Problemhäst med sällskapsbehov

Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Kicki_J skrev:
Och dina övriga råd...ehhh.... förmänskliga inte hästar, snälla, please!!!! Vissat ska det vara ens kompis som man ska ha kul med och inte tvinga med våld, hugg och slag. Men JAG ska ändå vara ledare över mina hästar, alltid, alltid. Här klemas inte med någon häst!

Hur är det hemma hos dig? Som mamma, klappar du dina vuxna barn på huvudet och pussar på kinden när de är på dåligt humör eller inte lyssnar om du ber dem att göra något? Det kan jag säga, att det gjorde inte min mamma och det gör inte syrran, som är grundskollärare med en dotter på 9 år och en son på 6 år.

Ska mian inte som förälder vara trygghet, föredöme och (hand)ledare för sina barn? Ska man tillåta allt?

Även om du inte förstår Rikkans liknelse, så gör jag det och den liknelsen är precis den du säger. Man ska vara ledare för sin häst, men man kan faktiskt vara det på ett bestämt, men ändå tryggt och vänligt sätt.

Mvh

IngelaH
Fritidspedagog och hästmatte/ledare
 
Senast ändrad:
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Tror inte TS tänkte på hästens "inre" när hon namnlade rubriken.
Kanske dags att ta sitt ansvar och börja fundera i andra banor?;)

Och dina övriga råd...ehhh.... förmänskliga inte hästar, snälla, please!!!! Vissat ska det vara ens kompis som man ska ha kul med och inte tvinga med våld, hugg och slag. Men JAG ska ändå vara ledare över mina hästar, alltid, alltid. Här klemas inte med någon häst!

Var jag sagt att hästar ska förmänskligas???​
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Jag har läst dina frågor noga.
Vad jag förstår så sker ditt umgänge med hästen
på oregelbundna tider.
Om du tittar över dina tider tillsammans med din häst.
Antecknar allt, dagar, mattider, ridtider, ut-och intag tider.
Låt oss säga att du gör det en månad.
Kan du då utläsa om allt strul sker vid samma tidpunkt?
En tid eller tillfälle han inte räknat med?
Det ser ut som om din häst inte gillar överraskningar utan vill ha
strikta rutiner.
Han kanske vill ha fullständig koll bara.
Annika l
 
Sv: Ursäkt

Klart du blir förlåten när du skriver så snällt!!:)

Jag hade ett halvblod som betedde sig lite likadant som din pålle gör, kunde vara coolingen själv för att nästa stund bli helpepplig och "knäpp" för att någon lämnade ridbanan, kunde stå och sova på stallgången ena dagen och nästa bara kasta sig hejdlöst när han stod uppbunden. Mycket jobbig!!
På banan var jag hela tiden tvungen att vara väldigt aktiv i min ridning, inte släppa koncentrationen en millisekund, utan hitta på nya saker hela tiden. Rida ut kunde ibland vara ganska drygt då jag fick hålla igen hela tiden han gick bakom, annars var han i rumpan på hästen före.
Det man kan trösta sig med är att hästar med lite "nerv" (i rimliga gränser naturligtvis) oftast är lite roligare att rida. På tävlingen sist sade en annan ponnymamma att vår lillhingst såg så rolig ut under programridningen, som om han hela tiden gick och tänkte "jag ska hålla mig på mattan, jag ska hålla mig på mattan..."

Jo det är ju faktiskt sant, det är roligare när gnistan finns där.. Måste bara lära oss att kunna utnyttja den på rätt sätt, vid rätt tillfällen, så det inte leder till något som är farligt för mig eller honom. Nu är det ju som sagt inte såhär jobbigt precie hela tiden, oftast är ju allt bara hur bra som helst.. Men jag ska tänka på att försöka göra ridningen mer aktiv, det är någonting som i allmänhet är viktigt på honom då han faktiskt har uppenbart svårt att koncentrera sig. Har inte heller ridit för dressyrtränare på länge, men ska precis börja göra det.

Annika_L:
Intressanta funderingar. Det är någonting jag kan fundera på, men tyvärr inte ändra på som det är nu, eftersom jag jobbar som jag gör. (skiftgång) Men ska se om det finns någonting man kan förändra. Det blir kanske bättre sen när han stallas upp, de går fortfarande ute dygnet runt nu, de nätter det är fint väder. Så det har blivit lite ojämna rutiner. Men de stallas upp alldeles snart.

Rikkan skrev:
Kanske dags att ta sitt ansvar och börja fundera i andra banor?

Som du kanske såg tog jag tillbaks mitt uttryck. Mer än så kan jag ju inte göra, eller hur? Det är ju inte så att jag går runt och kallar min häst cp... Jag har harft kontakt med människor som har cp-skador, jag vet att det var helt fel sätt att skriva.
Sen hade du en del intressanta funderingar som jag tagit åt mig av, och en del mer tvivelaktiga. Men jag ska jobba vidare med detta.

Tack alla.
 
Sv: Ursäkt

Som du kanske såg tog jag tillbaks mitt uttryck. Mer än så kan jag ju inte göra, eller hur? Det är ju inte så att jag går runt och kallar min häst cp...
Du missar min poäng. Det jag menar är att det kanske är dags att utveckla ditt seende och ditt förhållningssätt mot hästen, inte här på Buke. ;)
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Det är ju det jag också menar... Som jag skrev här har jag inte den synen på min häst, det var bara något som idiotiskt nog slank ur mig. Som jag skrev: Jag går inte runt och kallar min häst för CP eller tror att den är CP... Vad jag sedan har skrivit här i ren idioti är en annan sak... Men du verkar tro att jag bara ber om ursäkt för vad jag skrivit men fortfarande menar det i praktiken. Så är inte fallet.
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Tror som tidigare skrivits, det är bara ett ganska vanligt förekommande uttryck där det inte ligger några värderingar, det låter bara "illa".

Tror inte att TS har ngt dåligt föhållningssätt gentemot sin häst. Det vet ju varken du eller jag förresten. Hon ville ju dessutom ha hjälp.
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Tror som tidigare skrivits, det är bara ett ganska vanligt förekommande uttryck där det inte ligger några värderingar, det låter bara "illa".
.

Precis det jag menade ;)
Dock försvarar det ju inte mitt sätt att uttrycka mig, och jag förstår att folk reagerar. Det skulle jag också ha gjort... Men som sagt, tyvärr är det ett uttryck som folk slänger sig med, hur dumt det än må låta.
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Jag tycker du är bra.
Jag klagade på rubriken till Ingela och allt har rättat till sig.
Mys med din häst nu.
Kram
Annika L
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

... Men du verkar tro att jag bara ber om ursäkt för vad jag skrivit men fortfarande menar det i praktiken. Så är inte fallet.
Nej, det tror jag verkligen inte. :crazy: Jag bryr mig inte om vad du kallar din häst, det är helt upp till dig. Anledningen till att jag svarade var för att förhoppningsvis kunna ge dig några råd på din funderingar. :)

Vad jag försöker säga är att oavsett vad du sagt i denna tråden så kanske du bör ändra ditt förhållningssätt till dig häst, för att komma vidare.

(Nu är jag less på att förklara.);)
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Rikkan skrev:
Vad jag försöker säga är att oavsett vad du sagt i denna tråden så kanske du bör ändra ditt förhållningssätt till dig häst, för att komma vidare

hehe.. Då är jag med på vad du menar.. och det kan jag nog hålla med om. Visste jag exakt hur så skulle jag redan gjort det, men det blir till att klura ut...
Nu har lilla raringen dock skadat sig, så det blir pyssel och promenader ett tag. Stackarn. =(
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Nu har lilla raringen dock skadat sig, så det blir pyssel och promenader ett tag. Stackarn.
Så trist. Vad har han gjort och var?

Tips: Om du ska promenera och vill testa något nytt så kan du läsa svaret som jag skrev på barock i frågan markarbete.
Det är spännande och kul att upptäcka vad andningen påvekrar hästen. Det ger promenader en helt annan betydning. Kanske är det något som du vill testa, kanske inte. Det är valfritt.;)
 
Sv: Problemhäst med sällskapsbehov

Vi vet inte vad det är han har lyckats med. Höger bak är bara enormt svullet och lite varmt. Han verkar dock glad och pigg, helt ohalt och feberfri. (ja, han skulle förmodligen halta om man böjde bakbenet, men springer man bara som det är nu så syns det inte ett skvatt)
Veterinären tycker han ska vila i några dagar, gå i liten hage och inne på nätterna, och idag var det en aning bättre. Så vi får se hur det ser ut i helgen...

Ska kika på tipsen =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp