wtf

Trådstartare
när jag ska släppa in medryttarhästen i hagen (speciellt i mörker) så tappar hon helt vettet och kastar sig in i hagen, över mig om så krävs...
jag är oftast i stallet dagtid när det är ljust ute och har inte märkt några större problem vid insläpp tidigare.. men andra medryttaren är alltid där kvällstid och hon törs inte längre släppa in hästen i hagen (lite av den räddare typen).. nu har jag själv varit där kvällstid några dagar och även jag märkt av problemet.. :(

det jag har gjort nu är att göra om insläppet flera gånger tills jag känner mig nöjd, idag var jag tvungen att hålla åt om näsan och BACKA in henne! nu var vi två som hjälptes åt, men normalt sett är jag själv och det är 7 hästar till i hagen så det är svårt att öva själv. hon är extremt rädd för tråden och hon börjar bli till åren (17) så det finns ju ett samband mellan ålder/rädsla/mörker. men jag vill ändå inte acceptera att hon respektlöst kastar sig över mig!

just ja, det är upplyst vid grindhålet, fast inte precis brevid så ljuset är medelmåttigt...

vad tusan gör man? :confused:
 
Sv: problem

Exakt hur gör du när du ska släppa henne?

Tar du av grimman utanför och låter henne gå in själv? Eller går du in, stänger grinden, vänder henne och släpper?
 
Sv: problem

Lär henne att när du stannar måste hon oxå stanna...

Ha henne ett par steg efter dej o när du stannar ska hon med göra det,hon ska inte ta ett steg närmre dej när du stannat o gör hon det får hon backa..

Stanna upp ett par gånger på vägen t hagen för att se att hon verkligen är uppmärksam på dej..

Sen är det viktigt att den andra som tar ut henne gör likadant o inte låter henne bestämma...

Lycka t..;)
 
Sv: problem

Eftersom hästen tydligen fungerar OK när det är ljust men inte i mörker, undrar jag om ni kollat hennes syn?

LIA
 
Sv: problem

hon kan allt det där med avstånd/stanna/backa när jag gör det.. men hon tappar helt vettet och rusar över mig!
 
Sv: problem

men det blir ju inte heller logiskt om hon inte kastar sig ur hagen när man hämtar henne?
men nej, synen är inte kollad.. hon hade cancer i ena ögat för nåt år sen..

hon springer igenom dagtid också (tänkte på det idag) men inte så farligt som på kvällen...
 
Sv: problem

om du bara är medryttare så...vad säger ägaren om problemet? har han/hon några tips/samma problem? kan inte h*n vara med någon dag vid insläpp så hon får se själv/hjälpa dig? tycker det verkar vettigare att gå direkt till ägaren än fråga här men det är ju jag det...o nu har jag ändå svarat så...aja hoppas de löser sig
 
Sv: problem

Låter som Pinky...

Jag löste det genom att vara stenhård på att inte ta det minsta lilla steg framåt om jag inte bad om det. Det tog ett par dagar med kedjegrimskaft som säkerhet, sedan var beteendet helt borta.

Jag såg till att ha gott om tid, och om jag märkte att hon började ladda 20 meter från grinden så vände jag och gick tillbaka och började om. Det enda som jag tillät vara att hon gick med mig, lugnt och sansat och stannade om jag bad om det. Stenhårt och konsekvent!! Det kanske låter brutalt, men så fort hon släppte uppmärksamheten från mig i en halv sekund och så mycket som spetsade öronen mot hagen så vände jag.

Tills sist hade vi bara det dramatiska ögonblicket i själva grindhålet kvar, och där märktes det hur mycket det lönat sig att vara noga med hela promenaden fram till hagen, för hon tokladdade inte många gånger innan hon accepterade och bara väntade medan jag öppnade och ledde in henne.

Sedan gick allt hur bra som helst!:love:
 
Sv: problem

Måste bara poängtera att verkligen vara på hästen redan när den börjar ladda. Acceptera inte den minsta lilla stegökning, minsta lilla avvikande i normalt promenadbeteende.

Hästen får aldrig hinna ladda upp så mycket att den får en chans att springa över dig!
 
Sv: problem

jag har frågat ägaren, men inte riktigt fått ett vettigt svar... hon gav några tips (ex vifta med en ikeapåse) men inget av det funkar...
 
Sv: problem

fast hon går relativt lugnt när vi går till hagen, det är när jag öppnar som hon typ hoppkastar sig in.. men jag ska testa det där med att få henne att gå KOLUGN till hagen :)
kedja känns som en säkerhet så det ska jag köpa (efter ett godkännande från ägare)
 
Sv: problem

hon kan allt det där med avstånd/stanna/backa när jag gör det.. men hon tappar helt vettet och rusar över mig!

Rusar hästen bokstavligen över dej eller flyttar du på dej??

Om det är så att hästen verkligen rusar Över dej så veva till den ordentligt med grimskaftet..
ditt utrymme är DITT utrymme..därimot om du flyttar på dej så har du ju medgivit att hon får gå "över" dej.
 
Sv: problem

hon kommer förbi oavsett om jag flyttar mig eller inte :( har provat med att vifta med både grimskaft och armar, men det är som att hon blir blockerad och struntar i allt. ska köpa ett kedjegrimskaft och prova...
det börjar bli farligt att ta ut henne i hagen ensam eftersom hon blir helt knäpp... man vill inte ha 500 kg explosiv häst i nacken direkt..
 
Sv: problem

Var noga med att tråden inte ligger på blöt mark, det kanske kan vara så att hon får stötar i fötterna? Bara en tanke..
 
Sv: problem

nää jag brukar försöka hålla upp den så gott det går för att undvika att det knäpper om tråden...
 
Sv: problem

Tänkte just på detsamma. Nu när det är så blött ute bildas det gärna en pöl vid grinden. Vi hade svårt att förstå varför våra hästar, som släpps ut genom fålla, kastade sig ut vid grindhålet och pölen. Ibland laddade de länge innan de vågade sig förbi och kunde ta sig till storbalen med höet. Så kom vi på att aggregatet hade blåst ner på backen... Inte konstigt att det inte gillade vattenpölen, de stackarna fick ju elstötar.

Så kolla jordning och elstängslet noga, en del hästar är också känsligare än andra för sådant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 788
Senast: EmmaW
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 399
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp