Problem vid urlastning

Sv: Problem vid urlastning

Jag tycker du ska pröva med frontutlastning. Se bara till att inte vara ivägen om hästen kastar sig ut framåt också.
Jag hade en liten B-ponny inhyrd i mitt stall ett tag. När hon kom hit ville hon absolut inte gå ur transporten. Ägarna sa att det inte är lönt att trilskas, det är bara att ställa hela ekipaget i en hage och gå därifrån. Jag tyckte det lät vansinnigt men jag gav upp efter en dryg timme, och ägarna fick sin vilja igenom. Det var ju trots allt deras häst. Vi gick in och fikade och när vi gick ut igen gick hästen lugnt och betade.

Sv: Re: Problem vid urlastning

Tack alla som svarat! Ska fundera på saken och se vad jag gör.

Kan bara hålla med Jarrah om hur bra det är med dörrar bak. :)
Jag har också haft ett sto som kastat sig ut bak med läm, men efter att jag köpte släp med dörrar bak så går det lugnt och fint!
:)

Du får väl bjuda på fika så kommer jag upp med mitt släp så kan vi testa! ;)

Hade en häst som gjorde precis så. Vi köpte en transport med fronturlastning, och det löste våra problem. :)

Låter trevligt! Bjuder gärna på lite fika!

Som jag har skrivit flera gånger nu så är jag inte intresserad av att köpa släp med fronturlastning bara för att EN ny häst inte kan gå bakåt lugnt och stilla! Nån måtta får det ju vara...

Känner igen ditt problem.
Min ponny gör samma sak... Så fort hon hör att någon börjar ta ner lämmen så blir hon ivrig å vill ut.
Men det är inte för att hon är rädd eller nått för hon blir inte svettig eller nervös utan jag tror det är bara för att hon tycker det är roligt att komma ut ur transporten så fort som möjligt för att "kolla läget".
Måste ju se vad som händer där ute!
För när hon kommer ut så står hon bara å tittar lungt.
Men det gör ju inte att det inte är lika farligt att hon kastar sig bakåt....

Men dom senaste gångerna har jag gjort så att någon står med något gott och ger henne samtidigt som vi fäller ner lemmen.
Och innan vi tar bort bommen håller jag henne bara lite lätt på rumpan så att hon fattar att vi inte är klara än. Sedan när jag tar bort handen så tar jag tag i svansen istället så att hon inte kan trampa fel när hon ska backa, oxå säget den som står inne hoss henne till att det är dags att gå ut... Då har det funkat Superbra!!

Hoppas du förstår vad jag menar! Lite svårt att förklara.

Det gäller bara att ta det lungt och göra klart för henne att det inte är dags att gå förrän nån säger till.

PS. Har även kommit på att hon inte kan stå nån stans där det inte finns nåt fönster eller något, hon måste kunna ha "koll på läget" utanför.....DS

Hoppas det löser sig //isabelle

Jag har nästan precis samma problem med min unghäst. Fast han kastar sig ut direkt efter att man lastat också.
Ingenting funkar på honom. Om man försöker hålla kvar honom med att locka med nåt gott så vägrar han äta, det går inte att "piska honom kvar" i transporten för han skiter totalt i spön, man kan inte hålla kvar honom med muskelkraft och bommen bak kryper han under med rumpar om man inte är snabb nog. Jag är livrädd att han ska göra illa sig och bryta ryggen eller nåt om han kommer under bommen helt.

Han följer mig överallt annars och försöker verkligen att vara lydig och duktig hela tiden, men när det kommer till transportering så bryts allt. Han är jättelugn när han väl är lastad och lemmen uppe, men att få honom dit...

Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Har lastat lite genom att skicka in honom och det går rätt bra, men jag har inte kommit till att stänga in honom än, jag törs inte riktigt för jag är livrädd att han ska göra illa sig.

Det här är en 2 årig fjordhingst.
Jag tar emot alla tips jag kan få.

Vi har också haft en ponny som gjorde så. Vi satte på dörrar bak, och när hon åkt några gånger så visste hon att det var ingen ide att försöka slänga sig ut för det gick inte.
Ett råd som jag fick, men som det aldrig blev att jag prövade var att man motsägelsefullt nog skulle ta ett stadigt tag om svansen och dra. Inte rycka utan dra. Hästens naturliga reaktion på att man drar i svansen är att ta ett steg framåt, och därmed kastrar den sig inte ut. Kanske värt att pröva.

Vita_N_6520 skrev:
På vissa hästar kan det hjäla om man är redigt snabb o drar till dom med ett spö på baken direkt när dom kastar sej, fast då måste den som står inne i transporten va beredd på att hästen kan flyga in igen.
Detta kanske kan låta lite elakt i vissas ögon (?)...

Snarare IDIOTISKT!
Spön, linor och annat skit ska inte förekomma när man lastar! :mad:
Ta itu med problemen från BÖRJAN istället.

Lär hästen att backa LUGNT ut, genom att leda in den i transporten om och om igen, och få hästen att backa LUGNT på DITT kommando.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama