Problem med näringsupptaget?

Sv: Problem med näringsupptaget?

Jag kastrerade min i våras. Han är inget avelsämne alls och jag ser inte poängen med hingstbete, så han är kastrerad. Man tycker ju att det borde hjälpa lite på traven.

Tyvärr är han ju inte hemma hos mig så att jag har kontrollen, men jag litar på stallägaren. Dock finns det ju fler än en att bry sig om där, men nu blir det nya starka tag med fodret. Vi byter ut Hippon till Dodson & Horrell. Mjölkpellets kan jag också slänga i faktiskt. Det som är trist är att han går tillsammans med en annan åring på hur mycket fint bete som helst. Jag vill inte hålla med om vad veterinären sa igår om att bete är överskattat. Men det är väl så att svenskt bete är överskattat. Jag har levt med det irländska betet i för många år. Det går ju inte att jämföra med det svenska tyvärr.

Protein brist har orsakat lös avföring eller diarré mer än en gång.
Att han har låga proteinvärden är ingen nyhet. Det har blodproverna sagt från första början. Frågan är varför det inte tar sig trots så mycket extra kraftfoder som han äter?

Det är inte så att han får för lite foder. Han får mängder och kostar mig en mindre förmögenhet. Men ändå blir det inte bättre!

Men nu testar vi D & H och ser om det gör en förändring.

Men det kvittar ju hur bra foder hästen får, om den inte kan bryta ner det på ett bra sätt så kroppen kan tillgodogöra sig det.

Däremot tror jag att du snart kommer att se en förändring, vissa individer är senare än andra utan att det för den sakens skull behöver att vara fel.

Det är inte så att han får för lite foder. Han får mängder och kostar mig en mindre förmögenhet. Men ändå blir det inte bättre!

Men om han inte kan tillgodogöra sig det så kan det vara fel sorts foder.
Jag hade följt bojs råd, tror fortfarande på att det kan vara så att den behöver lite mer foder för unga hästar.

Det är sant.

Nu blir det D & H Stud Balancer blandat med svarthavre, allt enligt rekommendation från D&H själva. Vi får se vart det bär hän. Återkommer med resultaten!

Dagsfärska bilder. Jag tycker att han ser bättre ut nu än han gjorde för 2-3 veckor sedan. Men det kanske bara är jag som vill att det ska se bättre ut.

35435_403805677476_707427476_4917563_6311182_n.jpg

Här ser man dock hur mycket vinterpäls som är kvar (det bruna).
35435_403805682476_707427476_4917564_5104834_n.jpg

Här ser han nästan ok ut. :)
35435_403805687476_707427476_4917565_4765855_n.jpg

Jag blir alltid nyfiken på vad "avmaskad efter konstens alla regler" är för just dig. Det finns nämligen inget sätt som är rätt för alla. Vill du inte skriva här så skicka gärna PM. Gärna vilka prov som tagits också och vem som tog dem.

Sen klurade jag på att du skrev att han hade låga proteinvärden. Det kan ju vara någon liten aminosyra som saknas så resten av proteinerna han får i sig inte kan användas. Det har jag sett, lägger till 1 dl soja till övriga fodret och plötsligt blir det jättestor skillnad. Det är väl i första hand lysin, men kanske det finns andra som kan saknas också.

Senast ändrad:

Jag blir alltid nyfiken på vad "avmaskad efter konstens alla regler" är för just dig. Det finns nämligen inget sätt som är rätt för alla. Vill du inte skriva här så skicka gärna PM. Gärna vilka prov som tagits också och vem som tog dem.
Träckprov skickat till Vidilab, inkl odling, för att sedan avmaska.

Sen klurade jag på att du skrev att han hade låga proteinvärden. Det kan ju vara någon liten aminosyra som saknas så resten av proteinerna han får i sig inte kan användas. Det har jag sett, lägger till 1 dl soja till övriga fodret och plötsligt blir det jättestor skillnad. Det är väl i första hand lysin, men kanske det finns andra som kan saknas också.
Jag känner mig faktiskt besvärad av ditt inlägg. Du behandlar mig som om jag var dum i huvudet och inte klarade av att ta hand om mina hästar. :crazy:

Han har fått 4 dl soja/dagen under vintern och våren. Och han ser fortfarande ut som han gör.

Som jag sagt tidigare, det handlar inte om att hästen inte får god omvårdnad och bra foder. Det är ju därför jag startat denna tråden. Det känns som att man gör allting rätt och lite till, men ändå händer det ingenting eller i alla fall mycket lite.

Det var absolut inte min mening att du skulle ta det så! Det var MIN reflektion, om nu soja ger sån reaktion kanske det finns något annat, hur du kan få det till att jag tycker att du inte tar hand om din häst har jag väldigt svårt att förstå, även när jag läser om det gång på gång. Tipsa gärna hur jag kan uttrycka mig för att det inte ska tas fel.

Du svarar fortfarande inte på vad du gjort. Träckprov när och avmaskat när med vad i vilken dos? Vad visade provet? Maskarna är mitt största intresse och jag menar absolut inte att mästra dig på något sätt här, jag vill bara ha så mycket fakta som möjligt för att förstå och inte komma med förslag och tankar som redan är gjorda (som sojan).

Du svarar fortfarande inte på vad du gjort. Träckprov när och avmaskat när med vad i vilken dos? Vad visade provet? Maskarna är mitt största intresse och jag menar absolut inte att mästra dig på något sätt här, jag vill bara ha så mycket fakta som möjligt för att förstå och inte komma med förslag och tankar som redan är gjorda (som sojan).
*kollar i pärmen*

Han är född 13 juni 2009 kl 11.30. :)

Första avmaskningen var 5 september 2009. Då fick han Axilur. Fråga mig inte vad Vidilab sa, för det pappret har jag inte.

Nästa avmaskning var i oktober 2009. Inget datum, men han fick Ivomec då i alla fall. Den gången hade han 2500 EGP av fölmask enligt Vidilab.

Nästa avmaskning var 19 januari 2010. Då med Axilur. Då fanns det rester av fölmasken, men tyvärr saknar jag pappret från Vidilab.

Nästa avmaskning var 19 april 2010. Då hade han 250 EPG blodmask. Odlingen på stora blodmasken var 0. Vet inte vad han maskades med för preparat då det inte står på räkningen. (han står på helinackordering).

Nästa var 25 maj 2010. Då fick han Banminth.

Jag har några luckor i infon då jag saknar några papper i pärmen och nu i efterhand kommer jag inte ihåg vissa saker. Men när det väl begav sig så var det ordentligt gjort. Undrar vart de andra vidilab-papperna tagit vägen? Saknar ju ett par stycken.

Oj, fölmask är inte så jättevanligt. Var det enkel eller dubbel dos Banminth i maj? Det jag saknar är nämligen bandmask som ger just svårigheter att hålla hull eller avmagring, samt svårt att fälla och de där typiska långa stråna under magen.

Förtydligande: Bandmasken syns inte alltid på träckprov, men så länge hästen inte har några problem så funderar man inte så mycket över den. Blir det problem, som de du beskrivit som passar in på symptom på bandmask, eller upprepade koliker, så avmaskar man med medel som tar även den, även om kanske inte proven visar positivt.

Kolla gärna det! Och sen till hösten skulle jag samtidigt som ni tar styngflugan (ivermektin-preparat) välja ett kombimedel som även tar bandmask så vet ni att han är fri från dem ett bra tag framöver. Banminth i dubbel dos tar bara vuxna bandmaskar, medel som har prazikvantel i sig (Equimax, Ivomec Comp, Cydectin Comp och rent finns Droncit) tar även "ynglingar".

Det syns ju att han tar sig!

Nu fodrar vi glatt med Dodson & Horrell. Men, jag har de senaste dagarna sett en hel del åringar och jämför jag min med de andra så ser han inte alls så illa ut faktiskt.

Var hos en mycket seriös uppfödare med gott rykte, och åringarna där var faktiskt smalare än vad min är! Det kändes faktiskt bra! :angel:

Det kanske är så att jag "bara" har höga krav, men jag försvarar mig med att det är bättre att ha för höga krav än för låga.

Man ska ha höga krav! Jag tycker han tagit sig betydlig på bilderna du lagt upp.

Det här var intressant, då det finns en 3-åring i vårt stall som alltid sett undernärd och allmänt "efter" ut. Det finns ytterligare en 3-åring som har utvecklats normalt och de är som natt och dag. Han ser snarare ut som en 2-åring nu.

Ägaren har kollat upp honom och tydligen hade musklerna i framdelen av kroppen inte alls utvecklats normalt men vad jag förstod så hade veterinärerna ingen direkt anledning till detta? Till slut blev rådet massor med bete och motion så han får bygga muskler och äta upp sig.

Ägaren har också gjort en håranalys som visade att han inte tog upp mineralerna som han skulle och några mineraler införskaffades som skulle vara extra bra. Men jag har inte direkt sett någon skillnad.
Efter att ha sett skillnaden mellan dina bilder så undrar jag om ägaren verkligen fodrat på med så mycket protein som han behöver - och rätt sorts protein/foder. Jag har aldrig tidigare sett en så tanig och liten unghäst och din var hemskt lik...

Inget någon veterinär skulle rekommendera men jag fick ett tips av en gammal kvinna som jag prövat med stor framgång.
Ge fiskmjöl under en tid. Fråga mig inte varför men det funkar.

*kl*

Det jag tycker är mest intressant med det här är att hästen börjar ta sig efter avmaskning mot bandmask och ingen veterinär har ens haft det i åtanke för provtagning eller direkt åtgärd.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 755
Senast: rebus
·
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
8 056
Senast: moonstruck
·
M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 701
Senast: -moa-
·
V
Hästvård Jag har en Islandshäst, en i vanliga fall frisk och kry pålle på 7 år. Har nu haft honom i ett halvår och allt har gått enligt planerna...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Vicksan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka