacks' och slängde av.
Väldigt sällan, men ändå.

Den hästen du visar ser jag inte som en problemhäst. Den visar bara på ett tydligt sätt att den tycker det är väldigt obehagligt att få täcket på sig.
Hade den gjort så jämt hade det varit en sak, men som där visar den ju bara vad den känner.

Den hästen som du beskriver skulle jag aldrig beskriva som en problehäst den blir hanterad på ett mindre bra sätt för just sitt behov.

Detta tycker jag:

Det finns inga problemhästar utan bara problemmänniskor :)

*KL*

http://www.youtube.com/user/MeMyModesty#p/u/6/byhYVFRlBog

Det dar skulle jag se mer som ett problem an "dansen" vid tackespalaggning.

Jag skulle nog klassa din hast som stressad - inte som vissa i traden skrivit "vilken som helst" overlag i dina videos verkar han spand och stressad.
(om det nu ar samma hast.... tycker det ser ut som det, men jag ar lite trott i bollen...)
Ingen problemhast i dagslaget, men absolut en hast med "lite problem" sa att saga dar stress verkar vara ganska narvarande.

En problem hast for mig ar som "Varan" Flip har - han har blivit slagen sa till den milda grad att om man gar for fort upp till honom sa kastar han sig -omkull! Inte "bara" kastar sig, utan han gar omkull, varenda gang. Hence smeknamnet Flip. Han ar en hast som 90% av gangerna funkar helt okey, men de resterande 10% ar vad som latt kan skicka dig till sjukhus. Det har blivit battre, men inte bra... for mig ar alltsa en problemhast en hast med sadana issues att den inte langre bryr sig om sitt eget val och ve - kastar som omkull, springer in i saker, rusar blint, bockar sa hart att den "Tappar bort sig" osv. Dvs en hast med mentala arr.

Senast ändrad:

finns inga problemhästar bara hästar med problem.. ofta i form av människor :)
*kl*
Eller:
Det finns inga problemhästar, bara gott om problemägare...

Jag kan faktiskt inte komma på ngn situation då jag skulle kunna använda termen 'problemhäst'. Är hästen överkänslig, då blir det mer 'porslinshäst' och är den felhanterad, ja då är den helt enkelt felhanterad...
.
Och SKULLE jag använda det ordet så behövs det bra mer än TS häst! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 492
Senast: Naria2020
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar