problem vid skoning! *tips**lång*

Sv: problem vid skoning! *tips**lång*

ja det får nog bli nåt sånt..... Och hingst tror han alla gånger att han är! dock är han väldigt skrajsen av sig om man höjer rösten eller en hand mot honom utan att han är beredd, så han har nog fått sig en vinge nån gång ibland av holländarna!

Om jag var du skulle jag fortsätta att hålla på med hovarna. Håll uppe dem extra länge, kratsa mycket och ofta, borsta ur hovarna med borste, tvätta rent dem både utanpå och innuti, slå lite på dem med en borste eller hovkrats. Jag tror att det efter en del träning kommer att gå som en dans!:banana:

Låter lite som min häst. När jag fick honom drog han åt sig alla ben efter några sekunder., det har nästan försvunnit helt nu fram, och har blivit bättre bak. Men min kusin kom med den smarta iden om att han hade svårt att hålla balansen när man håller bak. Och det verkade stämma, för när vi ställde honom mot ena boxväggen, så han kunde luta sig mot den, så blev det hela mkt bättre:D

Men hästar är ju lite märkliga... dom har ju en massa hyss för sig;)

jo det kan nog vara så att det är balansen det sitter lite i. Jag har märkt att han börjar draåt sig benen först när man lyfter dem lite högre (typ som om man skulle lägga benet över låret, så som hivs brukar göra). Håller man benet bara rakt ut i handen och ganska lågt så håller han den still mycket längre!

Precis så är det med min också. I början var min hovslagare asförbannad, men hon har lugnat ner sig nu, fattar att det inte blir bättre av att skälla eftersom han inte dummar sig. Men försök liksom att stötta honom, så han kan luta sig mot något. Blev lite bättre för oss...

Träning, träning, träning (jättebra att du övar själv med honom), att man försöker göra det så lätt som möjligt för honom att lyckas! Ordentligt avrastad (speciellt efter att ha stått långe i transport), få stå och luta sig mot en vägg för att så lätt som möjligt hålla balansen. Pausa 5-10 min i boxen efter varje hov (ta med fika till hovslagaren;))
Ta dit equiterapeut för att kolla att han inte har låsningar som gör det svårt för honom. Det är heller inget misslyckande att sedera honom någon gång för att få till en lyckad skoning som ger mersmak. Lycka till!

Jag har också nyligen köpt en häst som ursprungligen kommer ifrån holland.De var inte heller så rysligt snälla med honom och han har men ifrån detta.Han gillar inte att få nya människor på ryggen och blir livrädd och lyfter inte hovarna för vem som helst.Jag har haft honom en månad nu och tränar honom dagligen för hans rädsla och gör framsteg hela tiden.Han har varken ryggproblem eller ledproblem,hans problem är rädsla.Nästa månad ska han verkas och få se hur detta ska gå,jag får lyfta hovarna men får hovisen göra detta.Ja holländare verkar inte riktigt kloka!:confused:

så... någon som har tips på hur jag ska göra för att få honom att vänja sig?[/QUOTE]

min kompis fick ett tips om att krama om en örat på hästen så hårt de gick, för de va nån punkt där som gjorde dom helt lugna och liksom paralyserade... tro de eller ej men de funka:crazy: tror de funkar lika som brems:idea:

En väldigt gammal tråd, men kan meddela för den som är intresserad att hästen gick finfint att sko efter att ha blivit korrigerad i korset av en equiterapeut. Det gick inte med blotta ögat att se ngn skillnad muskulärt, jämnt musklad och bra rörelsemönster. Var visad för annan massör/terapeut utan att ha hittat ngt fel innan.
Denna häst stod alltid som ett ljus när han skoddes fram, men utan lugnande gick det knappt att lyfta bak.
Ngt att tänka på om man har problem att sko sin häst.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama