Problem utfodring i hage!!!

Sv: Problem utfodring i hage!!!

Hur löser ni utfodringen med hö i hagen? Vi har flera hästar i stallet och de får 2-3 mål hö i hagen. Problemet är att någon häst äter fort och går sedan och tar någon annans hö. Då blir någon häst utan och någon annan äter för mycket och blir fet. Vi kan ju inte alltid stå och vakta på hästarna, det är ju risker det med. Speciellt de som är lite ranghöga är inte alltid trevliga mot oss människor när vi vaktar.

Hur gör ni? Fri tillgång är inte att tänka på eftersom en del äter så mycket att de nästan spricker. Vi har inte tillgång till så många hagar och som det är nu får en del hästar stå ensamma för att de inte får äta så mycket.

Snälla ni som har tips och ideer, dela med er!:bump:

Grindöppnare är otroligt underskattade, det finns inte mycket man inte kan lösa med hjälp av dom!
Ta den, eller de, som äter långsammast, och behöver tid på sig att äta. Ställ dom i en egen minihage i vanliga hagen. Koppla på en grindöppnare, som automatiskt öppnas den tid du själv bestämt, och hästarna kan knalla in till varann.
På så vis kan vara och en äta i sin takt, och man behöver inte ha en ranghög "elefant" i hagen.
De pengar en sån apparat kostar, är helt klart värd det tycker jag. Hur kul är det att ha en ridhäst som är tjock som en tunna? Eller en eländig stackare som inte får tillräckligt med mat?

Jag hade samma problem som du förut. Min häst började magra för att han inte vågade äta i hagen på hela dagen. Pratade med de andra och de brydde sig inte, de hade ju inget problem. Då blev jag helt enkelt förbannad och slog näven i bordet och sa att det var förjäkligt att kalla sig hästmänniska när man ser en häst magra och inte vilja ändra på sina egna rutiner. Det tog skruv och vi fick sen till en bra dialog. Vi började med att stänga in den ranghöga hästen i en egen liten hage medans han åt så de andra kunde äta i fred. Satte timer på grinden så den öppnades när alla ätigt klart. (hade kollat ättiden inne) då behöver man inte stå och vänta på att de ska äta upp, och det tar inte heller så lång tid att fixa till när man ska fodra i hagen. Den hästen vi stängde in fattade ju att han skulle äta där inne så han sprang in o ställde sig i sin hage när man kom med höet! Lycka till!

Har du inte möjlighet att byta stall? Vi hade så mycket tjafs i mitt gamla stall, och det var allmän oreda med fodringarna, kunde aldrig veta om min häst fick sin mat på kvällen, det hände att de glömde ge honom foder:eek:

Har nu bytat stall och har insett att det skulle jag ha gjort för ett bra tag sedan. Nu är det roligt i stallet och man slipper lägga ner så mycket tid och energi på att vara arg. Då är det inte roligt att ha häst längre..

Titta runt i ditt område finns det inget annat stall som har dina önskemål ang utfodring och allt annat.

Även stå på er! Ni är kunder till dem som har stallet, stämmer det ni är arga för, med det som ni kom överens om vid inflyttning?
Kunden har alltid rätt!;)

Än en gång: Eh?
Hur kan man dra ner på kraftfoder om dom inte äter kraftfoder?
Och, vadå "men det vet ju alla"? Tydligen så vet inte alla det..
Och vad är hö om inte gräs??

Då kanske en foderstat skulle kunna vara lämplig. Krafftfoder är inte alltid negativt.
Allt beror ju lite på vilket hö man har fått tag på å om det är något jag har lärt mig under dom år jag varit hästägare är att ett hö med bra värden är värt sin vikt i guld. Å att jag hellre lägger ut pengar på ett hö som kostar men som är färdiganalyserat med bra kvot. Annars kan det kosta skortan att fixa till det så att man får en bra kvot.

En utav anledningarna till varför hästen är tjock kan vara att höet har högt energi innehåll å lågt smältbart protein innehåll. Då förvandlas "överskotet" av energi till fett.

Sedan så för att gå ner i vikt krävs ofta att man motionerar hästen oxå, precis som oss människor så räcker det inte med att bara ändra fåran matintag utan oxå att vi rör oss. Å båda två krävs för att man ska gå ner i vikt. Vi kan ju inte springa på löparbandet å samtidigt äta glass då händer ju ingenting.

KL

Om man ställer en häst på enbart hö så blir dom inte feta. Det finns dom hästar som aldrig får äta gräs och dom är inte feta. Så är det bara.

En utav anledningarna till varför hästen är tjock kan vara att höet har högt energi innehåll å lågt smältbart protein innehåll. Då förvandlas "överskotet" av energi till fett.

Men då är det ju höet som hästen blir tjock av.
Vad jag menade med mitt inlägg var mest att protestera mot påståendet att hästar inte blir tjock av hö.

Jag trodde också det tills en fjordingdam kom in i mitt liv. Vi har fri tillgång på hö i hagen - hon rids mest av alla istallet 1,5-2 h turer varje dag och ja- hon är fet. Söt men fet.

De andra hästarna behövs stödutfodras men hon klarar sig ypperligt på enbart hö och mineraler och då är det inte speciellt bra hö. (Inte speciellt höga värden...)

Hästar blir nog feta av samma orsak som andra däggdjur- de äter mer än de förbränner!

Till TS- tyvärr byt stall. Den lösning ni har är kass och orättvis och stressande för hästarna.

KL

Om man ställer en häst på enbart hö så blir dom inte feta. Det finns dom hästar som aldrig får äta gräs och dom är inte feta. Så är det bara.

Fel. Det beror på vilken sorts hästar man har och vilket hö. Islänningarna i min flock kan bli tjocka som tunnor av bara hö om jag inte aktar mig på vintern. De är levande bevis. ;)

Men då är det ju höet som hästen blir tjock av.
Vad jag menade med mitt inlägg var mest att protestera mot påståendet att hästar inte blir tjock av hö.

fast då kan man ju oxå tänka sig att om man ska ge bara hö så ska man se över så att höet har värden som är passande för att ge enbart hö å inte behöver kompliteras för att hästen ska må bra. och även så måste man titta på hur mycket hästen stoppar i sig gentemot vad hästen gör av med från sitt dagliga intag.

Jag har gett min ponny i princip enbart hö när vi hade passande hö, tryckte i henne en 8-9 kilo om dagen på hennes vikt var 350 kg. Hon var inte tjock utan i bra hull å vi fick inte i henne nå mer hö heller.

Allting för människa gäller ju även för djur att det dagliga intaget ska motsätta behovet av vad vi behöver under en dag gentemot vad vi gör av med.

Jag vet inte hur otur jag har haft, men hittills har jag inte träffat på en enda höbonde som analyserar sitt hö. Så man får vara tacksam om man kan få köpa ett hygieniskt hö i såna mängder man behöver till sina hästar. Det är inte lätt att få tag i hö till många hästar. När det sen visar sig i ens egna analys att höet är för starkt för att ge fri tillgång, är det bara att portionera ut det.

Det är inte konstigt att man kan ge fri tillgång om man har hö med låga värden. Jag har sökt efter sådant hö, men ännu inte hittat nåt.

Mina mindre hästar blir i allfall tjocksmockar av fri tillgång på det näringsrika hö jag har fått tag på. Så är det bara.

Grattis till er som bor i trakter där bönderna analyserar sitt hö, och det är lätt att få tag på stora mängder av det.

Nja jämt har vi inte sådan tur. Ofta åker vi en bit för att hämta eller får det levererat. Så vi söker oss en lite bit bort, sedan så hade vi ju även bara 4 hästar en c-ponny och 3 islänningar så vi har ju aldrig behövt lika stora mängder som när man har stor häst heller.

sedan så beror det ju även alltid på hur skörde året har gått oxå, men gävle ligger ju mitt i landet å har en mindre nivå hästar en tillexempel skåne å även norrland efter vad jag har hört så ska det finnas många hästar där gentemot antalet boende.

Fast vi har ju oxå haft extremt hö med taskiga värden där vi har behövt gett lusern/soja å liknande. Lite efter vad vi själva vill ge våra hästar. Därför jag föredrar färdig analyserat för jag har märkt att det ofta är mer än värt dom pengar det kostar att köpa in ett hösom ligger i närheten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur