Problem utfodring i hage!!!

S

Sussie90

Hur löser ni utfodringen med hö i hagen? Vi har flera hästar i stallet och de får 2-3 mål hö i hagen. Problemet är att någon häst äter fort och går sedan och tar någon annans hö. Då blir någon häst utan och någon annan äter för mycket och blir fet. Vi kan ju inte alltid stå och vakta på hästarna, det är ju risker det med. Speciellt de som är lite ranghöga är inte alltid trevliga mot oss människor när vi vaktar.

Hur gör ni? Fri tillgång är inte att tänka på eftersom en del äter så mycket att de nästan spricker. Vi har inte tillgång till så många hagar och som det är nu får en del hästar stå ensamma för att de inte får äta så mycket.

Snälla ni som har tips och ideer, dela med er!:bump:

Sv: Problem utfodring i hage!!!

Ta in hästarna som skall äta.. eller så ger ni de häsatr som äter fortare nått kilo mer Annars så lägger ni ut 10 småhögar om det är 3 hästar i hagen så den häst som blir bortjagad kan gå til en ny hög bara=)

Lägg ut höt i många haga så att de ranglåga hela tiden har en höhög att käka ur. Är det stora hästar så är ättiden ungefär densamma för alla hästar. Tror inte att en stor häst käkar upp 4 kg hö på samma tid som en annan petar i sig 2 kg. Inte om de käkar konstant i alla fall.

Är det olika stora hästar så äter de ju med olika hastighet, en stor häst äter fortare än en liten häst.

Till mina 2 hästar lägger jag höt i 4-5 högar på ett ganska stort område så de får röra på sig lite när de käkar. Påminner mer om deras naturliga ätbeteende än att stå och käka på samma fläck i 2 timmar.

Är det så att det ändå är vissa hästar som äter mer än andra, då får man ändå lägga ut så pass mycket hö att det räcker till de ranglåga, och så får man anpassa foderstaten till de ranghöga när de får mat i stallet, alltså att de får en mindre giva hö då.

/Lizzie

Tyvärr är det så att de som har hästar som äter fort inte har den minsta lust att ändra på något. Tacka för det, det blir ju billigare för dom om dom inte behöver lägga ut så mycket till sin häst eftersom hästen kan äta av de andras.

Och att ta in hästarna är inte möjligt. Stallägaren skulle nog skratta ihjäl sig om man bad om en sån sak.

Att lägga hö i många små högar även långt in i hagen har vi redan föreslagit men stallägaren tycker det är jobbigt att gå så långt in i hagen. Och konstigt nog är det alltid de hästarna som äter mest och fortast som kommer ut först vilket ju också gör att det blir mindre till dom som inte gör det.

Fattar ni mitt problem!? Och jag har ingen möjlighet att alltid vara där och vakta eller sprida ut höt i fler högar.

Kan ni inte själva lägga ut höet i olika högar redan kvällen innan, då kan ni ju få det så långt ut i hagen ni vill.

Vi har gjort ibland att vi har köpt in ett parti hö gemensammt som är haghö och som man betalar sin del av så blir det ju inte att en häst äter upp en annans högkvalitativahö och att det blir "skithö" kvar till de låga hästarna.

Det är ett svårt dilemma, lycka till!!

Nu bor vi lite långt ifrån för att kunna åka till stallet även på kvällen. Och hästarna kommer inte in förrän vid 21 så då skulle vi få komma jättesent.

Nu har dessutom alla köpt eget hö så jag tror inte någon har lust att köpa mer. Och som jag skrivit är det ju väldigt "ekonomiskt" för en del av hästägarna...

Egentligen skulle jag behöva ha lite svart på vitt hur man skall sköta utfodringen av flera hästar i hagen, därför startade jag en ny tråd med efterlysning av olika artiklar osv.

Det är lite jobbigt också att se sina egna hästar, och andras också, gå i hagen och inte få någon mat. Och om man tar upp det med stallägaren får man inget annat svar än att det är han som bestämmer hur det skall gå till med fodringen. Kul va!?

Vi ställer ut rund balar med hö så dom har fri tillgång. Funkar kanon. :banana:

Tyvärr är det så att de som har hästar som äter fort inte har den minsta lust att ändra på något. Tacka för det, det blir ju billigare för dom om dom inte behöver lägga ut så mycket till sin häst eftersom hästen kan äta av de andras.

Och att ta in hästarna är inte möjligt. Stallägaren skulle nog skratta ihjäl sig om man bad om en sån sak.

Att lägga hö i många små högar även långt in i hagen har vi redan föreslagit men stallägaren tycker det är jobbigt att gå så långt in i hagen. Och konstigt nog är det alltid de hästarna som äter mest och fortast som kommer ut först vilket ju också gör att det blir mindre till dom som inte gör det.

Fattar ni mitt problem!? Och jag har ingen möjlighet att alltid vara där och vakta eller sprida ut höt i fler högar.

En tanke skulle ju isåfall vara att ge dom ranglåga hästarna mindre hö i hagen å sedan mer vid det/de målen dom får inomhus. kanske inte ultimate solution men verkar passa eran situation bra eftersom att ni får det hö ni betalar för å dom ragnhöga får det höet dom betalar för, visst kan dom bli lite kinkiga utav det men det är ju deras problem. era hästar kommer ju antagligen att må bättre utav det eftersom att dom kommer få den giva dom ska ha å det e ju ändå det viktigaste :)

Funkar inte att sätta de ranghöga/de som äter fort ihop i en hage, och de ranglåga i en hage? Hm, eller inte? :p

Dela upp hästarna efter matbehov. De som behöver mer i en hage o de som behöver mindre i en annan.
// Linda

Vi har ungefär samma problem, fast det ligger hos hästägarna. Vissa hästägare vill inte ge lunchhö för att deras hästar blir så feta om dom får ett kg extra hö :crazy: Vilket innebär att min häst inte heller får ngn lunch. Jag kommer att lösa det genom att ge fri tillång inne, så har hon mellan 16:30 och 8:00, och sedan får dom halm + pinnar att tugga på ute. Inte optimalt men jag vet inte hur jag ska lösa det annars...

Det jag tycker är bra är att lägga ut några högar som vanligt och sen "göma" några högar som hästarna kan hitta under dagen, mycket bra sysselsättning för dom, så dom kan få leta mat själva:)

Vi har ungefär samma problem, fast det ligger hos hästägarna. Vissa hästägare vill inte ge lunchhö för att deras hästar blir så feta om dom får ett kg extra hö :crazy: Vilket innebär att min häst inte heller får ngn lunch. Jag kommer att lösa det genom att ge fri tillång inne, så har hon mellan 16:30 och 8:00, och sedan får dom halm + pinnar att tugga på ute. Inte optimalt men jag vet inte hur jag ska lösa det annars...

Undra när häst ägar skall inse att hästar ej blir feta av hö??:mad:

Eh? Nähä. Vad blir dom feta av då?
Jag har då två hästar som för tillfället bara äter hö och är gode feta båda två. Tror knappast det är vattnet som gör dom tjock.

Av kraftfoder och gräs. Vi har i många år haft fri tillgång på våra hästar. Man märker tydligt då det kommer en ny. Den står verkligen och hetsäter av höt innan den kommer på att det inte tar slut... Dom går naturligtvis upp lite i början för att sedan gå ner dom kilona igen. Om man skall banta en häst tex så skall man ju aldrig dra ner på höt utan kraftfodret, men det vet ju alla.

Än en gång: Eh?
Hur kan man dra ner på kraftfoder om dom inte äter kraftfoder?
Och, vadå "men det vet ju alla"? Tydligen så vet inte alla det..
Och vad är hö om inte gräs??

Det finns varken hagar så det räcker till att dela upp hästarna, inte heller samarbetsvilliga hästägare och stallägaren har bara ekonomin och sin egen häst i tankarna.

Känner mig lite uppgiven när jag inte kan påverka nånting. Jag får helt enkelt gilla läget och avvakta. Nu skall jag iallafall ge lite mindre hö i hagen och mer till kvällen när mina pållar får stå inne och äta i fred.

Vid sånna här tillfällen uppskattar amn eget stall måste jag säga=):D

Undra när häst ägar skall inse att hästar ej blir feta av hö??:mad:

Ööööh!
Min häst får då bara hö och han är fet!!!
Han rids 1-1,5 timme varje dag och äter hö och mineraler INGET mer.
Han väger i alla fall 50 kg för mycket så han "bantas".
(Nej det är inte proteinbuk, han är fet du känner inga revben.)

// M

I vårt stall funkar det superbra! Vi köper in hö gemensamt och var och en betalar sin hästs del. När vi gör i ordning hö väger vi upp det i Ikea-säckar så vi vet att hästarna får rätt mängd. De stora hästarna äter 3 kg hö på samma tid som d-ponniesarna äter 2 kg. Det har vi kollat när de äter inne. Vi gör minst 2 hö-högar per häst i hagen vilket gör att det aldrig blir tjafs om maten och alla får alltid äta eftersom de ranghöga inte kan vakta alla högar. Vi fodrar både morgon och lunch ute. Vid lunchen använder vi vår förträffliga fodergrind. :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur