Problem vid avspolning

mell3yeah

Trådstartare
Hej! nu är det så att min sköthäst har flyttat till nytt stall med duschspilta i ett "rum" i stallet. Har inte testat att gå in med henne där förrän igår då vi kört på geggig bana. (travhäst)
Först så jag jag ganska bestämt och målmedvetet mot duschrummet(vad man nu ska kalla det), men det första hon gjorde då hon såg att dörren dit var öppen var att gå sidledes ifrån dörren och krocka med ytterdörren och backa in mot boxarna som står mittemot duschen...
Försökte locka in henne men vid varje framsteg så ryggade hon direkt... Då hon tävlat mycket innan hon kom till oss då borde hon ha kunnat gå in i duschspiltor förr då det är omöjligt att inte kunna spola av en häst som tävlar då dom blir fort svettiga och skitiga...
Vill verkligen inte att hon ska måsta gå skitig efter varje träningspass och bara bli avsvampad då det ändå tar bort all smuts..
Är det någon som varit med om att era hästar/ponnysar inte velat gå in i duschen? Vad gjorde ni då? Verkligen tacksam för alla olika sorters svar och tips!!
 
Sv: Problem vid avspolning

Hur funkar det om du lockar med mat? Pröva att ge fodring där inne ett par gånger så tror jag hon går, så länge hon inte varit med om något i just en spolspilta.
Är det ljust eller mörkt där inne? Hur stor skillnad på ljus, golv nivå osv? Hästar kan tycka minsta lilla förändring i ljus, nivåer osv är dödens.

Hur har du spolat av henne du flytta till detta stallet? =)
 
Sv: Problem vid avspolning

Bufera: Har inte provat locka med mat än, ska prova göra det efter kvällens träning:) Det är ljust där inne med gråa väggar och vanligt "cementgolv", det är en rätt så ganska smal dörr in dit, alltså en vanlig "människodörr" så det kan vara att hon tycker att det är läskigt med att det ser trångt ut.
Har inte spolat av henne då hon varit rakad i vinter och hon kom till oss vid nyår så det har bara behövts att man svampat lite svett där selen suttit men nu då pälsen börjar växa ut och vi har fått sommarbana nu så blir det svårare så att säga:)
Har bara varit i stallet där hon stod innan hon kom till oss en gång och tror man spolade av hästarna utomhus men har ingen aning.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 429
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp