"Problemhäst"

E

Em_E_liE

Vet inte riktigt vart den här tråden ska vara, så den får hamna här och får gärna flyttas om den hamnat fel.

Nu är det såhär att jag undrar vilka hästar ni ser som problemhästar. Vart går gränsen?

Om jag börjar med att berätta om en häst som jag känner ganska väl, så kan vi ju göra det klart om ni tycker att det är en "problemhäst" eller inte. Och sedan får ni ju såklart berätta vart eran gräns går, och vad ni tycker är en "problemhäst".

Den här hästen tycker inte om att gå själv i hagen och om han blir lämnad själv i hagen så springer han vid staketet tills han blir hämtad, han är alltså ingen rymmare.

Samma häst "steppar" även när han är uppbunden på stallgången och ska få på sig täcket. Dvs han travar på stället, men lyfter mer upp och ner på samma ben och inte byter ben som dom vanligtvis gör när dom travar.

Han är även lite utav en häst som kan stressa upp sig i vissa situationer, tex när man ska klippa honom. Han är verkligen hur snäll som helst, men blir lite stressad utav ljudet (fungerar alltså bättre med bomull i öronen). När man då klipper honom så kan han börja skaka i vissa muskelpartier, som att han skulle frysa fast han inte gör det.

Övrigt: Han har svaga framkotor då han blivit felriden som ung och får därmed inte hoppas. Han är hosthäst/damkänslig. Har haft fångkänning för mer än 4år sedan, men det har inte varit några problem att ha honom på bete. Är väldigt lättfödd. Haft kolik för mer än fem år sedan.

Observera att jag bara skrivit ned det som kan anses som negativt med just den här hästen!

Skulle ni kalla den här hästen för en "problemhäst"? Och har ni någonting emot "speciella" hästar, som kanske hamnar i eran kategori som "problemhäst".

Vad är problemhäst för dig?

Alla svar och kommentarer välkomnas!

Sv: "Problemhäst"

Jag skulle absolut inte kalla kusen ifråga för problemhäst. Det där är ju ganska små saker tycker jag.

En "problemhäst" för mig är en häst som (oftast genom felhantering) skaffat sig så allvarliga olater att den måste anses farlig att hantera. Och naturligtvis ska en sådan alltid hanteras av någon som verkligen vet vad h*n sysslar med.

Exempel:
*Häst som reser sig högt med ryttare, och ev slår över baklänges
*Häst som skenar, alltså biter tag i bettet och blir okontaktbar och sticker vettlöst...(ibland säger folk att deras hästar skenar när de bara galopperar lite fort, därav försöket till definition)
*häst som anfaller människor och sparkar och biter i klart syfte att skada
*häst som inte går att hantera ben och fötter på utan sövning
osv.

edit: glömde ju svara på detta:
har ni någonting emot "speciella" hästar, som kanske hamnar i eran kategori som "problemhäst".
De fascinerar, och jag gillar utmaningen. Ofta är det väldigt intelligenta hästar med mycket integretet som blir sådana här, då de har extra svårt att tolerera orättvis behandling.
Förr höll jag på mycket med sådana...och de kom ofta lite extra nära hjärtat. Nu har jag blivit något försiktigare, skulle tex inte rida en högtstegrare, det är alldeles för farligt.

Senast ändrad:

Håller med föregående. Anser absolut inte att det du beskriver är en "problemhäst", tycker mest att det låter som vilken häst som hellst.
Hästar är flockdjur; dom tycker inte om att vara ensamma, sen visar dom/accepterar dom bara det olika mycket.
En häst som står och skrapar i gången...:angel: Tror jag alla mina gör, mer eller mindre, och det är rent ofog eller för att få uppmärksamhet.
Rädda för att bli klippta, tja, det är många som står och "rycker i musklerna" jag tror att många faktiskt är kittliga, andra gör det för att dom tycker att det är läskigt. Men gör dom inte mer än så så tycker jag absolut inte det är några probelm.

Hästar som jag skulle kalla problem hästar är oftast dom som har kommit på en eller annan sak för att skrämma sin ryttare eller få av dom, tex bocka (tills man åker i backen) reser sig, skenar, måste drogas/sövas för att bli skodda.

Mildare problem av dessa kan ju förekomma, men många gånger är det en orsak till det hela! Oftast smärta, men också att dom kanske har blivit skrämda. Jag tror ABSOLUT INTE att det faktiskt finns så väldigt många hästar som har problem som inte kan lösas, det får helt enkelt till tillräckligt kunnigt folk bara OCH ev vetrinär ET eller liknande för att utesluta smärta.

Måste bara säga att redan efter att två stycken har kommenterat på den här tråden, om hästen som enligt mig "steppar"/travar i stallgången när den sitter fast och skall få på sig täcket, så har det nu blivit ett missförstånd!

Du beskrev det som "skrapa" i gången och det är inte det han gör, och ej heller det jag skrev. Länkar till ett kortare youtube-klipp på hur denna hästen gör så ni som läser förstår.

http://www.youtube.com/watch?v=vb0Ek__H01Q

Observera att hästen på filmen aldrig slitit sig lös, sparkats eller bitits när man satt på täcket i stallgången.

Vill bara göra detta klart så ni inte tror att jag menar att han bara står och skrapar med hoven. Vill också påpeka att jag inte vill att han skall vara någo "problemhäst" och att de tär därför jag tar upp detta, utan det är som sagt just för att det inte skall bli några missförstånd. :)

Det är faschinerande det här med problemhästar tycker jag. Jag har en i stallet tydligen. Han är vävare och han:
*kan slita sig när han leds till och från hagen
*kasta av sin ryttare
*stegra och kasta sig häftigt åt alla håll
*har varit omöjlig att verka och än mer att få på skor
*vägrat gå från stallplan
*går inte att ha ensam någonstans
*stressar lätt upp sig
Dom två sista punkterna har jag sett men det har varit hanterbart. Annars skulle jag tro att dom pratade om en annan häst om inte min hästskötare har varit med om några häftiga ridturer och en lös häst någon gång. Jag har inte sett dessa sidor och jag har haft han i mer än ett år.

Det du beskriver tycker inte jag är en problemhäst. Han är väl inte en trevlig häst att täcka men inte så pass att han är en problemhäst. Fast det beror ju på hur känslig man är eller vad man har för erfarenheter.
Har man bara hållit på med väldigt fogliga hästar så kan jag tänka mig att man tycker att han är en problemhäst.

Säger samma som Kosmostanten..
Den hästen du beskriver skulle jag inte kalla problemhäst, däremot kanske lite störig och "jobbig" med steppandet och så.. Och ja, det låter som en häst jag bara skulle sucka åt och fortsätta med det jag tänkt ;)

En problemhäst för mig är som de andra beskrivit:
*en häst som biter/sparkar för att skada (alltså inget bitande i luften när man tex spänner sadelgjorden...)
*stegrar sig vid ridning, och då inte bara lättar utan verkligen stegrar sig.
*skenar
*svårhanterlig överhuvudtaget (orkar inte skriva ut alla möjliga problem som kan uppstå men du förstår säkert vad jag menar).

Hanteringsmässigt skulle jag inte klassa hästen i ditt exempel som en problemhäst, det som kanske kan bli problem i framtiden är hans svaga kotor och dammkänslighet. Sjuka hästar är jobbigare att ha och göra med än "speciella" hästar, tycker jag, för man lider så med dem.

Som föregående talare tycker jag också att det är först när hästen börjar bli farlig att hantera som man kan tala om ett verkligt problem.

Sedan tycker jag att det är jobbigt med hästar som rymmer eller slår sönder saker även om de är vänliga för övrigt, det är svårt att slappna av när man inte vet när grannen ska ringa och klaga över nya hovspår i rabatten.

Vad är problemhäst för dig?

Nu har jag funderat en bra stund och kan konstatera att jag faktiskt inte vet riktigt. Jag har aldrig träffat på någon riktig problemhäst.

Under mina 15 år i hästvärlden så har jag mött många hästar och några av dom har haft enstaka olater men det har inte varit några omöjliga saker att lösa.
Har haft en häst i min närhet som stegrat sig och slagit över med ryttare men det berodde på att hästen hade ont i ryggen och ryttaren, som var j-ligt kaxig, pressade den till något den inte klarade av.

Den "steppande" hästen på filmen bedömmer inte jag som någon problemhäst eftersom den inte gör något mer än så. Dessutom lugnar den sig efter en liten stund eftersom personen som lägger på täcket är lugn och oberörd och inte gör någon affär av saken.

Jag säger som du, jag vet faktiskt inte exakt vad det är (förutom farliga saker dom kan hitta på ) som gör att man beskriver dom som problemhästar..
Jag har själv sålt lite hästar innan och det är 3 st som jag kan säga att hos fel folk hade det blivit riktiga problem.
1) Liten c-ponny med mycket humör = skulle ej gå från gårdsplan, kickade när man skulle klippa honom (inte DET MINSTA rädd), kunde stanna mitt under ett ridpass för att han "inte kände för det" längre, stannade vid utgången osv.
Detta var inga problem för oss "små vuxen ryttare" men till en tjej som passar att rida liten c-ponny... Behöver jag säga att det blev en del mindre lyckade provridningar??:D Även om man är ärlig och säger som det är så är det tyvärr så att inte alla vet sina begränsningar (eller tror på en i telefon).
Kan ju tillägga att han med nuvanande ryttare tävlar LA hopp och dressyr, så med rätt ryttare = ingen problemhäst

2) JÄTTE bakskygg häst! Men med ett gott hjärta och stort tålamod så kan man övervinna det också. Funkar super med nuvarande ägare.

3) Häst med sadeltvång (när hon kände för det) Går med nuvarande ryttare akademisk dressyr

Jag själv klassade inte någon av dessa som problemhästar, för det var dom inte med rätt utbildning och sedan med rätt ryttare. Men som sagt, i fel händer hade det kunnat eskalera totalt!

Ser absolut inte detta som något problem. Han ser ju inte helt nöjd ut, men så länge dom inte gör något, som du själv skriver att han inte gör, så hade jag nog inte ens höjt på ögonbrynen. Utan bara som du själv gör, ignorerat det och fortsatt med vad jag skulle göra:)

Den här hästen tycker inte om att gå själv i hagen och om han blir lämnad själv i hagen så springer han vid staketet tills han blir hämtad, han är alltså ingen rymmare.

det är ett lösningsbart problem och inte heller ovanligt = ingen problem häst

Samma häst "steppar" även när han är uppbunden på stallgången och ska få på sig täcket. Dvs han travar på stället, men lyfter mer upp och ner på samma ben och inte byter ben som dom vanligtvis gör när dom travar.

Efter att ha sett filmen så ser det ut som en osäker/smårädd häst som inte verkar gilla det där alls. Vad som orsakat det vet jag inte men måste ju ha något med att den sitter fast eftersom den inte gör så när den är lös. Och det är ju ett problen som redan är läst = ingen problem häst

Han är även lite utav en häst som kan stressa upp sig i vissa situationer, tex när man ska klippa honom. Han är verkligen hur snäll som helst, men blir lite stressad utav ljudet (fungerar alltså bättre med bomull i öronen). När man då klipper honom så kan han börja skaka i vissa muskelpartier, som att han skulle frysa fast han inte gör det.

Inte heller detta är ovanligt utan helt normalt och hade han vilt sparkat omkring sig och blivit helt galen ja då hade det varit ett problem men även det ett lösningsbart problem så ingen problem häst i detta fall heller.

En problem häst för mig är en häst där problemet inte går att lösa med vanliga/normala metoder.
Och det är inte så många hästar som verkligen är problem hästar utan det är mest ouppfostrade eller felhanterade hästar

finns inga problemhästar bara hästar med problem.. ofta i form av människor :)

om jag någon gång skulle använda ordet "problemhäst" så får det bli kring hästar som fått sådan felstart/hantering mm att de blivit farliga för sin omgivning. Ofta från början väldigt intelligenta hästar. Annars föredrar jag hästar med problem för det är det de är. och under den kategroin finns allt mellan himmel och jord.

Senast ändrad:

Skulle inte kalla den hästen för problemhäst, nej.
Fast, å andra sidan använder jag helst inte termen problemhäst, oftast bara när jag kort vill förklara någonting om en häst som för andra kan betraktas som en problemhäst. Men, jag ogillar termen. Jag tycker helt enkelt att den låter för negativ.

Jag har ingenting emot så kallade problemhästar, eller hästar som är lite speciella på något sätt. Tvärtom, så är det alltid sådana hästar jag blir "kär" i.
Min egen har problem med uppsittning, spänner sig och stressar gärna vid uppsittning och precis efter. Hon har tidigare också varit väldigt stressad i all hantering, men det har försvunnit nu. Enligt andra så är hon säkert en problemhäst, men jag tycker inte hon är det.
Hon har blivit felriden helt enkelt, och lärt sig fel.

Men, gränsen för "problemhäst" är också svår att bestämma. Det är väl problem som man "måste" göra något åt, för att inte äventyra någons säkerhet, och för att både häst och ryttare ska må bra.
Sedan är det ju väldigt individuellt vart man drar den gränsen själv.
Jag använder hellre termen "häst med problem" och liknande, än att säga problemhäst =)

Jag gillar inte att man sätter hästar i kategorier såsom "problemhäst". Det är lite som med defenitionen "kamphundar". Men om jag nu ska säga vad en sk. problemhäst är det en sån som utsätter sig själv och andra för farliga situationer, tex. stegrar sig rejält. Jag har varit med om såna problempollar som efter konsekvent träning och mer stimulans blivit hanterbara och rent av glada personligheter som verkligen vill vara till lags och lära sig saker, fast man i början undrade om det äns var värt att ta sig ann uppgiften.

Oftast är det ju de smarta, högt i rang, med överskottsenergi och mod alt. dumdristighet som är de värsta bråkstakarna.

*kl*

Dom flesta sk problemhästar är ju hästar som fått problem genom felaktig hantering/ridning. Oftast är det känsliga och/eller smarta och väldigt självsäkra hästar.
Som någon skrev ovan kan sådana hästar vara fantastiska i rätt händer medans i fel händer blir det katastrof. När sedan ett felaktigt beteende blivit befäst och/eller det finns minnen av smärta kopplade till vissa händelser och situationer kan det bli farligt.
Tror att det är därför många människor är rädda för att hantera hingstar eftersom de inte förlåter i lika stor utsräckning istället för att jobba på sig själva.

Sen byter ju många hästar ägare några ggr i sitt liv och då är det svårt att veta exakt allt den varit med om.
Min häst tycker till exempel mindre om att bli hanterad från vänster sida än från höger även om hon blivit mycket bättre (inga problem vid ridning). Först förra året fick jag reda på att tidigare ägare roat sig med att dra i hennes vänstra öra när hon inte ville gå in i transporten..:crazy:

Ingen häst är egentligen en "problem häst" utan det är isåfall människan som hanterar/rider hästen som det är fel på.. Ingen häst är en problemhäst, utan det är åren av hantering/ridning som kan göra hästen mer eller mindre hanterbar/ridbar.

En problem häst för mej är en problem männsika. Oftast sitter det i felhantering och att hästen misst förtroendet för människor.

Det som du förklarar är ingen problem häst..

En problem häst är för mej en häst som

Sparkar och bitts
Sticker
Springer över folk
Stegrar sej
Bockar i av kastnings syfte

De har blivit farliga för männsikor att hantera. Alltså det kan hända allavrliga olyckor vid hantering.

Precis som -smulan- skriver ser jag nu..

"Fast, å andra sidan använder jag helst inte termen problemhäst, oftast bara när jag kort vill förklara någonting om en häst som för andra kan betraktas som en problemhäst."

Som jag nu då...! Jag ville ha ett kort ord och inte någon novell. :D Det fungerade ju i alla fall. Jag fick massor utav svar och alla förstår vad jag menar.:idea:

Jag hade inte kallat din exempelpålle för "Problemhäst"...han har egenheter som man får jobba med men ingen man behöver stissa upp sig för...

För mig är en "Problemhäst" mer komplex
En sådan har motbeteenden för varje eventuell lösning, mer okontaktbar och oförutsägbar...kontrar blixtsnabbt och kraftfullt och saknar vilja till att "välja rätt väg" :laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 492
Senast: Naria2020
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar