Problem sto- konstiga nycker

M

maja3

Hej !

Har ett 12 årigt halvblod sto , som jag ägt sedan feb 08 , en mkt trevlig dam att hantera , ej dum och är mkt lyhörd för markträning. Hon ser arg ocg sur ut men gör inget.
Hon kom till oss i mkt dåligt skick och var i ett kasst tillstånd, smal tilltufsad och inga som helst muskler på hela kroppen.BÖörjade långsamt dvs ingen ridning utan bara bekanta med omgivning och med varandra , vi gick ute på promendaer och tog det lugnt typ 1 månad , sedan började jag rida henne , dock bara skrittade på spår och ute skog , var lite tittig och obekväm. KÖrde med pessoasele och gick jättebra , inga problem , sedan red jag henne och krävde lite mera av henne och så sköt hon mig så in i bomben....och ville inte vara mera ...och jag blev lite snopen ,, så klart klandrar man sig själv att jag krävde mer hon klarade av och fick mig en tankeställare , jag tänkte om och bestämmde mig att bara träna på backen med henne, gjorde det och gick bra , sen blev hon helt halt och fick vila 1 månad och blev inte bättre och fick göra en hältutredning och behandlade fram för kotledinfl och vilar nu , ska på återbesök nästa vecka ....
Har ni några tips hur man ska komma förbi hennes beteende och träna henne rätt och lägga fram ridning,
Tydligen så sköt hon förrut så in bomben när hon hoppades, just efter hinder , när hon lös hoppades så var det inga problem , hon är genomgången och allt är friskt

Några goda råd till mig på vägen

Maja

Sv: Problem sto- konstiga nycker

Kanske är jag som är trög, men vad menar du med att hon "sköt"? Kastade av dig? Bockade?

Kan hon inte göra detta pga smärta som kommer av kotledsinflammationen?

Och allt är väl inte friskt om hon står under behandling för ledinflammation? Eller missförstår jag dig? Menar du att hon hade detta beteende även förut när hon var frisk?

Förhoppningsvis så försvinner detta beteende när hon är friskförklarad och du kan börja rida igång henne igen, har lite svårt att komma med tips då jag inte riktigt förstår vad det är hon gör.

Lycka till på återbesöket hos vet!:)

Jag fattar inte heller, vad gör en häst som skjuter dig??!!:confused:

Har du köpt en trasig häst som du ska ta hand om eller? Vad har du tänkt ha den till, och varför köpte du en häst i synbart dåligt skick?

Sällar mej till skaran som inte fattar:confused: Kotledsinflammation som jag lyckligtvis inte har erf av i o f s, är inte det ofta ett tecken på att ngt annat är problem:confused: Som det låter av din beskrivning så är det ju också så.

En häst som protesterar våldsamt vid ökade krav, (inte bara någon gång utan oftast och vid samma/liknande situationer) har ju något problem tror ju jag. Att bocka efter hinder (om det är vad du menar) är kanske inte så farligt om det sker någon gång, i övermod men om det sker flera gånger, och t o m ofta, ja då är något fel, antingen i ridningen eller i hästen eller i utrustningen.

Jag skulle gissa på tex ryggen när det gäller din häst, och kolla den mera.

Vad menar du med vilket skick hästen var i ?
Du började ju rida den efter en månad, så så hemskt kan det väl inte ha varit?
Hur hårt satte du igånh hästen?

Hur länge är det den har vilat nu?

Kotledsinflamationer kan sitta i länge, kan mkt väl vara pga det som hästen visat obehag, men om det är så att hästen skjuter rygg eller protesterar när den måste använda ryggen så beror det med stor sannorlikhet på att hästen har Ont i ryggen, eller möjligtvis bakkärran.
Be dem kolla ryggen på hästen när den är på återbesök.

Nu är det ju inte aktuellt att Träna hästen än på ett tag pga kotledsinflamationen, men när du väl börjar träna så är det extra viktigt att den har en väl passad sadel och ett bett den trivs med.
Mion häst slängde av i landningen på hinder när jag fick henne, pga att hon blivit felriden.
Det gick nästan helt över med tiden, men tror aldrig det skulle försvunnit helt.

Hej alla!

Kanske jag var otydlig , hm, hur som helst när jag fick henne var hon frisk ingen hälta och gick igenom bet bestiktining. När jag red henne så sköt hon med ryggen och kastade av mig ...detta var två månader efter jag fått henne. Nu är hon behandlad för kotledinf för hon visade hälta i böjt spår och röntgade hennes ben och såg bra ut..
Dom som ägde henne innan berätta att hon oftast alltid sköt av sin ryttare efter hinder , hon gjorde aldrig nått konstigt vid löshoppning, hon försökte ofta skjuta av när man ställde för mkt krav...
vad jag undrarlite om vad man kan göra efter nu hon är friskföklarad och hur man ska kunna komma över hennes olater

hoppas att ni förstår nu bättre;)

Glömde tillägga att ryggen är kollad helt frisk, ....samt jag har aldrig ridit henne hårt nån gång sedan feb jag fick henne , vi skrittade och promenerade som sagt i två månader... sen testade jag henne inte hårt det var då hon inte ville och sköt

Kolla ryggen NOGA innan du tar förgivet att hästen är frisk.
I hoppning och arbete använder hästen ryggen = smärta = slänga av.
Gör den det bara med sadel är det mkt möjligt att sadeln trycker på smärtstället.

enligt förra ägaren är hon kollad på Helsingborgs sjukhus med rygg, jag har även haft en fysioterapeft som kollat henne noga och finns inga som helst reaktioner i ryggen enligt henne, hon är van och har arbetat med det i 20 år så jag tror henne. Annat tips ??:crazy:

Glömde säga om hon löshoppas och inte reagera eller konstiga stopp eller så så borde det inte vara ryggen , om hon hade ont i de lägen så borde man se nått när hon löshoppas eller ??

Okej. Då kan det vara troligt med ryttarfel. (Inte du, de som red innan)
Vad har du för utrustning?

Min fd häst var ju exakt likadan.
Nä'r min ridlärare tog över så slängde hon av i galoppfattningar, hoppning osv.
När jag fick henne (ca ½ år efter, med skada o vila mellan) slängde hon bara av i hoppning och hon gjorde det typ varje gång jag hoppade ;)
Hon sköt alltså rygg i landningen så det var omöjligt att sitta kvar. De fåtal ggr jag ändå lyckades sitta kvar var av ren tur. Ena gången satt jag på huvudet på henne :angel:

Denna häst var även ganska allmänt trött på livet så första sommaren red jag bara väldigt lätt några gånger i veckan.
Till hösten började jag rida mer och hoppa lite och åkte som sagt i backen en del.
Jag bytte till hackamore, vilket hon trivdes mkt bättre med.
Det gick inte över på en dag direkt utan det tog ganska lång tid, men med tiden så slutade hon faktiskt så pass mkt att jag tom kunde tävla ett par ggr med Bett i munnen.

De sista två åren slängde hon nog bara av mig 2 el 3 ggr/år. :grin:

Denna hästen gjorde det aldrig heller i löshoppning, utan bara med ryttare, och inte alltid det heller utan då bara nån gång vid varje hopp-pass.
Hon vägrade kanske 3 ggr på fem år och rev väääldigt sällan.

Denna häst var även väldigtväldigt känslig, så kan tänka mig att det berodde på det.
Hon var den underbaraste man kan tänka sig i all hantering, fast känslig som sagt.

Senast ändrad:

Hej igen !

tack för ditt svar, jaa jag förstår att jag har en lång väg med henne, jag har en lånad sadel nu på henne som ligger bra, ska köpa en ny när hon har musklat sig något mer, hon var i eländigt skick när jag hämtade henne. Hon var nog ganska olycklig med eftersom hon inte var uppmärksamad , jag märke att hon gillar uppmärksamheten och vill gärna ha mkt men nu när hon är skadad och gå i liten hage , jag gör inget med henne , bara pyssla och hon är uttråkad...hon märke av mitt humör , är jag disträ och orolig ,,,gisses hon blir exakt likadan....
Det blir en lång tid att få ordning på henne eftersom hon ha gjort så här i många år ..verka som om man är i obalans så blir hon osäker ....
Några goda rd på vägen kanske finns ??

De enda råden jag har är att alltid vara mjuk och följsam och känslig i din ridning.
Sen såklart vara snäll mot hästen. Mutor är bra ;)
Ju mer förtroende man får för varandra desto bättre går det.

Variera ridningen mkt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 577
Senast: hastis1234
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama