Problemhäst - Ryttarproblem

the_connemara

Trådstartare
Det ringde en dam idag, som hade blivit rekomenderad att ringa av en gammal tränare till mig. De har en ponny på 21 år på prov för eventuellt köp från en ridskola. Ponnyn skulle vara jättesnäll men en helg (?) hade barnen/barnet trillat av ponnyn och nu får de inte rida för sina föräldrar. Nu vill de ha vår hjälp att ta reda på om ponnyn är snäll och de ska köpa den. Så har jag uppfattat situationen. Så lördag nästa vecka var det tänkt vi skulle åka dit o kolla/rida lite eller något. Det var min mor som talade med henne (mamman).

Tja, några tips?

Har tänkt på hage - utevistelse, foder, hur mkt den gick på ridskolan när den kom o helt enkelt hur de handhaft den sedan den kom och hur deras avtrillningar skedde.

Sv: Problemhäst - Ryttarproblem

Vad lever de i för värld?

En där man aldrig trillar av?

Behöver ju inte vara ponnyns fel öht.
Hur vana är barnen?

På min tid fick man lära sig den hårda vägen.. ;)

Nu ska du inte vara hård, det är väl jättebra att de tar hjälp för att se just om det är ponnyns "fel" (dvs om ponnyn inte är lämplig till barnens ridvana) eller om det bara var ngt olyckligt som kan åtgärdas och att de borde köpa just den ponnyn ändå trots olyckan/olyckorna.

Jag har ingen aning om hur vana de är, det ska försöka utredas på lördag. Och jag vill som sagt ha tips på vad mer grejer man kan tänka på att kolla upp när en såpass ovan (?) familj funderar på o köpa ponny. Det är ju bra om man kan reda ut så mycket frågetecken som möjligt o hjälpa dem :idea:

Men jag är inte van vid ovana människor, därför vill jag ha tips. Kan mycket väl missa saker som är helt självklara för mig men som inte är det för dem och som kanske inte syns så väl.

På min tid fick man lära sig den hårda vägen.. ;)

Det fick inte jag och jag tycker inte man ska behöva det heller. En lämplig ponny föredrar jag. Många ungar klarar av att åka i backen 100 gånger men långt i från alla. Jag har aldrig sett någon mening i att åka av, bättre att byta upp sig i takt med ridvanan om det är möjligt :) Iaf bättre än att man ska åka av o blir rädd o sluta rida bara för att man råkat få fel ponny i fel tid :(

Du bör nog se dem rida först innan du sätter dig upp..
den gör nog inte samma med dig.

Däremot så kanske den testar dig för att den känner
att du är mer rutinerad.

Det är svårt att testa sånt där..

Kolla om den hittar på satyg när man inte kollar.. ögontjänare?

I viken situation hände olyckan?

*putt*

Vill gärna ha mer tips på vad man kan kolla upp med mindre vana (?) hästmänniskor för ponnyns bästa :)

Min första fråga hade blivit om de trillat av elelr blivit avkastade.
Väsentlig skillnad för mig iaf.

Självklart! Jag skulle gärna vilja ha en komplett redogörelse hur de fodrat, motionerat o haft hästen ute sedan den kom oxå ;)

mm precis, oftast så blir inte ungar/orutinerade avkastade, dom trillar av om hästen gör ett skutt, stannar brått eller skyggar för nåt.

sen ska man aldrig glömma att hästar, och särskilt gammla, är vanedjur som har svårt för miljöombyten.. jättevanligt att dom ändrar beteende efter flytt.

Exakt. Dessutom så skulle jag inte bli förvånad om ponnyn gått 3 h/dag på ridkolan, kommit till dem o stått i veckora och fått bli riden ute på helgen. Inte konstig om en gammal trotjänre blir lite glad då :)

Problemet är väl att reda ut hurvida ponnyn kan hantera ev överskottenergi så att barnen (vet inte ens ålder ännu) klarar av den. Vill ju inte stå o säga "det här är en kanonsnäll ponny" o så blir de skrämda.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 301
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka