Merwen

Trådstartare
Såhär är det. I sommras skaffade jag och min lillasyster häst tillsammans , som vi har i stallet som vi äger tillsamman med våran granne , som är lika gammal som mig , dvs 17. Min lillasyster är 12.

I sommras när vi köpte hästen så stog dom ute dygnen runt , och det var aldrig några problem då. Sen på mitten av sommarlovet så fick min granne en unghäst i födelsedags present , kan ju då passa på att tillägga att hon inte har någon som helst unghäst vana.. Hon hade en till häst sen innan som hon då red och pysslade ganska mycket med , denna hästen är dock gammal , 28 år.
När nya hästen kom så struntade hon totalt i gammelhästen , hon borstade inte ens på honom.
Men hon red och pysslade mycket med den nya.

Efter några veckor blev dock unghästen halt och var tvungen att vila. Hon ville då att våran häst skulle stå som sällskap med unghästen i en mindra hage , och vist sa vi , det kan han väl göra, bara du ställer in en höbal åt dom eftersom att det knappt är något bete i den hagen.
vi tjatade om detta hur länge som hälst men det kom ingen bal , så vi var tvungen att springa några gånger om dagen med hö åt dom , och hon hjälpte aldrig till..
Sen blev unghästen bra igen och hon började skritta honom , med gummisnodd (!) eftersom att hon tyckte att han blev så springig annars , med gummisnodden trippade han fram istället , villket inte var det minsta bra för hästens ben..

till hösten så fick dom gå i en annan mindra hage , och komma in på nätterna. Hästarna får då fri tillgång till hö ute i hagen , min grannes morfar kör upp en bal när det behövs , villket är ca en gång i veckan , det enda min granne behöver göra är att ringa och be honom så kommer han.
Varenda gång det har behövts en ny bal , och då menar jag verkligen VARJE gång , så har jag och min syster varit tvungna att tjata på henne för att hon skulle ringa..

Unghästen blev halt igen efter att hon skrittat honom i någon vecka , så då slutade hon rida , och efter några veckor slutade hon även borsta och pyssla med honom iöverhuvudtaget.

vi fick allt oftare hjälpa henne att ta in/ut hennes hästar för att hon av olika anledningar inte "kunde".
Tillsist kom vi överens om att hon , jag och min syster skulle turas om med in/utsläpp. Det funkade bra till en början men sen blev det så att hon ofta frågar om vi kan byta dagar , om vi kan ta hennes dag för att hon ska sova hos nån kommpis osv. Jag har även märkt att hon slarvar välldigt mycket med mockningen , och hon borstar/pysslar ALDRIG med sina hästar. Unghästen är sedan länge tillbaka nu bra i benet och kan ridas , men hon har inte ridit honom ordentligt i sommras sedan innan han blev halt. Jag har även märkt att hon låter honom göra precis som han vill hela tiden , det märks tydligt när hon leder honom tex. Han går precis som han vill. Unghästar som behöver tydliga gränser eftersom att dom är bra på att testa hur långt dom kan gå..
Jag tar med enkelhet både min häst och unghästen samtidigt , hon tar unghästen själv och ja , detgår oftast inte spec bra..
Jag vill inte låta elak eller så , men skaffar man en unghäst tycker jag att det är en självklarhet att man ska ha kunskaperna som krävf för den..

Nu idag så hade hon lämnat min häst själv ute i hagen i över en timme , när hon och en kompis fick för sig att rida på hennes två hästar , fast hon mycket väl vet att min häst HATAR att vara ute själv .. Står han inne med lite hö så är det inga problem , även det vet hon om..När jag frågat varför hon lämnat honom ute själv så säger hon att "det är inte min dag att ta hästarna idag , så varför skulle jag ta in din häst?"
tycker att hon kunde ju iallafall sakt att han stog själv så hade jag kunnat ta in honom själv..

Så nu till frågan. Tror nu att det skulle bli bättre om vi slutar att turas om med hästarna , så att hon tvingas ta hand om sina hästar själv ? Det känns som att det här har gått alldeles för långt nu..

MVH

Sv: Problem..

Men hur ska du ta hand om din häst själv om den inte kan stå ensam ute? Då måste du alltid se till att din kommer in först och att hon inte rider ut med båda hästarna som hon har? :confused:

Visst, verkar vara mycket småsaker som är jobbiga. Men om unghästen inte är något problem för dej att leda så förstår jag inte varfr du irriterar dej på att hon inte sätter gränser, hennes problem. Vill hon inte uppfostra den så kan man inte tvinga henne.
Däremot om inte du heller kunde leda den så får du väl göra som du tänkte, sköta din häst själv.
Och att irritera sej på att hon inte borstar eller rider är löjligt, tänk på alla avelsmärrar som aldrig rids. Finns 100 fler exempel.

Hmm, jag förstår precis hur du menar. Jag delade tidigare stall med ett par tjejer och till en början funkade allt super. Men efter ett tag så dök det alltid upp saker dom dagar när dom skulle fodra eller släppa in/ut hästarna. Efter ett tag tröttnar man! Det är klart att man tar illa vid sig när man ser att djur inte blir omhändertagan men samtidigt så om hästarna inte är något problem för dig så skit i henne! Låter hemskt att säga det men du kan ju inte knalla runt och ha dåligt samvete för att hon inte sköter sina hästar eller sätter gränser för unghästen, det är ju bara så att förr eller senare kommer det hända en olycka om hon inte börjar sätta ner foten. Jag klarade inte av att stanna i det stallet jag var i innan eftersom att jag upplevde att jag alltid ställde upp men inte fick något tillbaka, man tröttnar då. Men i värsta fall får du göra så, att ni tar er häst så får hon ta sina när f*n det passar henne. Det som är tråkigt är ju bara att hästarna blir lidande. :cry:

Men hur ska du ta hand om din häst själv om den inte kan stå ensam ute? Då måste du alltid se till att din kommer in först och att hon inte rider ut med båda hästarna som hon har? :confused:

Visst, verkar vara mycket småsaker som är jobbiga. Men om unghästen inte är något problem för dej att leda så förstår jag inte varfr du irriterar dej på att hon inte sätter gränser, hennes problem. Vill hon inte uppfostra den så kan man inte tvinga henne.
Däremot om inte du heller kunde leda den så får du väl göra som du tänkte, sköta din häst själv.
Och att irritera sej på att hon inte borstar eller rider är löjligt, tänk på alla avelsmärrar som aldrig rids. Finns 100 fler exempel.

Vad menar du med : "Men hur ska du ta hand om din häst själv om den inte kan stå ensam ute? Då måste du alltid se till att din kommer in först och att hon inte rider ut med båda hästarna som hon har?"

hon rider välldigt sällan och när hon väl rider så rider hon oftast själv. Jag tycker det är välldigt onödigt att min häst springer runt och är helt hysterisk i hagen bara för att hon inte orkar skicka ett sms och skriva att han kommer få stå själv ett tag , vad är det för fel med det ?

Jag irritarar mig inte på att hon inte sätter gränser för hästarna eller inte pysslar/rider , mockar ordentligt åt dom. Jag tycker SYND om dom. Jag tycker det är välldigt synd att förstöra en så pass fin unghäst , och att försumma den gammla hästen tycker jag också är helt fel.

Precis , det är det jag menar! Jag försöker verkligen att inte bry mig men det är svårt när man ser att hästarna inte mår bra pga att hon inte kan ta ansvar för 5 öre..

Men nu på senaste tiden även börjat gå ut över min häst så blir jag så jävla arg.. Min häst ska absolut inte behöva springa runt helt sönder stressad i hagen pga att hon är sjukt lat och oansvarig.. :/

Det är frustrerande att se någon som inte sköter om sina hästar men försök släppa det ändå, det är bara du själv som mår dåligt av att irritera dig på det. Så länge hästarna har mat vatten och tak över huvudet finns inte mycket man kan göra. Min fundering om ni hade tagit hand om er egen själv och "tvingat" henne att ta hand om sina- hade hon gjort det tror du? för risken är att tjejen helt enkelt struntar i att mocka eller kanske t o m att ta in sina hästar om inte ni gör det.....bara en liten fundering...
Sen tycker inte jag att ni SKA ta ansvar för hennes hästar! Lycka till hur ni än gör och uppdatera gärna.

Ja precis.. Men tyvär är det nog som du säger att det inte finns mycket man kan göra åt det.. :/

Jag vet faktiskt inte om hon skulle börja ta hand om sina bättre om vi slutade att turas om .. Men jag hoppas på det iallafall.

hon rider välldigt sällan och när hon väl rider så rider hon oftast själv. Jag tycker det är välldigt onödigt att min häst springer runt och är helt hysterisk i hagen bara för att hon inte orkar skicka ett sms och skriva att han kommer få stå själv ett tag , vad är det för fel med det ?

.

Självklart tycker jag med att det tillhör sunt förnuft att ta in din häst om den inte trivs att vara kvar själv ute. Men hon gör det ju inte nu så hon lär ju verkligen inte göra det om ni bestämmer att ta hand om er häst själv.

Stallmöte vore på sin plats, men förstår att det kankse inte hjälper.

Dock så tycker jag att det är löjligt att gnälla på att hon inte borstar sina hästar eller inte rider.

Självklart tycker jag med att det tillhör sunt förnuft att ta in din häst om den inte trivs att vara kvar själv ute. Men hon gör det ju inte nu så hon lär ju verkligen inte göra det om ni bestämmer att ta hand om er häst själv.

Stallmöte vore på sin plats, men förstår att det kankse inte hjälper.

Dock så tycker jag att det är löjligt att gnälla på att hon inte borstar sina hästar eller inte rider.

Nejnej , jag menar inte att om vi slutar att turas om att hon ska börja ta in min häst när hon väl rider , tycker bara att hon kan ju åtminstonde skicka ett sms , för det är ju inte så svårt ellerhur ?

Att det skulle vara löjligt att som du kallar det "gnälla på att hon inte rider eller borstar hästarna" förstår jag inte vad du menar med.

Hästen som är 28 år blir väääldigt stel om han inte får röra på sig , och det mår han givetvis inte alls bra av. unghästen har överskottsenergi så ini******* , och att låta en så pass ung häst som verkligen vill röra på sig stå och skrota i hagen hela dagarna tycker jag inte är speciellt snällt mot hästen.
Och det där med borstningen. tror du hästarna tycker att det är trevligt att stå insmetad i lera dag ut och dag in och både svansen och manen är som två stora knutar ?
Det tror inte jag iallafall , men det är ju min åsikt.. du får självklart tycka som du vill.

Nejnej , jag menar inte att om vi slutar att turas om att hon ska börja ta in min häst när hon väl rider , tycker bara att hon kan ju åtminstonde skicka ett sms , för det är ju inte så svårt ellerhur ?
Nej det tycker inte jag är svårt, men personen i fråga verkar ju inte bry sej som du säger?

Att det skulle vara löjligt att som du kallar det "gnälla på att hon inte rider eller borstar hästarna" förstår jag inte vad du menar med.

Hästen som är 28 år blir väääldigt stel om han inte får röra på sig , och det mår han givetvis inte alls bra av. unghästen har överskottsenergi så ini******* , och att låta en så pass ung häst som verkligen vill röra på sig stå och skrota i hagen hela dagarna tycker jag inte är speciellt snällt mot hästen.
Och det där med borstningen. tror du hästarna tycker att det är trevligt att stå insmetad i lera dag ut och dag in och både svansen och manen är som två stora knutar ?
Det tror inte jag iallafall , men det är ju min åsikt.. du får självklart tycka som du vill

Visst ska man borsta av sin häst, men vill hon inte så är det inte ditt problem att gå å gnälla på buke om det. Om du anser att den mår så dåligt av lera så får väl du damma av den lite. Kan inte ta mer än 5 min. Så länge det inte är vanvård (och en oborstad häst med 2 tovor i manen är inte det) så kan man inte mer än berätta om sina tankar och förslag.

Men jag förstår ändå hur du tänker. Du är ju inte så gammal heller. Och jag förstår verkligen att det är jobbigt att dela stall men någon som man irriterar sej så mycket på. Slösar mycket energi. Stallet ska ju vara trevligt att gå till och va i.

Nej det tycker inte jag är svårt, men personen i fråga verkar ju inte bry sej som du säger?

Visst ska man borsta av sin häst, men vill hon inte så är det inte ditt problem att gå å gnälla på buke om det. Om du anser att den mår så dåligt av lera så får väl du damma av den lite. Kan inte ta mer än 5 min. Så länge det inte är vanvård (och en oborstad häst med 2 tovor i manen är inte det) så kan man inte mer än berätta om sina tankar och förslag.

Men jag förstår ändå hur du tänker. Du är ju inte så gammal heller. Och jag förstår verkligen att det är jobbigt att dela stall men någon som man irriterar sej så mycket på. Slösar mycket energi. Stallet ska ju vara trevligt att gå till och va i.

Jag antar att du själv aldrig stått i ett stall med flera inackorderingar? Det är jätteviktigt att man kan prata med varandra och lösa problem tillsammans. Jag skulle bli helt galen om jag var TS! Om man anser att en häst (i det här fallet två) blir orättvist/dåligt behandlade så kan man väl inte bara strunta i det? Det är inte rätt mot sig själv att bara ignorera sånt, det mår man ju rent av dåligt av! Om man har skaffat häst så handlar det inte om om man VILL borsta eller inte, det är ens skyldighet att göra det! Låter som att hon kanske skulle sälja sina hästar till någon som kan ge dem den tiden de förtjänar!

Jag förstår ditt problem helt o fullt och du är helt normal som oroar/irriterar dig! Man kan inte bara stå och se på och gilla läget! Finns det inga föräldrar med här? För din granne verkar inte vara så gammal eftersom hon verkar så oansvarig.

Jag tror den enda lösningen är att prata med varandra.

Och då är det ju upp till dig att vara den mogna - så du inte beter dig barsnligt/aggresivt etc bara för att du tycker hon gör fel.
Jag förstår att du är irriterad, men det löser ju faktiskt ingenting.

Om det inte funkar får ni väl helt enkelt sköta ert eget.

Om man har skaffat häst så handlar det inte om om man VILL borsta eller inte, det är ens skyldighet att göra det! !

Är det?
Vår skyldighet är att se till att de mår bra, får tillräckligt med mat/vatten och är fria från skador.
Att de är leriga är inte hela världen.

Jag antar att du själv aldrig stått i ett stall med flera inackorderingar? Det är jätteviktigt att man kan prata med varandra och lösa problem tillsammans. Jag skulle bli helt galen om jag var TS! Om man anser att en häst (i det här fallet två) blir orättvist/dåligt behandlade så kan man väl inte bara strunta i det? Det är inte rätt mot sig själv att bara ignorera sånt, det mår man ju rent av dåligt av! Om man har skaffat häst så handlar det inte om om man VILL borsta eller inte, det är ens skyldighet att göra det! Låter som att hon kanske skulle sälja sina hästar till någon som kan ge dem den tiden de förtjänar!

Jag har stått i stall med minst 10 inack och deltagit i kollektiv. Nu jobbar jag i stallet där jag står och där är det full skötsel och också där 10 inackorderingar.

Har stått i olika stall med kollektivt och jag har då aldrig sprungit omkring med pekpinne om någon inte ridit eller borstat sin häst så länge den fått mat och så. Om man ska springa och gnälla på sådant i ett kollektiv så bör man nog se sej om efter något eget.

Varför så otrevlig!? :confused: Varför skulle inte TS få dryfta sina tankar om detta på Buke!? Och varför hela tiden haka upp sig på att TS tog upp om borstningen? Det är ju bara en del i en helhet som jag upplever att TS vill påvisa! Något som givetvis är irriterande när man likt TS och den andra personen ska samsas och hjälpas åt och den ena parten hela tiden slingrar sig undan när hon inte tycker att något är roligt.

Givetvis så dör inte hästen av lera, men här handlar det ju inte enbart om lera utan om "många bäckar små" som skapar irritation och obalans i tidigare överenskommelser. Den attityd som TS stallkompis uppvisar är ju tydligen ett genomgående tema i hennes hästhållning, vilket sammantaget sett blir mycket störande!

Till TS: Ta ett snack med denna tjej och hjälper inte det så skaffa en annan plats till er häst.

Kicki :)

Jag har stått i stall med minst 10 inack och deltagit i kollektiv. Nu jobbar jag i stallet där jag står och där är det full skötsel och också där 10 inackorderingar.

Har stått i olika stall med kollektivt och jag har då aldrig sprungit omkring med pekpinne om någon inte ridit eller borstat sin häst så länge den fått mat och så. Om man ska springa och gnälla på sådant i ett kollektiv så bör man nog se sej om efter något eget.

Men då har detta kanske inte behövts läggas till andra irritationmoment rörande vissa hästägare där du på olika sätt blir drabbad!? Saker och ting ter sig ju olika beroende på omkringliggande omständigheter!

Kicki :)

Hej,

Det är jättejobbigt att tvingas samarbeta med folk som inte sköter sig.
Hon verkar ha tappat intresset för sina hästar och bryr sig inte om att din häst inte kan gå ute ensam. Det tycker jag var skittaskigt gjort!!
Om jag vore du skulle jag prata med tjejen en gång för alla och ge henne en chans att ändra sig. Fungerar det inte iallafall skulle jag flytta. Tror tyvärr inte att det kommer bli bättre med den inställningen hon verkar ha.
Börja leta nytt stall är mitt råd till dig. Man måste stå i samma stall som likasinnade när man är beroende av varandra!

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 393
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 085
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar